Kortárs alkotások a JMSZK Kamarazenekar évadvégi koncertjén


2012-05-28 06:55:03  | cikk: Tóth Tamara  | fotó: Tóth Tamara  | 


Kortárs alkotások a JMSZK Kamarazenekar évadvégi koncertjén főképe
Mai szerzők műveiből állította össze a JMSZK Kamarazenekara évadvégi koncertjét, melyet a Nemzetei Kulturális Alap Zenei Szakkollégiuma is támogatott.
A Kamarazenekart az évadvégi koncerten Nagy Tibor zenekarvezető vezényelte.
- A mai egy eléggé merész koncert, mert mindig egy hagyományos hangversenyt szoktunk adni klasszikusokkal, de a Nemzetei Kulturális Alap Zenei Szakkollégiuma pályázatának köszönhetően most huszadik és huszonegyedik századi szerzők kortárs alkotásait játsszuk el - mondta el kérdésünkre a zenekarvezető.
A hangverseny egy különleges műsorszámmal kezdődött. Zámbó Jonatán Szerenád című darabja ősbemutatóját hallhatta a zeneszerető közönség, melyet külön erre a koncertre írt a fiatal zeneszerző. Zámbó Jonatán a pápai Bartók Béla Zeneiskolában Bódi László nyugalmazott karnagynál tanult hegedülni. Ügyes, szorgalmas tanítvány volt a lovászpatonai származású fiú, akit 6 éves hegedű tanulmány után felvettek a győri konzervatóriumba. Jelenleg zeneszerzést tanul a budapesti Zeneakadémián. Nem először mutatkozott be Pápán zeneszerzőként, Bódi László karnagy búcsúkoncertjére is írt egy darabot, melyet a hangversenyen el is játszott a zenekar. A koncert a rövid, de annál dallamosabb Népdalminiatűrökkel folytatódott, melyet Balázs Árpád írt. A zeneszerző októberben lesz 74 éves, számtalan díj, kitüntetés, cím birtokosa, többek között a Magyar Fúvószenei Szövetség örökös elnöke is. A Népdalminiatűröket, mely népdalok és gyerek dalok feldolgozásait jelenti, kifejezetten vonós zenekarra írta. A hangversenyben Kocsár Miklós Szvitje kapta a harmadik helyet. A szvit többtételes zenei műforma, közös hangnembe tartozó ciklikus sortánc, melyben gyakori a lassú-gyors és a páratlan-páros ütemű stilizált táncok váltakozása. A tételek laza szerkezeti kapcsolatát a gondolati tartalom fűzi egységbe. Kocsár Miklós a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végzett Farkas Ferenc tanítványaként, Kossuth- és Erkel-díjas szerző. Már fiatalon megfigyelhető műveiben a tonális zenétől való bizonyos fokú elszakadás és ezzel együtt a szigorú formai arányokhoz való ragaszkodás. Kompozícióira a gondos kidolgozottság és a mívesség a jellemző, melyből a Kamarazenekarnak köszönhetően a pápai közönség is kaphatott egy kis ízelítőt. Ránki György 1992-ben elhunyt Kossuth-díjas zeneszerzőnk még Kodály Zoltántól tanulta a zeneszerzést a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. Nézete szerint minden műfajban lehet értékeset és értéktelent alkotni. Írt operát, musicalt, balettet, filmzenét, kísérőzenét színházi előadások és rádiójátékok számára. A Kamarazenekar évadvégi koncertjén a Vonós miniatúrákat hallhatta a közönség. Baráz Ádám Jelenetek című művét még Kőszegen az Országos Kamarazenekari Fesztiválon mutatta be négy évvel ezelőtt a Kamarazenekar, ott különdíjjal jutalmazta szereplésüket a zsűri. A hat rövid tételből öt hangzott el a műsorban. A különleges koncert végül Hamar Zsolt Három mese című háromtételes művével zárult, mely vonószenekarra, zongorára és ütőhangszerre íródott. Az élvezetes stílusú tételek (A dühös boszorkány, Tiszavirág, A katona tánca) nagy sikert arattak a pápai közönség körében.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!