Nyolcvanegy ellenőrzött kerékpárosból hat ittasan ült biciklire


2011-04-10 10:06:08  | cikk: HuHa  | 


A címben szereplő számok annak a fokozott közúti ellenőrzésnek az első heti eredményei a Pápai Rendőrkapitányság illetékességi területén, mely április 4-én vette kezdetét és a hónap végéig tart. A kerékpárosokra kiterjesztett rendőrségi akciót az Országos Rendőr-főkapitányság rendelte el a szabálytalanul közlekedő kerékpárosok kiszűrésére.
-Az ORFK azért rendelte el az akciót, mert megszaporodott a kerékpáros balesetek száma – mondta el Derczó Zoltán rendőrzászlós, a kapitányság Közlekedésrendészeti Alosztályának vezetője, ismertetve a múlt évi megyei adatokat. Ezek szerint 2010-ben Veszprém megyében 591 személyi sérüléssel járó baleset történt, ebből 129 esetben kerékpáros is érintett volt a balesetben. A 129-ből 102 esetben maga a biciklis okozta a balesetet. De nemcsak ez a szám figyelemfelkeltő, hanem az is, hogy a kerékpáros balesetek 25 százalékában alkoholos befolyásoltság alatt állt a biciklis.
-Pápán, illetve a Pápai Rendőrkapitányság illetékességi területén a kerékpáros balesetek közül egy halálos kimenetelű volt, egy súlyos személyi sérüléssel járt és tizenhárom esetben könnyű sérüléssel végződött – ismertette a helyi adatokat az alosztályvezető. Az ORFK által elrendelt országos fokozott ellenőrzés az ittas kerékpárosok forgalomból való kiszűrését, a szabálytalanul közlekedők számának csökkentését és a balesetek számának visszaszorítását célozza.
-A szabálytalanságok közül legjellemzőbb az ittas vezetés, hiszen kerékpárt sem szabad hajtani alkoholfogyasztás után, de jellemző a világítási szabályok be nem tartása és a láthatósági mellény viselésének elmulasztása lakott területen kívül éjszaka illetve korlátozott látási viszonyok esetén. A kerékpáros baleseti okok közül meg kell még említeni az elsőbbségi jog megadásának be nem tartását.
Az április 26-ig tartó fokozott kerékpáros ellenőrzés idején a kerékpárok felszereltségét vizsgálják a rendőrök. A prizmától a világítóberendezésig mindent ellenőriznek, amit a 6/1990-es KÖHÉM rendelet előír, emellett pedig nagy hangsúlyt fektetnek a kerékpárosok ittasságának ellenőrzésére. Az akció első hetében 4 ellenőrzési napot tartottak a pápai rendőrök a kapitányság illetékességi területén.
-A kerékpárosok fokozott közúti ellenőrzésében tizenhét rendőr és két polgárőr vett részt, ők ötvenhat helyszínen nyolcvanegy biciklist vizsgáltak. Huszonöt esetben figyelmeztették a szabálytalanul közlekedő kerékpárost, tíz esetben összesen 38 ezer forint helyszíni bírságot szabtak ki. A nyolcvanegy ellenőrzött személyből hatan ültek ittasan kerékpárra – ismertette az első hét ellenőrzési statisztikáját Derczó Zoltán.
A rendőrzászlós hozzátette, a kisebb súlyú szabálysértések esetén élnek figyelmeztetéssel a rendőrök, helyszíni bírsággal illetve szabálysértési feljelentéssel pedig a súlyosabb vétségeket szankcionálják. A rendőri akció április 26-ig tart, az ellenőrzések folyamatosak lesznek mind Pápa városában, mind a környező negyvennyolc kistelepülésen.

Képek:

nincsenek képek

Részlet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletből
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről

A kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni
a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel,
b) két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengő lehet,
d) egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,
g) legalább az első keréken legalább 1 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).
A g) pontban előírt fényvisszaverőt a kerékpárokra 1991. évi december hó 31. napjáig kell felszerelni.
(2) A kerékpárt fel szabad szerelni
- elöl fehér,
- oldalán borostyánsárga,
- mindkét oldali lábpedálon elöl és hátul borostyánsárga
fényvisszaverővel, továbbá a kerékpár bal oldalán elhelyezett szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.
(3) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben - olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja - 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.
(4) A kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az (1) bekezdés d)-f) pontjában említett világító, illetőleg fényjelző berendezésekkel. Ezek a berendezések a jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek.
(5) A kerékpárra gyermekülés oly módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, illetőleg az azzal együtt elforduló szerkezettel.
(6) A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (kerékpár utánfutó).
(7) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni
a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú - a pótkocsira előírt - fényvisszaverővel,
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. A kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.
(8) A kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.
(9) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit a következőképpen kell elhelyezni:
a) Az (1) bekezdés
- d) pontjában említett lámpát,
- e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpát és
- f) pontjában említett hátsó (piros színű) fényvisszaverő(ke)t,
valamint a (2) bekezdésben említett első (fehér) fényvisszaverőt a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjában úgy, hogy
- az úttesthez 0,35 méternél közelebb,
- a lámpák az úttesttől 0,90 méternél távolabb,
- a fényvisszaverők az úttesttől 0,60 méternél távolabb ne legyenek.
b) Az (1) bekezdés g) pontjában említett, kerékre oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverőt (küllőprizmát) úgy, hogy annak távolsága a kerékabroncstól 0,10-0,15 méter legyen.
c) A (2) bekezdésben említett szélességjelzőt úgy, hogy az a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30-0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35-0,60 méterre legyen.

Forrás: 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!