Még egyszer a téli közlekedésről


2012-02-08 10:41:08  | cikk: HuHa  | fotó: Babos Petra  | 


Még egyszer a téli közlekedésről főképe
Bár a téli közlekedés szabályait jobbára minden gépjárművezető ismeri – akár saját gyakorlati tapasztalatából, akár a tanfolyamon tanultakból -, érdemes újra tudatosítani a legfontosabbakat, amikor megérkezik a téli csapadék. Hírportálunknak Derczó Zoltán rendőrzászlós, a Pápai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti alosztályvezetője foglalta össze a legfontosabbakat.
-A havas, jeges utakon elsődleges, hogy a járművezetők megfelelő sebességet válasszanak. Olyat, ami lehetővé teszi egy váratlan akadály felbukkanásakor a biztonságos megállást. Érdemes kanyarodásnál még kisebb sebességgel hajtani, hogy az útról való lesodródást elkerüljék, a hidakon pedig szintén lassítani kell, hogy az esetleges jeges szakaszokon ne csússzon meg a jármű. A téli csapadék borított utakon javasolt a nagyobb féktávolság tartása, így megelőzhető, hogy az elől haladó jármű hirtelen fékezése vagy megcsúszása esetén összeütközzenek az autók. Arra pedig minden esetben számítani kell – a kereszteződéseknél különösen -, hogy a fékezéshez nagyobb távolságra, több időre van szükség – sorolta. A csúszós útszakaszon egyébként is kerülni kell a hirtelen fékezést, ha a gépkocsi megcsúszik, inkább finom kormánymozdulatokkal kell korrigálni és a féket csak óvatosan nyomni. Nem árt – főleg a hosszabb útra indulóknak – ellenőrizni a jármű műszaki állapotát és felkészülni az esetleges elakadásra, és bár ezt már ősszel meg kellett tenni, a jármű téli felkészítését jó még egyszer ellenőrizni. Így a fagyálló erősségét, az ablaktörlő lapátok gumijának állapotát, az ablakmosó tartály telítettségét. Javasolt – bár Magyarországon nem kötelező – a téli gumi használata is, melynek minél mélyebb a bordázata, annál nagyobb tapadást biztosít. Elindulás előtt mindig ellenőrizni kell (nem csak télen) a lámpák, irányjelzők, féklámpák működését, a csomagtartóban jó, ha meglapul egy hólapát, nem árt, ha van a kocsiban meleg pokróc, jégoldó folyadék és jégoldó zároldó is. Ez utóbbit ugyan érdemesebb a kézitáskában tartani, mert a lezárt, lefagyott autóban tartott zároldó nem sokat segít, ha nem nyílik az ajtó.
-Télen érdemes több üzemanyaggal útnak indulni, hiszen ha valahol elakad a jármű, alapjáraton lehet fűteni – javasolta Derczó Zoltán, hozzátéve, elakadás, baleset esetén a segélyhívó számok bármelyikén kérhetnek segítséget a bajba jutottak.
Az alosztályvezető a kerékpáros közlekedésre is kitért. Javaslata, hogy erős havazásban, havas, jeges utakon ne biciklizzen senki, mert két keréken még bizonytalanabb a közlekedés ilyen körülmények között, erős hóesésben pedig nehezebb meglátni a kerékpárosokat.
A rendőr zászlóstól egyébként azt is megtudtuk, a legtöbben akkor veszik észre, hogy át kell térni a téli vezetési stílusra, amikor már leesik a hó. Ilyenkor viszont többnyire nagyon óvatossá válnak a járművezetők és emiatt kevesebb baleset is történik. Az elmúlt napokban - amióta behavazott - a Pápai Rendőrkapitányság illetékességi területéről nem jelentettek balesetet. A következő időszakban - akár esik még hó, akár nem – az óvatosság ugyanúgy szükséges, hiszen a letaposott, fagyott hóborította utakon könnyen megcsúszhat az autó, a néhol száraz néhol havas útszakaszok pedig ugyancsak veszélyesek lehetnek.  

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!