A II. Gyermek-és Ifjúsági Országgyűlésen jártak az erkeles diákok


2012-10-05 21:46:07  | cikk: Babos Petra  | 


A II. Gyermek-és Ifjúsági Országgyűlésen jártak az erkeles diákok   főképe
Október 3-án, a gyermekek világnapja alkalmából tartották a II. Magyar Gyermek-és Ifjúsági Országgyűlést a Parlamentben, melyen megyénkből az általános iskolásokat az Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat képviselte 12 tanulójával.  Az Országgyűlés és a Gyermekmentő Szolgálat korábban pályázatot hirdetett 8 és 18 év közötti gyerekeknek. A legjobb pályázatok beküldőit a szervezők meghívták az Országházba, ahol személyesen tehették fel kérdéseiket. Összesen 300 diák érkezett a magyarországi településekről és a határon túlról, kérdéseiket az adott témában illetékes miniszternek, államtitkárnak tették fel. A válaszokat a házszabály szerint szavazásra is bocsátották. A gyerekeket a rendezvény házigazdája, Kövér László, az Országgyűlés elnöke és Edvi Péter, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat elnöke fogadta. A Vidékfejlesztési Minisztériumot Illés Zoltán képviselte. A válaszokat Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere, Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára, Soltész Miklós szociális, család-és ifjúságügyért felelős államtitkár, Turóczy László versenyképességekért felelős helyettes államtitkár, Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, Rétvári Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, Illés Zoltán környezetügyért felelős államtitkár, valamint Szalai Annamária, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöke adta meg a gyerekeknek.
- Iskolánkból 12 tanuló írt pályázatot. Sokan az oktatással kapcsolatosan fejtették ki a kérdéseiket és voltak olyanok is, akik a környezettudatos életmód vonatkozásában írtak interpellációt. A pályázatban mindenkinek egy kérdést kellett felírnia: „Milyen kérdést intéznék a miniszterekhez, ha képviselő lennék?„ Ezeket az írásokat áttanulmányozták, majd kiválasztották, hogy melyek azok, amelyek élőben a Parlamentben elhangozhatnak, hiszen a behatárolt időkeret nem tette lehetővé, hogy minden kérdés és a kérdésekre kidolgozott államtitkári, vagy miniszteri válasz elhangozhasson. Három diákunkat is kiválasztották, ami rendkívüli öröm! Iskolánk egyik diákja, Elekes Márton három kérdést is intézhetett az államtitkárokhoz, amely az eddigi gyermekországgyűlés történelmében egyedi volt; ugyanis még ilyen lehetőséget ez idáig senki sem kapott. Különlegesen nagy megtiszteltetés volt ez Marci életében….
Tervezik-e a mobiltelefonok használatának a korlátozását az iskolákban, tervezik-e az oktatási intézményekben meghatározni azokat a minimális, betartandó technikai feltételeket, amelyek az informatika fejlődésének a követéséhez elengedhetetlenül szükségesek, illetve miért nem szerelnek fel minden iskolát és közintézményt napelemekkel, napkollektorral és minden olyan lehetséges technikával, amely a megújuló energiahordozók, felhasználásán alapul? Javasoljuk továbbá kötelező óraszámban oktatni a tudatos energia felhasználására a tanulókat - ezen kérdéseket tehette fel a 6. z osztályos Elekes Márton.
A válaszokat meghallgatva a gyerekek a parlamenti szavazógép segítségével fejezhették ki véleményüket, hogy elfogadják-e, tartózkodnak-e, vagy éppen elutasítják a választ. Igazi képviselőnek érezhették magukat az erkelesek.
- Jó érzés volt számunkra, amikor államtitkár úr megdicsérte Marcit és így iskolánkat is, aki a környezettudatos életmódra hívta fel a többi diáktársa, valamint az ország elöljáróinak a figyelmét. Mi Ökoiskola is vagyunk, a feladatunkat végezzük lelkiismeretesen, a dicséret a nevelőknek is szól, hangsúlyozta ki az államtitkár úr … - mondta Ludvig Andrea, szabadidő-szervező, kísérőtanár.
Elekes Marci érdeklődésünkre elmondta, hogy számára hatalmas élmény volt a Parlamentben járni.
- Először voltam az Országházban. Amikor megtudtam, hogy én is feltehetem a kérdéseimet, szinte el sem akartam hinni, annyira boldog voltam. Nagy élmény volt az államtitkároktól, minisztertől kérdezni, és választ is kapni. Az egyik kérdésemre a választ nem tartottam kielégítőnek, ezért azt nem fogadtam el - mesélte a kisfiú. A Ház szabályai szerint az illetékes minisztériumban majd ismételten foglalkoznak az „üggyel”.
Varga Dominik 8. a osztályos tanuló az egészséges étkezésről tett fel kérdést az államtitkár úrnak, melyre elmondása szerint kielégítő választ kapott. Dominik az iskolában a menzán ebédel, amivel nagyon elégedett, viszont előtanulmányokat végzett és azok alapján őt a többi iskolában történő egészséges és korszerűbb étkeztetés érdekelte.
Ölbei Zsófia Anna 7.a osztályos diák kérdését idő hiányában nem tudta feltenni, neki levélben válaszol majd az illetékes miniszter.
- Nagyon tetszett a Parlament. Amikor megérkeztünk, a parlamenti díszőrök kísértek minket. Az ülésen nagyon sok interpellációt hallhattunk, amelyekből sokat tanultunk.
Ruisch Tímea 7. a osztályos diák, a ZölDiákönkormányzat vezetője már másodszor vett részt a Gyermek Parlamenten.
- Jól éreztem magam, számomra nagy megtiszteltetés volt, hogy én is ott ülhettem a padsorban és szavazhattam is. A Parlament csodaszép, a kupola lenyűgöző volt - mesélte el Timi.
A hosszú parlamenti programot követően az erkeles diákok a Nemzeti Színházat és a Művészetek Palotáját is megtekintették, majd buszra szálltak és a hazafelé úton a novemberi, decemberi és a januári - diákönkormányzatok által szervezett - rendezvényeikről beszélgettek lelkesen, azokat közösen tervezték meg. 3 évfolyam 4 felsős osztályát képviseltek ők 12-en , így jól ismerték társaik igényeit, méltón képviselték őket itt is.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!