Hálózattá fejlesztik a meglévő kerékpárút szakaszokat a városban
2010-12-20 20:45:01 | cikk: HuHa | fotó: Babos Petra |
Szeptemberben kezdődtek meg a pápai kerékpárút-hálózat fejlesztési munkálatok és várhatóan jövő év tavaszára fejeződik be az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházás. A projekt részleteiről és a kerékpárutak, a kerékpáros közlekedés fontosságáról szóltak a mai projektnyitó rendezvényen elhangzott előadások. A program előtti sajtótájékoztatón Molnár István, a műszaki osztály vezetője elmondta, Pápa városának fontos, hogy támogassa a kerékpáros közlekedést a városban elsősorban közlekedésbiztonsági okokból, másrészt környezetvédelmi szempontok miatt. A 80-as évek kerékpárút építését követően többször épültek újabb szakaszok a városban a biciklisek közlekedésbiztonságának növelése érdekében, a jelenlegi projekt pedig ezeknek a szakaszoknak a hálózattá fejlesztését célozta meg.
-A közelmúltban Uniós és Gazdasági minisztériumi források segítségével kerékpárút épült az Ady-sétányon, a Gróf úton és elkészült a Papiros-malomtól a Tapolcafőig futó kerékpárút. Ezeket a kerékpárút szakaszokat kívántuk egységes hálózattá fejleszteni, amihez a KDOP vonatkozó pályázati kiírásán több mint 147 millió Ft-ot nyert el a város. Ez a KDOP 4.2.2 pályázati kiírás kimondottan a kerékpárút-hálózat kialakítására vonatkozott, a város pedig azt tűzte ki célul, hogy a meglévő kerékpárút szakaszok összekötésével létrehozza a folyamatos észak-dél irányú tengelyt – összegezte a beruházást az osztályvezető.
Ez azt jelenti, hogy a 164 millió Ft bekerülési költségű fejlesztéssel a vasútállomástól egészen a tapolcafői református templomig folyamatossá válik a kerékpárút. A fejlesztés érinti a Várkert utat, az Igal lakóteleptől a 83-as főút felé tartó régi 83-ast és Tapolcafő belterületét.
A projektnyitó rendezvényen szó esett a pápai kerékpárút építés kezdeteiről. Dr. Lukács Endre közlekedési mérnök, egykori műszaki osztályvezető, a Pápai Víz- és Csatornamű Zrt. vezérigazgatója az 1980-as évek közepén megindult kerékpáros nyomvonalak építését elevenítette fel. Az akkori építkezés első üteme 1986-87-ben épült meg, a második szakasz pedig 88-89-ben készült el, azzal a céllal, hogy a forgalmas 83-as számú főút Pápán keresztülfutó szakasza mentén biztonságos közlekedési lehetőséget biztosítson a kerekpárosoknak. A vezérigazgató egy két évtizeddel ezelőtti videófelvétellel is kiegészítette előadását, mely 1990-ben készült és az akkori közlekedési viszonyokat illetve az első kerékpárutakat mutatta be. A kerékpárutak léte, használata és a környezetvédelem közötti összefüggéseket Meizner Tibor, a Hagyományok Hegye Egyesület elnökségi tagja elemezte tájékoztatójában. Az előadó üdvözölte az újabb kerékpárutak építését, ismertette a kerékpáros közlekedés előnyeit, kitért a gépjárművek által okozott környezetszennyezés mértékére és azokra a gazdasági elemzésekre, melyek azt mutatják, hogy a gépkocsival történő közlekedés mennyibe kerül az államnak és mennyivel kevesebb költséget jelent a kerékpározás.
-Ma már a környezetszennyezés legnagyobb részét nem az ipari szennyezés jelenti, hanem a gépjárművek okozta szennyezés. A kerékpáros közlekedés előtérbe kerülésével javulhat a lakosság egészségügyi állapota, életminősége, mobilitása és csökkenhet a balesetek száma – mondta az előadó, majd felhívta a figyelmet arra, hogy a kerékpáros közlekedés elterjesztéséhez és népszerűsítéséhez a kerékpárutak mellett biztonságos kerékpártárolók is szükségesek. A rendezvényen „A pápai kerékpárút-hálózat fejlesztése” című projekt elemeinek részletes ismertetését dr. Áldozó Tamástól hallhatták a megjelentek. Az alpolgármester a városban eddig megépült egyes szakaszok bemutatása mellett kitért azokra a régiós tervekre is, melyek a turisztikai célú, nagy távolságokat átszelő kerékpárutak építésével kapcsolatban fogalmazódtak meg az elmúlt években, s melyek érintették vagy nem érintették volna Pápa városát. A városi közlekedésről szólva elmondta, gépkocsival, autóbusszal, kerékpárral vagy gyalog járnak Pápán az emberek, a felmérések azt mutatják, hogy az autóbuszt igénybe vevők száma évről-évre csökken, de az nem látszik, hogy ez a csökkenés a kerékpáros közlekedés oldalán növekedést jelentene. Pedig Pápa városa ideális a kerékpáros közlekedésre – mondta.
-A város terveinek egy részét valósíthatjuk meg ennek a beruházásnak a keretében, azokat, amelyek a már meglévő kerékpárút elemeket összekötik egymással –mutatta be a projektet dr. Áldozó Tamás. - Összekötjük a Gróf úti kerékpárutat a Szent István úton kezdődő kerékpárúttal, a Papiros-malomig tartó kerékpárutat az Igal lakótelepen korábban megépült kerékpárúttal, elkészülhet a Fürdő utcában – melyet sokan Várkert útként emlegetnek – a Várkertfürdőhöz futó szakasz és megépül Tapolcafő belterületén a kerékpáros nyomvonal a református templomig.
Az alpolgármester hozzátette, a városnak további kerékpárút fejlesztési tervei is vannak, olyan városrészeken, ahol sürgetőnek mutatkozik a kerékpáros nyomvonal kiépítése. Ezek közül a Gróf úti kerékpárút meghosszabbítását - mely a Második utcától haladna kifelé, de nem közvetlenül a Gróf út mentén, hanem a Stadion és a házsor közötti szakaszon - és a kéttornyúlaki kerékpárút igényt emelte ki, de megemlítette a Szent István úttól a repülőtérig is futó kerékpárút megépítésének igényét is. Az alpolgármester úgy fogalmazott, a kerékpárút építésre a jó szándék megvan a város vezetése részéről és amennyiben megfelelő pénzügyi források rendelkezésre állnak, a mostani beruházást követően is folytatják a kerékpárosok biztonságos közlekedését célzó fejlesztéseket.
-A közelmúltban Uniós és Gazdasági minisztériumi források segítségével kerékpárút épült az Ady-sétányon, a Gróf úton és elkészült a Papiros-malomtól a Tapolcafőig futó kerékpárút. Ezeket a kerékpárút szakaszokat kívántuk egységes hálózattá fejleszteni, amihez a KDOP vonatkozó pályázati kiírásán több mint 147 millió Ft-ot nyert el a város. Ez a KDOP 4.2.2 pályázati kiírás kimondottan a kerékpárút-hálózat kialakítására vonatkozott, a város pedig azt tűzte ki célul, hogy a meglévő kerékpárút szakaszok összekötésével létrehozza a folyamatos észak-dél irányú tengelyt – összegezte a beruházást az osztályvezető.
Ez azt jelenti, hogy a 164 millió Ft bekerülési költségű fejlesztéssel a vasútállomástól egészen a tapolcafői református templomig folyamatossá válik a kerékpárút. A fejlesztés érinti a Várkert utat, az Igal lakóteleptől a 83-as főút felé tartó régi 83-ast és Tapolcafő belterületét.
A projektnyitó rendezvényen szó esett a pápai kerékpárút építés kezdeteiről. Dr. Lukács Endre közlekedési mérnök, egykori műszaki osztályvezető, a Pápai Víz- és Csatornamű Zrt. vezérigazgatója az 1980-as évek közepén megindult kerékpáros nyomvonalak építését elevenítette fel. Az akkori építkezés első üteme 1986-87-ben épült meg, a második szakasz pedig 88-89-ben készült el, azzal a céllal, hogy a forgalmas 83-as számú főút Pápán keresztülfutó szakasza mentén biztonságos közlekedési lehetőséget biztosítson a kerekpárosoknak. A vezérigazgató egy két évtizeddel ezelőtti videófelvétellel is kiegészítette előadását, mely 1990-ben készült és az akkori közlekedési viszonyokat illetve az első kerékpárutakat mutatta be. A kerékpárutak léte, használata és a környezetvédelem közötti összefüggéseket Meizner Tibor, a Hagyományok Hegye Egyesület elnökségi tagja elemezte tájékoztatójában. Az előadó üdvözölte az újabb kerékpárutak építését, ismertette a kerékpáros közlekedés előnyeit, kitért a gépjárművek által okozott környezetszennyezés mértékére és azokra a gazdasági elemzésekre, melyek azt mutatják, hogy a gépkocsival történő közlekedés mennyibe kerül az államnak és mennyivel kevesebb költséget jelent a kerékpározás.
-Ma már a környezetszennyezés legnagyobb részét nem az ipari szennyezés jelenti, hanem a gépjárművek okozta szennyezés. A kerékpáros közlekedés előtérbe kerülésével javulhat a lakosság egészségügyi állapota, életminősége, mobilitása és csökkenhet a balesetek száma – mondta az előadó, majd felhívta a figyelmet arra, hogy a kerékpáros közlekedés elterjesztéséhez és népszerűsítéséhez a kerékpárutak mellett biztonságos kerékpártárolók is szükségesek. A rendezvényen „A pápai kerékpárút-hálózat fejlesztése” című projekt elemeinek részletes ismertetését dr. Áldozó Tamástól hallhatták a megjelentek. Az alpolgármester a városban eddig megépült egyes szakaszok bemutatása mellett kitért azokra a régiós tervekre is, melyek a turisztikai célú, nagy távolságokat átszelő kerékpárutak építésével kapcsolatban fogalmazódtak meg az elmúlt években, s melyek érintették vagy nem érintették volna Pápa városát. A városi közlekedésről szólva elmondta, gépkocsival, autóbusszal, kerékpárral vagy gyalog járnak Pápán az emberek, a felmérések azt mutatják, hogy az autóbuszt igénybe vevők száma évről-évre csökken, de az nem látszik, hogy ez a csökkenés a kerékpáros közlekedés oldalán növekedést jelentene. Pedig Pápa városa ideális a kerékpáros közlekedésre – mondta.
-A város terveinek egy részét valósíthatjuk meg ennek a beruházásnak a keretében, azokat, amelyek a már meglévő kerékpárút elemeket összekötik egymással –mutatta be a projektet dr. Áldozó Tamás. - Összekötjük a Gróf úti kerékpárutat a Szent István úton kezdődő kerékpárúttal, a Papiros-malomig tartó kerékpárutat az Igal lakótelepen korábban megépült kerékpárúttal, elkészülhet a Fürdő utcában – melyet sokan Várkert útként emlegetnek – a Várkertfürdőhöz futó szakasz és megépül Tapolcafő belterületén a kerékpáros nyomvonal a református templomig.
Az alpolgármester hozzátette, a városnak további kerékpárút fejlesztési tervei is vannak, olyan városrészeken, ahol sürgetőnek mutatkozik a kerékpáros nyomvonal kiépítése. Ezek közül a Gróf úti kerékpárút meghosszabbítását - mely a Második utcától haladna kifelé, de nem közvetlenül a Gróf út mentén, hanem a Stadion és a házsor közötti szakaszon - és a kéttornyúlaki kerékpárút igényt emelte ki, de megemlítette a Szent István úttól a repülőtérig is futó kerékpárút megépítésének igényét is. Az alpolgármester úgy fogalmazott, a kerékpárút építésre a jó szándék megvan a város vezetése részéről és amennyiben megfelelő pénzügyi források rendelkezésre állnak, a mostani beruházást követően is folytatják a kerékpárosok biztonságos közlekedését célzó fejlesztéseket.
Képek:
Kapcsolódó cikk(ek):
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!