Csak anyanyelvemen lehetek igazán én


2011-06-03 21:05:25  | cikk: Tóth Tamara  | fotó: Tóth Tamara  | 


Csak anyanyelvemen lehetek igazán én főképe
A Pápai Játékfesztivál a hagyományokhoz híven idén is Óvodapedagógiai Szakmai Konferenciával kezdődött ma délelőtt a Városi Óvodák, Pápa Város és Vonzáskörzete Óvodapedagógusainak Egyesülete szervezésében. A szakmai napon a közelgő Pedagógus Nap alkalmából köszöntötte a kollégákat Rádi Róbert. Mint mondta, a nevelési és oktatási feladatok ellátása mellett sok pályázaton, programon vettek részt az óvodák. A kabinetvezető köszöntőjében kitért a közeljövőben kezdődő közoktatási rendszer átalakítására is, mely szerinte a pápai pedagógusokat nem éri felkészületlenül és váratlanul sem. Rádi Róbert végül a Pápai Játékfesztiválról szólt. Ebben az évben a családokra és a gyerekekre helyezték a hangsúlyt a szervezők, emellett a város kinyitotta kapuit a kistérség települései felé, több olyan programot is szervezett, ahol a kistelepülések is szerepet kapnak. A kabinetvezető úgy fogalmazott, fontos, hogy azoknak, akik összetartoznak, közös céljaik legyenek. A szakmai napon Csákvári Judit, a Városi Óvodák intézményvezetője is köszöntötte a konferencián résztvevő az óvónőket, majd dr. Gósy Mária az MTA Nyelvtudományi Intézetének tanszékvezető tanára tartott előadást az anyanyelv elsajátításával kapcsolatos utakról, akadályokról és megoldásokról.  A szakember kutatásai során a beszédkészség kialakulásának fontosságát és abban az óvónők szerepét vizsgálta. Mint mondta, nagyon fontos, hogy az óvónők képet kapjanak arról, hogy hogyan változott az anyanyelv elsajátítási folyamata, mik a jellemző szakaszok az egyes életkorokban, illetve ismerjék a nehézségeket: milyen atipikus fejlődések adódhatnak a gyermek életében és mit tehetnek azok ellen.
Tulajdonképpen már az anyaméhben elindul az anyanyelv elsajátítása, és mikor megszületik a kisgyerek kifejező sírással reagál az őt körülvevő világra, melyet az anyák érzéssel le is fordítanak saját nyelvükre. Néhány hetes korban megindul a gőgicsélés, mely egyre gazdagabbá válik, dallamokat és hangsúlyokat is hallunk a hangsorokban, majd egy-másfél éves kor körül megjelennek az első értelmes szavak, általában a mama, a papa, a ham és természetesen a nem szó. Ezt követően nagyon fontos szakaszához érkezünk az anyanyelv elsajátításának, a kisgyermek összekapcsolja a szavakat, majd a szókincs fejlődésével 3 éves korra alapfokon kialakul a nyelv és már megfelelően tudja tolmácsolni a gondolatait környezete felé, fel tudja dolgozni az elhangzottakat, a hozzá intézett közléseket megérti, iskolás korra pedig másodfokon kialakult anyanyelvvel rendelkezik. Gyermekeink beszédkészségét sok beszéddel, sok beszéltetéssel, aktív kommunikációs helyzetekkel lehet fejleszteni, az ingerszegény környezet megkésett anyanyelvi indulást okoz - derült ki a tanszékvezető egyetemi tanár előadásából.
A konferenciához kapcsolódóan „Gyermekszemmel” címmel kiállítás nyílt a városban és vonzáskörzetében működő óvodák egész éves tevékenységéből a Jókai Mór Művelődési Központ emeletén.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!