Téli gumi és a többiek – jótanácsok útra kelőknek


2009-12-20 19:16:37  | cikk:  | 


Na...jól behavaztunk. A gyermekek persze örülnek a fehér karácsony ígéretének, az autósok pedig bosszankodnak a közlekedési nehézségek miatt. Ki ezért, ki azért. Mert sokan vannak, akik nem hitték el, hogy idén is lesz tél és hó és nem készítették fel járműveiket a zord útviszonyokra, most meg aztán türelmetlenül tipródnak, dermedtté fagyó ujjakkal kopogtatva a gumiszerelő ajtaján. Mások pánikba esve próbálják lemondani utazásaikat, s ha nem sikerül, görcsösen a kormányba kapaszkodva araszolnak előre úti céljuk felé. És sajnos olyanok is vannak, akiket a hó és a fagy, a síkos utak és a hóbuckák egyáltalán nem érdekelnek…mennek, mintha észre sem vették volna a megváltozott útviszonyokat, mintha verőfényes napsütés és júniusi szárazság várna rájuk az utakon. Következzék hát néhány jótanács a téli közlekedésről Orsós Károly rendőrszázados, a Pápa Városi Rendőrkapitányság kiemelt megelőzési főelőadójának tollából, hogy mindannyian biztonságosan elérjünk oda, ahová indultunk:

-A gépjárművek téli felkészítése az a kérdés, ami az évtizedek előrehaladtával egyre újabb és újabb válaszokat indukál. Míg ma már a téli gumi használata elterjedt az autóstársadalomban, sőt, akik nem váltanak időben, azokat akár ki is pellengérezheti a média, addig néhány évtizede még azon kellett izgulni, hogy sikerül-e pult alól Stomil „acél radiál” gumit szerezni, vagy be kell érni a Pneumant diagonál mintázatújával. (A 30 év alattiak kedvéért megjegyzem az előbbi lengyel, míg az utóbbi NDK-beli gyártó volt.) Ennek ellenére a rendszerváltás előtti autósok is ugyanúgy közlekedtek télen, mint ahogy azt ma tesszük. És akkor a hóláncot még nem is említettük. Kezdetben még csak a síelni indulók vásároltak ilyet. Azóta persze nem csak a közlekedés műszaki háttere fejlődött, hanem a szabályok is szigorodtak. Esetenként egy adott útra vagy egy adott országba való behajtást a téli gumi használatához, hólánc meglétéhez köthetik. Az utóbbit a következő tábla kihelyezésével tehetik kötelezővé:

Hazánkban a téli gumi használata nem előírás. A gyártóknak elemi érdekük, hogy a „7 °C alatt …” kezdetű reklámjaikat minden évben megindítsák az eladások fokozása érdekében. Eközben a szakemberek sem tehetnek nagyon mást, minthogy mellé állnak a kampánynak, mert kétségtelen, hogy ez a termék a biztonságunkat és így közvetve közlekedési partnereink biztonságát is szolgálja. Nem szabad viszont abba a hibába esni, hogy a kerékcsere után ugyanúgy közlekedünk, mintha mi sem történt volna. A téli szett ugyanis nem csodaszer, tükörjégen és más extrém útviszonyok között ugyanúgy fejre lehet állni vele, mint a nyári változattal. A bölcs ember tehát téli gumit használ, óvatosan vezet, és ha súlyos a helyzet, akkor el sem indul. Mi magyarok éghajlati és domborzati viszonyainknál fogva nem lehetünk gyakorlott téli vezetők. Ezt mindenképpen szem előtt kell tartani.

Míg nálunk csak ajánlott, addig Ausztriában a november 1. és április 15. közötti időszakban – tehát csaknem fél éven át - kötelező a téli gumi használata, amennyiben azt a közlekedési körülmények megkövetelik. Ennek az előírásnak az úgynevezett „négy évszakos” gumik is megfelelnek. A lényeg, hogy az M+S jelzés rajtuk legyen.

Szlovákiában is a télies útviszonyok fennállása esetén kérik számon a téli gumit, ami az ottani szabályozás szerint akkor következik be, amikor az úton összefüggő hóréteg vagy lefagyás alakul ki. Ezzel szemben a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek esetében a november 15-től március 31-ig terjedő időszakban mindig előírás a téli gumi.

A tél természetesen nem csak gumikérdés, bár e körül van minden évben a legnagyobb cirkusz. A fékek, a futómű és a kormányszerkezet állapotának mindig megfelelőnek kell lennie, de ez ebben az időszakban duplán igaz. Amennyiben az autó bármilyen szempontból „szerviz éretté” válik, ne halogassuk a műhelylátogatást.

A hosszantartó sötét időszak, valamint a köd, a sűrű hóesés lehetősége miatt végzetessé válhat, ha a jármű nincs szabályszerűen kivilágítva, mert esetleg egy izzó kiégett. A csere ilyenkor aligha tűr halasztást.

Fontos, hogy a klímával felszerelt gépkocsik vezetői tudatosítsák, hogy ennek az extrának télen közlekedésbiztonsági jelentősége van, mivel gyorsan mentesíteni tudja valamennyi ablaküveget a párától. E hatás persze csak akkor érvényesül, ha használjuk a légkondicionálót.

Az idő előrehaladtával belülről elzsírosodó szélvédő a szembejövő járművek fényét úgy terítheti szét az üveg felületén, hogy amellett szinte ki sem lehet látni. Közlekedésbiztonsági szempontból felbecsülhetetlen jelentőségű tetté magasztosulhat, ha az utolsó langyos hétvégék egyikén beiktatunk egy alapos ablakpucolást.

Amennyiben az ablakmosó folyadékot nem cseréljük idejében télire, befagyhat a tartályba, melynek eredményeként a felverődő sár vagy latyak akár percek alatt átláthatatlan bevonatot képezhet a szélvédőn. Ilyenkor fontos az is, hogy az ablaktörlő lapátok ne rajzoljanak a szemünk elé minduntalan „vonalkódokat”. Időben elvégzett cserével mindez megelőzhető.

Végül települések közötti utazás során előrelátóan számoljunk egy esetleges műszaki hibával! Még ha háztól házig közlekedünk is egy jól fűtött autóval, akkor se hagyjuk otthon a télikabátot! Útközben ugyanis bármi megtörténhet. Ugyanilyen jó szolgálatot tehet egy zseblámpa is, ami nélkül sötétben még a kerékcsere is nagyon nehézkessé válhat.


Képek:

nincsenek képek

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!