Víz világnapi program az ökoiskola címre pályázó PGSZKIK-ban


2011-03-22 22:41:26  | cikk: HuHa  | 


Víz világnapi program az ökoiskola címre pályázó PGSZKIK-ban főképe
Bár az előző években is megemlékeztek a március 22-ei Víz világnapjáról a Pápai Gazdasági Szakképző Iskolában, az idén különleges programot szervezett az intézmény diákjai számára. Az iskola ez év februárjában pályázott az ökoiskola címre és ez bizonyos kötelezettségekkel, feladatokkal jár, így az idén a szokásosnál bővebb programmal emlékeztek meg a Víz világnapjáról, tudtuk meg Fehér Zsófiától, az Ökoiskolai Munkaközösség vezetőjétől.
-A gyerekek aktív bevonásával szerveztük meg ezt a napot és örömmel mondhatom, hogy sikerült felkeltenünk az érdeklődésüket. Négy programot is szerveztünk, ezek közül az egyik a plakátkiállítás, amire mind a Közgázosok, mind a Mezősök készítettek munkákat. Összesen harmincnégy plakátot állítottunk ki itt a Mező aulájában, ezek a víz védelméről, annak fontosságáról szólnak. A másik programelem a vízanalitikai vizsgálat, melyet a gyerekek bevonásával a Pápai Vízmű Zrt. munkatársa végez. Ehhez több tucat vízmintát hoztak a diákok, volt, aki kútvizet hozott, de van mintánk a Marcalból, a Torna patakból, a Balatonból és a környékbeli tavakból is. Ezeket a vízmintákat laboratóriumi vizsgálatnak vetik alá, többek között a víz pH értékét, vezetőképességét, ammónium-ion, nitrát illetve nitrát-ion tartalmát nézik meg.
A biológiát is tanító tanárnő néhány mikroszkópot is elhozott a programra, ennek segítségével a diákok a vízben lévő apró élő szervezeteket nézték meg.
-Papucsállatkákat, szúnyoglárvákat, kerekesférgeket, harangállatkákat, amőbákat is láthatnak a mikroszkóp segítségével, így nemcsak a tankönyvekből ismerhetik meg ezeket az élőlényeket –sorolta a látnivalókat a pedagógus. A Víz világnapi program negyedik eleme a víz fontosságáról szóló prezentáció készítése volt, az elkészített ppt bemutatókat levetítették a többi diáknak. Az osztályok egymást váltva vettek részt a programon, a legnagyobb érdeklődést a vízanalitika váltotta ki. A vízvizsgálat módszereit Baki Csaba, a Pápai Vízmű Zrt. laborvezető-helyettese mutatta be.
-Olyan gyors és látványos vizsgálatokat végzünk, amikbe a diákok is be tudnak kapcsolódni és ezáltal kapnak egyfajta képet azokról a vízmintákról, amit magukkal hoztak. Tulajdonképpen be tudjuk mutatni, hogy az egyes vizek mennyire tiszták vagy szennyezettek. A pH érték és a vezetőképesség mérése az egyszerűbb vizsgálatok közé tartozik: egy műszert lógatunk a vízbe és szinte azonnal látható az eredmény. Az ammónia nitrit és nitrát vizsgálatánál kemikáliákkal, reagensekkel dolgozunk. Ezek a vízbe rakva reakcióba lépnek a vízben lévő komponensekkel, szennyezőanyagokkal és elszíneződnek. Az elszíneződést fotométerrel mérjük, az elszíneződés mértéke határozza meg a szennyeződés mértékét.
A bevizsgált vízminták jó minőségűek – adott tájékoztatást a vizsgálat eredményéiről Baki Csaba. Még a vörösiszap szennyezést szenvedett Torna-patak és a Marcal pH értéke is normális értéket mutatott és tisztának bizonyult a Balaton vize is.
-A víz az egyik legfontosabb lételemünk, ezért nagyon vigyázni kell rá, hiszen enélkül nincs élet – mondta Benkő Zsófia, 11. évfolyamos diák arra a kérdésre, hogy miért fontos természetes vizeink védelme - óvni kell a szennyezésektől, ügyelni kell vizeink környezetének tisztán tartására és persze takarékosan kell bánni az ivóvízzel – tette hozzá.
A Víz világnapi rendezvény nemcsak a víz védelmének fontosságára hívta fel a figyelmet, de színesítette a biológia órán elméletben megtanultakat is.
-Éppen most vagyunk biológiából ennél a témakörnél, így most a tankönyvekben leírtakon túl sokkal érdekesebb formában, szemléletesen is megismerkedhetünk a vízzel kapcsolatos tudnivalókkal – mondta el véleményét a rendezvényről Magasi Petra.
Az Ökoiskolai Munkaközösség munkatervében a többi természetvédelmi világnapról való megemlékezés is szerepel. A diákok környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakítása érdekében pedig évente két alkalommal papírgyűjtést szerveznek, folyamatosan zajlik a használt elemek gyűjtése az intézményben, szelektív hulladékgyűjtőket helyeztek el az iskola több pontján és komposztálót is létesítettek a Mező udvarán – tájékoztatott Fehér Zsófia, aki azt is elmondta, ökoiskolai programjuk célkitűzései között szerepel, hogy a tanulók bekapcsolódjanak közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe és életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség és a környezeti károk megelőzésére való törekvés meghatározóvá váljon.  

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!