Polgármesteri vitaindító a városi gazdasági programhoz


2011-03-22 00:03:23  | cikk:  | 


Tisztelt Pápaiak!
A képviselőtestület az elkövetkező éveket meghatározó előterjesztés megvitatására és elfogadására készül. Április 14-én dönt a 2015 áprilisáig szóló gazdasági programról. Ez a program közvetve-közvetlenül megérinti hétköznapjainkat is, hisz kiterjed az önkormányzati szolgáltatások valamennyi szegmensére a tömegközlekedéstől a szociális ellátásokig.
Nem volt még példa arra , hogy egy közösség  interaktív módon vitassa meg a legközelebbi jövő legnagyobb feladatait: párbeszédre hívom Önöket. Néha látszólag közhelyeket fogalmazok meg, remélem, sokszor meglepem az Érdeklődőket, és néha provokálok egy kicsit: azt szeretném, ha minél többen elmondanák a következő 15 napban a véleményüket, ha minél többen javaslatot fogalmaznának meg, újabb szempontokat vetnének fel.
Előre is köszönöm figyelmüket!
Dr. Áldozó Tamás
polgármester

Vitaindító a gazdasági programhoz

Az önkormányzat számos minőségében (pl.: mint helyi joghatóság, projektgazda, munkáltató, iskolafenntartó, fogyasztó stb.) szereplője a helyi gazdasági folyamatoknak. A város valamennyi képességét a munkahelyteremtés szolgálatába kell állítani, azaz azt a célt kell szem előtt tartani, hogy
-    bővüljön a helyben elérhető munkahelyek száma,
-     nőjön a munkaerő iránti kereslet és a munkaerő értéke a munkaerőpiacon,
-    bővüljenek a jövedelmek és emelkedjen az életszínvonal,
-    emelkedjenek a helyi önkormányzat adóbevételei.
Ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy az önkormányzat csupán egy szereplője a gazdasági folyamatoknak, erőforrásai és egyéb lehetőségei okán mozgástere korlátozott; egyaránt kiszolgáltatott a világgazdaság és a magyar gazdaság változásainak.
A fentiekben megfogalmazott célok elérése érdekében az önkormányzat felelőssége a fenntartott ellátó rendszerek hatékonyságának folyamatos vizsgálata, a szükséges korrekciók elvégzése; a működtetéshez feltétlen szükséges erőforrások következetes újradefiniálása, valamennyi felszabadítható eszköznek a preferált célok megvalósításának szolgálatába rendelése.
***
Az önkormányzat számára a jogszabályok kötelező  feladatokat írnak elő, továbbá elismerik az önként vállalható feladatok ellátását. Az önkormányzat kötelező feladatainak ellátására intézményt vagy (esetenként nonprofit) gazdasági társaságot alapít. Városunkban a kötelező önkormányzati feladatot az egészségügyi, szociális és oktatási ellátások területén tipikusan intézmények (kivétel: egészségügyi alapellátás köréből a gyermek és felnőtt háziorvosi, valamint a fogorvosi ellátás) biztosítják; egyelőre nem ismert olyan szempont, ami ennek az állapotnak a megváltoztatását indokolná.
A közművelődési és sportszolgáltatások köréből az önkormányzat korábbi döntéseivel a városmarketinget és a turisztikai célt (is) szolgáló közgyűjtemények illetve a kulturális örökség részét képező egyes ingatlanok (Kékfestő Múzeum) üzemeltetését nonprofit gazdasági társaság kezébe adta át; ezzel megkezdődött a helyi közösségi célokat szolgáló (közjóléti) infrastruktúra (könyvtár, művelődési házak, sportcsarnok stb.) elkülönítése a piac működési szabályainak megfelelően működtethető dolgok (res; vagyontárgyak) körétől.
***
Az önkormányzat egyes vagyonelemeit különböző profitorientált gazdasági társaságok formájában – a döntésekre a meghatározó befolyást biztosító részesedés megtartásával - pozícionálva kifejezetten a versenyszféra kihívásainak kitéve működteti; így vesz részt a csatorna- és ivóvízszolgáltatásban (Pápai Víz- és Csatornamű Zrt.), a hulladékkezelésben (Közszolg Kft.), temetkezési szolgáltatások nyújtásában Méki-R Kft.), befektetési lehetőségek biztosításában (Pápai Ipari Park Kft.), termálvíz- és ingatlanhasznosításban (Pápai Termálvízhasznosító Zrt.). Rendelkezik az önkormányzat kisebbségi részesedéssel profitorientáltan működő, helyben stratégiai fontosságú gazdasági társaságban (Pápai Hús 1913 Kft.), illetve közvetett részesedéssel más projektcégben (Pápai Ingatlanfejlesztő Kft.) is.
A saját szervezettel vagy bevont alvállalkozókkal ellátott feladatok sokszínűségét tekintve nehezen határozható meg az intézményként működő Városgondnokság természete; a városüzemeltetés, ingatlanhasznosítás, lakásfenntartás, parkolóüzemeltetés és a további tevékenységi körök tekintetében – más gazdasági társaságok feladataira is figyelemmel – érdemes a profiltisztítás lehetőségeit végiggondolni.
A profitorientált gazdasági társaságok köréből a közösségi tulajdon jelenlegi mértékének megtartása indokolt a stratégiai ásványkincset, a vizet hasznosító társaságok (Pápai Termálvízhasznosító Zrt. és a Pápai Vízmű Zrt.) esetében. Ugyancsak indokolt legalább a jelenlegi tulajdonviszonyok fenntartása a Közszolg Kft-ben; rövid távú cél a társaságban további szolgáltatások biztosítása a hulladékkezelés körében (hulladékudvar működtetése, tanácsadás, komposztálás stb.).
A leginkább zöldmezős beruházások fogadására alkalmas Pápai Ipari Park Kft. önkormányzati üzletrészének értékesítése eddig nem merült fel; a program alapvető célja, a foglalkoztatás bővítése szempontjából legalábbis megfontolandó az értékesítés végiggondolása: amennyiben a Kft. vagyonának zömét jelentő ipari létesítmények telepítésére alkalmas területek hasznosítása a magánszférától nagyobb hatékonysággal várható, érdemes az értékesítés vagy megtartás mellett szóló érvek rendbe szedése. Értékesítés esetén azonnal, megtartás esetén a rendelkezésre álló erőforrások ismeretében(vagyis legfeljebb 5-10 év távlatában) kell megkezdeni az új vagy második ipari park kialakításának előkészületeit; erre legalkalmasabbnak a város nyugati részén, az elkerülő út túlsó oldalán, a Csornára vezető vasútvonaltól nyugatra eső területek látszanak: egyaránt hozzáférhető vasúti (iparvágányok kialakításának lehetősége) és közúti infrastruktúrát kínálhat a terület a befektetők számára.
Egyelőre nem szólnak érvek a Pápai Hús 1913 Kft-ben lévő részesedés eladása mellett, ugyanakkor javasoljuk a Méki-R Kft. önkormányzati tulajdonban lévő üzletrészének értékesítését. A Méki-R Kft. jelenleg legalább három üzletágat működtet szerény hatékonysággal: a temetőfenntartást, a kegytárgykereskedelmet és a temetkezési szolgáltatásokat. Az üzletrész átruházásával az önkormányzat utóbbi kettőtől válik meg, míg a temetőfenntartást intézményi keretek között, a Városgondnokság újonnan meghatározandó szolgáltatásai között biztosítja. Tekintettel arra, hogy a temetkezési szolgáltatások piacán versenyben kialakult árak dominálnak, az önkormányzat részvétele vagy távolmaradása e szolgáltatási szegmensben közömbös, a piaci viszonyokat nem befolyásolja.
***
A város jelentős ingatlanvagyonnal rendelkezik; besorolásuknál (minősítésüknél) fogva ezek az ingatlanok forgalomképesek,  korlátozottan forgalomképesek vagy forgalomképtelenek. Az ingatlanok (leszámítva a gazdasági társaságokba apportált forgalomképes ingatlanokat) közvetlenül az önkormányzat (intézményei) vagy a Városgondnokság kezelésében találhatóak. Az ingatlangazdálkodás területén az alábbi feladatokat kell elvégezni:
-    felül kell vizsgálni az egyes ingatlanok besorolását;
-    a forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes ingatlanok közül a piaci alapon nem hasznosíthatóak fenntartását (amennyiben nem önálló intézmény a jogosult) a Városgondnokság hatáskörébe kell utalni;
-    dönteni kell a forgalomképes ingatlanok értékesítésének üteméről illetve a piaci alapon egyéb módon bevételt termelő (pl.: bérbe adható) ingatlanok (pl.: közterületek, üzlethelyiségek, mezőgazdasági területek) hasznosításáról.
***
Az önkormányzat piaci szereplőként csak piaci  törvények szerint működhet; a verseny kihívásainak kitett szervezeteit nem terhelheti meg versenyidegen elvárásokkal. Sajátos esetet jelent a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának ösztönzése: esetükben állami szabályozó (járulékfizetési kötelezettség) kompenzálja a versenyhátrányt. Az önkormányzat feltétlenül preferálja, hogy intézményei, gazdasági társaságai használják ki a központi szabályozás biztosította kereteket és minél nagyobb számban alkalmazzanak megváltozott munkaképességű munkavállalót.
***
Amennyiben az önkormányzat nem értékesíti a Pápai Ipari Park Kft-ben meglévő üzletrészét (azaz megtartja a zöldmezős beruházásra alkalmas területeit), egyben vállalja annak a felelősségét is, hogy saját kezében összpontosítja az új, zöldmezős munkahelyteremtő beruházások telepítését. Ennek keretében fontos annak a pontosítása, hogy milyen ajánlatot képes a város megfogalmazni  a potenciális befektetők számára: mit tudunk hozzáadni a természeti- és a humánerőforrás tervezett fejlesztéséhez (pl.: mekkora a rendelkezésre álló területek nagysága, milyen kapacitású közműcsatlakozásokat kínálunk, van-e tömegközlekedés műszakkezdéshez igazítottan, milyen a szakképzésünk, milyen színvonalon működik a helyi hatóság, tudunk-e adatokat szolgáltatni a helyi munkaerőről, milyen feltételeket kínálunk a menedzsmentnek – iskola, egészségügy, rekreáció stb. – idetelepülése esetén, milyen referenciákkal rendelkezünk sikeres beruházók jóvoltából  stb.)
Az ajánlat megfogalmazását követően a megfelelő marketingeszközök kiválasztása következik: milyen csatornákon, melyik célcsoportnak és milyen formában kívánjuk eljuttatni az üzenetet, a befektetési ajánlatot.
A választási kampányban több javaslat elhangzott az utóbbi feladatot ellátó szervezet struktúrájára vonatkozóan; a leghatékonyabb forma megtalálása valamennyiünk érdeke.
***
A turizmus – közvetve-közvetlenül – a városi adóbevételek kb. 5 százalékát biztosítja, miközben a foglalkoztatottak kevesebb, mint 1 százalékának nyújt megélhetést. (Nem tekintjük turisztikai bevételnek a repülőtéren dolgozó külföldiek számára kiadott házak utáni bérleti díjakat.) Az aránytalanság szembetűnő (egyben jelzi az iparág jövedelemtermelő képességét is), a foglalkoztatás bővítése a háztartások és az önkormányzat számára is szép eredménnyel terhes.
A hozzáférhető pályázatok determinációja miatt is turisztikai jellegűnek minősíthető, ám a helyi életminőséget is nagyban befolyásoló folyamatban lévő projektek (Belváros funkcióbővítő rehabilitációja, Esterházy-kastély felújítása, Várkertfürdő bővítése) minden idők legnagyobb jelentőségű, helyi döntésből és áldozatvállalásból sarjadt beruházásainak tekinthetők. Eredményességük stratégiai jelentőségű, csak jól valósíthatjuk meg őket; a kiváló minőségű végrehajtásnak ez esetben nincs alternatívája.
A foglalkoztatás bővülése mellett 2012-2013-tól kezdődően a beruházások sikerének csak egy fokmérője van: a jelenlegi adórendszert figyelembe véve a helyi bevételeknek legalább a háromszorosára, 240-250 millió forintra kell nőniük. Ez a vendégéjszakák számának dinamikus bővülésével  (2014-re legalább 120-140 ezer), a kastélylátogatók számának 80-90 ezer körüli stabilizálódásával, a Várkertfürdő belépőinek gyarapodásával (300-350 ezer fő) érhető el. Ugyancsak elengedhetetlen a sikerhez a szállásférőhelyek számának gyarapodása, főtéri vendéglátóhelyek nyitása és prosperálása, innovatív városmarketing-tevékenység folytatása, a meg(fel-újjá)épített létesítmények hatékony üzemeltetése.
***

Már rövid távon újabb lendületet adhat a pápai gazdaságnak a 83-as út Győr és Pápa közötti szakaszának új nyomvonalon történő kiépítése; Győr (ahol a jövő épül) és Pápa öt faluval közelebb kerül egymáshoz. Közös felelősségünk, hogy a Pápai Bázisrepülőtér potenciális lehetőségeiben rejlő adottságainkat a jövőben is a közelmúltra jellemző hatékonysággal használjuk ki; a továbblépés távlatai ma beláthatatlanok.

Képek:

nincsenek képek

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!