Pro Talento-díjban részesült a Balla Róbert Téri Általános Iskola tanára, Nagy Rita


2011-09-12 14:15:18  | cikk: Tóth Tamara  | 


A Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet Veszprém Megyei Iroda hagyományosan tanévnyitó konferenciája plenáris ülésén, a veszprémi Petőfi Színházban, augusztus 24-én nyújtotta át a Pro Talento-díjakat, a tehetséggondozásban kiemelkedő eredményt elért pedagógusoknak.
A Pro Talento-díjat a 2011. évben Grőber Attila, a pápai Türr István Gimnázium történelem-filozófia szakos tanára, Nagy Rita, a pápai Balla Róbert Téri Általános Iskola gyógypedagógusa Hargitai Szilvia, a veszprémi Cholnoky Jenő Általános Iskola tanítónője, Kovács Lászlóné, a balatonvilágosi Mészöly Géza Általános Iskola könyvtáros-tanítója, Márkus Csaba, a veszprémi Lovassy László Gimnázium német nemzetiségi tagozatának német irodalom tanára vehette át.
Az elismerés kapcsán megkerestem Nagy Ritát, a Balla Róbert Téri Általános Iskola pedagógusát, aki készséggel mesélt nekem a díjig vezető útról és az elismerés fontosságáról.
- Először is gratulálni szeretnék a többi díjazottnak. Pontosan tudom, hogy milyen sok gyerekekkel való törődéssel járt számukra a Pro Talento-díjig vezető út - kezdte a beszélgetést Nagy Rita, aki a Balla Róbert Téri Általános iskolában 15 éve tanítja gyógypedagógusként a tanulásban akadályozott diákokat. 
- Nagy előnynek érzem, hogy tanítói és földrajz-történelem szakos tanári végzettségem van, főleg ez utóbbi szaktárgyi ismereteimet tudom jól kamatoztatni a tanulókkal való foglalkozás idején.
A Nemzeti Alaptanterv kötelezővé válása előtt élesen elkülönült az általános iskolai tananyag a gyógypedagógiai követelményektől. A NAT megjelenésekor egyenlőségjelet akartak tenni az intézménytípusok közé, ez a lépés jelentősen megnehezítette volna a gyógypedagógusok amúgy is nehéz dolgát.
- Ez idáig a tanulmányi verseny a mi iskolatípusunkban sajátos volt, bizonyos komplex versenyként működött. Ezt a több tantárgy ismereteire épülő vetélkedőt kívánták szétválasztani önálló tantárgyi vetélkedőkre. A gyógypedagógiai szakma képviselőinek azonban sikerült kiküzdenie azt, hogy irányelvekkel a NAT-ot módosítsák és azt a tanítványokra szabhassák. Ebben a forrongó időszakban azt is elérte a szakma, hogy a jó hagyományt, a komplex versenyt nem számolták fel és kompromisszumként megállapodtak abban, hogy minden évben más tantárgyból lesz vetélkedő, egyéni tanulmányi verseny. Ez a mindenkori tanulmányban akadályozott hatodikos, hetedikes gyerekekre vonatkozik, a csapat általában két hatodikos és két hetedikes tanulókból áll. Őket a kiemelt tantárgyakból egyénileg, a többieket pedig kollektív munka szerint értékelik.Nagy Rita kétféle versenyre készíti fel tanulóit. A komplexre illetve az Édes hazám című megyei versenyre, amelyet minden évben Ajkán rendeznek meg. Az országos versenyre csak az a csapat juthat el, amelyik a megyei versenyt megnyeri, ilyenkor a csapat viszi magával az egyéni versenyzőket is.
Az elmúlt évek eredményeiről kérdeztem.
- A komplex versenyen 2009/2010-ben első lett a megyei versenyen a csapat, földrajz egyéniben Bágyi Gábor hatodikos tanuló, második lett Takó Dániel hatodik osztályos tanuló és első lett Szélig Andrea hetedik osztályos tanuló. Mivel a csapat megnyerte a megyeit, az országos versenyen is részt vettek. Földrajz egyéniben Takó Dániel lett első és Bágyi Gábor lett a második. A szép eredmény nem először fordult elő az iskola életében. 2004/2005-ben komplex versenyen megyei első lett az iskola csapata. Az Édes hazám című megyei versenyen 2009/2010-ben második, 2008/2009-ben első, 2007/2008 első, 2007/2006 második, 2005/2006 harmadik lett a csapat. 
Mivel jár a felkészítés?
- A gyerekek részéről nagyon fontos a tantárgy és főleg az egyéni tantárgy iránti érdeklődést, de lényegesnek tartom az akaraterőt, az elszántságot és a tanulást is. Erre a versenyre nem elég a saját évfolyamuk tudása, hanem rengeteg pluszt kell még elsajátítaniuk. Az is természetes, hogy minden gyerekhez hasonlóan vágynak az elismerésre is. A kollégák részéről is rengeteg többlettel jár a felkészítés, komplex versenyek idején mindent megtesznek annak érdekében, hogy saját tantárgyuk anyagát alaposan megtanítsák a tanulóknak, többen szabadidejükben is foglalkoznak a gyerekekkel mindenféle plusz elismerése nélkül. Nagyon hálás vagyok kollégáimnak, mert odaadó munkájukkal támogattak engem, köszönöm nekik.
Nagy Rita a maga részéről a gyerekek versenyre való felkészítését külön tanrendben rögzítette és a kötelező földrajzóráin kívül heti hat-nyolc órát foglalkozott velük négy hónapon keresztül. Segítette őket a tanulásban, hiszen a tanulásban akadályozott gyermekek kevésbé képesek önálló munkára, szinte folyamatosan együtt kell dolgozni velük, újra és újra át kell venni velük az anyagot és a már megszerzett tudást folyamatosan kondicionálni kell, mert a jó eredmény csak akkor garantált.Jövőbeni terveiről is kérdeztem a szakpedagógust. 
- Természetesen tanítok tovább, ahogy eddig is. Egyetértek azzal a közoktatási programmal, amit Hoffmann Rózsa képvisel, ennek egy pontját szeretném kiemelni, a szakmai önképzést, éppen ezért ebben a tanévben a Pannon Egyetem pedagógia szakán tanulni kezdtem. Fontosnak tartom, hogy minél felkészültebben állhassak a gyerekek elé és ezáltal minél gazdagabb lehetőségem legyen meríteni a szakmából a pedagógiai munkában.
Arra a kérdésre, hogy mit jelent számára ez az elismerés Nagy Rita azt mondta, nagyon meglepődött és nem is tudja, hogy megérdemli-e, hiszen nagyon sokan vannak ezen a pályán, akik hasonló jó eredményeket produkálnak. 
– Úgy gondolom, hogy nagyon sokat köszönhetek az igazgatónőnek, Csutiné Papp Orsolyának, hiszen minden ilyen esetben kell egy látó ember is, aki észreveszi a sok munkát és azt elismeri.

Képek:

nincsenek képek

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!