Ha hó...


2010-12-19 09:40:50  | cikk: HuHa  | 


Ízelítőt már kaptunk az idei télből néhány héttel ezelőtt, volt is belőle némi közlekedési nehézség, ám a mostani hó kicsit tartósabbnak ígérkezik a hideg miatt. Érdemes hát felidéznünk mindazt, amit annak idején, a gépjármű-vezetői tanfolyamon megtanultunk a téli közlekedésről, s melyet sokan minden nyáron elfelednek, hogy aztán önmaguknak és más közlekedőnek is kellemetlenséget okozzanak a havas utakon. A legfontosabb tanácsok összegyűjtésére Orsós Károly rendőr századost, a Pápai Rendőrkapitányság kiemelt megelőzési főelőadóját kértük.
-Én magam a téli gumi mellett nem kampányolok – megteszi ezt helyettem a kereskedelem minden évben – hozzáteszem a KRESZ nem is írja elő a téli gumi kötelező használatát. Viszont ha külföldre indul valaki télen, akkor mindenképpen érdemes megtudakolni, hogy az adott országban milyen előírások vannak a téli gumi, illetve a hólánc használatára. Magyarországon ideiglenesen, egyes útszakaszokon előírhatják a hólánc használatát, ott és akkor kötelező felszerelni vele a gépkocsit.
Télen a hibák hamarabb előjönnek a járműveken, így lényeges, hogy megfelelő műszaki állapotban legyen az autó – emelte ki a százados – egy hosszabb úton végzetes is lehet, ha megáll alattunk a kocsi, fontos tehát, hogy megbízható műszaki állapotú járművel induljunk csak hosszabb útra, másrészt pedig különös hangsúlyt kap a jármű biztonságos irányíthatósága, hiszen ilyenkor több feladata van a kormánykeréknek, mint nyáron.
-Érdemes mindig B tervvel is készülni, hiszen bármilyen alaposak vagyunk, műszaki hiba előfordulhat, vagy megeshet, hogy az útviszonyok nem teszik lehetővé a tovább haladást. Készüljünk tehát mindig meleg ruhával és ne vegyük biztosra, hogy a meleg autóból a fűtött célállomáson kell csak kiszállnunk. Ehhez kapcsolódik az is, hogy mindig legyen elegendő üzemanyag a járműben, amivel az álló autót is tudjuk fűteni. Rendkívüli helyzet esetén jól jöhet, ha van nálunk egy kislapát és egy kevés homok, ami egy-egy váratlan helyzetben kisegíthet a hóból.
A látni és látszani elv télen különösen nagy hangsúlyt kap, kiégett izzóval senki ne induljon útnak. A ködlámpa használata sűrű hóesésben és ködben indokolt, sokat javít a látási viszonyokon. A lámpaburákat pedig célszerű megszabadítani a ráfagyott víztől, hiszen lefoghatja az izzó fényerejét. S ha már a látásnál tartunk, nem szabad elfeledkezni az ablaktörlő lapátok állapotának ellenőrzéséről, hiszen az, amelyik vonalkódot hagy maga után az üvegen, tovább növeli a látási korlátokat, s ezzel a balesetveszélyt. A havas, jeges utakon való biztonságos közlekedés szempontjából nemcsak a jármű műszaki állapota és felszereltsége számít, hanem a vezetési stílus is. Erre vonatkozóan Orsós Károly az alábbiakra figyelmeztet:
-Nem szabad pánikba esni a téltől és a hótól –bár sok esetben a média is ezt sugallja. Számítani kell a lassabb haladásra és ezzel együtt a hosszabb menetidőre, tehát érdemes időben elindulni és a csillaggarázsban lakó járművek esetén azt is bele kell venni, hogy a jeget, havat el kell távolítani a kocsiról. A túl lassú vezetés éppen olyan baj, mint a gyors.  Fel kell mérni az út állapotát és annak megfelelően választani sebességet. A pánikban vezető sofőrök lépésben haladó járművükkel torlódást okozhatnak, ami ugyancsak balesetveszélyt jelenthet. Azt javaslom, hogy aki görcsben van attól, hogy szilárd csapadék van az úton, az inkább ne vezessen télen. A vezetési stílussal kapcsolatban egy több évtizeddel ezelőtti plakát rémlik fel nekem: a vezető talpa és a gázpedál között egy tojás volt – ez ugyan az üzemanyag-takarékosságra hívta fel a figyelmet akkor, de ez a szimbólum jeges, havas utakon is vállalható és nem csak a gázpedál, hanem a kuplung és fék használatakor is.
A két keréken közlekedőknek Orsós Károly azt javasolja, masszívan havas úton és ónos esőben a kerékpárt hagyják otthon, a bicikli nem alkalmas arra, hogy ilyen utakon közlekedjenek vele, másrészt pedig a sózott utak a legnagyobb ellenségei a kerékpárnak, néhány hét alatt ócskavas lesz belőlük, ha ilyenkor használják őket. Ha nem havas, csúszós útviszonyok mellett közlekednek a biciklisek, akkor az első számú szabály a fényvisszaverő ruházat viselete korlátozott látási viszonyok esetén valamint este és éjszaka, lakott területen kívül. Ha pedig a vényvisszaverő ruházatot lakott területen belül is használja a biciklis, nagyon sokat tesz saját biztonságáért.
A baleseti statisztikák egyébként azt igazolják, hogy a legtöbben figyelembe veszik a megváltozott útviszonyokat. Országos viszonylatban az mondható el, hogy a legtöbb személyi sérüléses baleset nyáron történik, a legkevesebb pedig télen. Ennek talán az az oka, hogy az embereknek ilyenkor télen elveszik a kedvét a körülmények a száguldástól, s míg nyáron nagyon sok az értelmetlen-érthetetlen pályaelhagyásos baleset, télen erről már nem beszélhetünk. Ez azonban senkit ne sarkalljon felelőtlenségre, az óvatos közlekedés és a körültekintő figyelem télen elengedhetetlen ahhoz, hogy biztonságosan elérjük úticélunkat, és ez vonatkozik járművezetőre, kerékpárosra és gyalogosra egyaránt – mondta a százados.

Képek:

nincsenek képek

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!