Hajók, autók és helikopterek az Erkelben


2009-11-23 14:28:52  | cikk:  | 


Hajók, autók és helikopterek az Erkelben főképe
A magyar repülő-modellezők az idén ünneplik sportáguk hazai fennállásának 100. évfordulóját. Ennek alkalmából vándorkiállítással érkeztek Pápára a Veszprém Megyei Modellező Szövetség tagjai.
- Hajókat, autókat és helikoptereket hoztunk, melyek között vannak közel harmincéves darabok is - mondta el köszöntőjében Szentpéteri László, a Veszprém Megyei Modellező Szövetség elnöke. - Veszprém megyében három modellező klub található. Ezek a klubok versenyszerűen repülő modellezéssel foglalkoznak. Évente több versenyen veszünk részt, köztük a megyei bajnokságon, amit több korosztályban és kategóriában, Veszprém közelében és Tapolca repülőterén rendezünk meg. A klubok összlétszáma folyamatosan változik, a negyven és ötven fő közötti. Mindkét korosztályból (ifjúsági, felnőtt) több válogatott versenyző képviseli megyénket, a hazai, nemzetközi illetve világversenyeken is.
A klub elnöke elmondta még, hogy 1964 óta modellezik, ezt a sportot az Ezüstnyíl Modellező Klubban kezdte Pápán, majd a Herendi Porcelángyárban folytatta a modellezést és 2002 óta a Veszprém Megyei Sporthivatalnál mint Megyei Modellező Szövetség elnöke.
A nem mindennapi tárlat megnyitóját egy rövid rádió távirányítású Koax helikopter bemutató követte az iskola aulájában.

Babos Petra

Képek:

A modellezés története:
A reneszánsz egyik célja a távolságok leküzdése volt. Természetes, hogy az emberek a magasba is kívánkoztak. A megújuló emberi gondolkodás és látásmód fokozatosan átformálta a mindennapi életet. Számos egykori elképzelés – a technika és a technológiai ismeretek hiányában – csak több évszázados késéssel valósulhatott meg, akár csak Leonardo Da Vinci siklógép- vagy helikoptermodellje.
Tehát a repülőmodellezés több évszázadra nyúlik vissza. 1871-ben a francia Pénaud a siklórepülés terén több modellkísérletet is végzett. Munkássága révén őt tartják a modellezés ősatyjának. 1909 nyarán Louis Blériot „11” jelű repülőgépével átrepülte a La Manche csatornát. Még abban az évben ősszel Budapesten, Kis-Rákoson bemutató felszállásokat végzett. Sok nézőben keltette föl ekkor a repülés és a modellezés iránti érdeklődést. A magyar repülőmodellezést a pesti Vigadóban 1909-ben rendezett kiállítástól jegyzik. Kezdetben a modelleket egyenes vonalban reptették. A berepült távolságot és időtartamot mérték, de a modellezőknek idővel rá kellett jönniük, hogy a nagy repülőgépek kicsinyített modelljei nem megfelelő teljesítményűek. Más méretarány választása és főleg a vékony szárnyszelvények alkalmazása hozta meg a sikert. A modellezés fejlődését a történelem alakulása is befolyásolta. A második világháború után újraszerveződtek a modellező szakkörök az iskolákban és klubokban. Ezután a szocialista országok nemzetközi versenyeket rendeztek: az elsőt 1949-ben Hajdúszoboszlón, míg az utolsót Szentesen 1989-ben. A kezdeti magyar sikerek napjainkig tartanak. Külön emléktáblán láthatjuk a rengeteg munka és versenyzés eredményeit. Európában és világbajnokságokon is kimagasló sikereket értek el magyar versenyzőink. Néhány név a bajnoki emléktábláról: Dankó József, Békesi Gábor, Balogh Béla, Fabó Sándor.

Forrás: http://www.szabadfold.hu

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!