A szakképzés fejlesztése stratégiailag fontos


2010-10-28 20:11:02  | cikk: Tóth Tamara  | 


A szakképzés fejlesztése stratégiailag fontos főképe

Október 30-án zárul le hivatalosan, de ma tartotta záró rendezvényét a 2008 őszén induló Pápai Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP-2.2.3-07/2F-2008-0024 azonosító számú A pápai TISZK szakmai fejlesztése című projektje.
A Pápai TISZK (Térségi Integrált Szakképzési Központ), hivatalos nevén a Pápai Szakképzés Szervezési Társulás 2008. augusztus 1-jén alakult meg két pápai szakképző intézmény, a Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium, valamint az Acsády Ignác Szakképző Iskola és Kollégium részvételével.
A Pápai Szakképzés-szervezési Társulás (Pápai TISZK) 2008 őszén több mint 280 millió forint Európai Uniós támogatást nyert el a TISZK szervezetalakítására és- fejlesztésére. A záró rendezvényt ma 16 órától az Acsády Ignác Szakképző Iskolában tartottak. A megalapítás óta eltelt időszakban az intézmény mind a TÁMOP, mind a TIOP-programokon sikeres pályázat eredményeképpen 280 millió, ill. 722 millió Ft (önrésszel együtt: 802 millió Ft), összesen tehát közel 1,1 milliárd Ft fejlesztési forrást nyert el, amelyet kiegészít a pápai és Pápa környéki vállalkozásoktól évente átvett mintegy 25 millió Ft szakképzés-fejlesztési támogatás.
A záró konferencia előtt sajtótájékoztatón számolt be dr. Áldozó Tamás a Szakképzés-szervezési Társulás elnökeként a pályázat megvalósulásának zökkenőmentességéről. Elsőként köszönetet mondott a pályázat előkészítőinek, megíróinak, megvalósítóinak, valamint a projekt menedzsment munkatársainak és külön kiemelte a résztvevő pedagógusok munkáját.
-Azért pályáztunk annak idején, mert hisszük azt, hogy Pápán a szakképzés fejlesztése stratégiai fontosságú, a város gazdasági élete és a munkahelyteremtés szempontjából, tőkevonzó képesség szempontjából is stratégiai fontosságú ügy. Éppen ezért ennek a projektnek a megvalósítása az első számú prioritások között szerepelt.
Az elnök hangsúlyozta, mindezzel elsősorban olyan stratégiai irányokat jelöltek ki, amerre a továbbiakban szeretnének tovább fejlődni. A TÁMOP-projekt ideje alatt négy fórumot is szervezett a társulás, amelyek azt a célt szolgálták, hogy a szakképzésben érintett felek, elsősorban a vállalkozók a képzőintézményekkel és a hatóságokkal találkozzanak és véleményt cseréljenek. A fórumok alkalmából több visszacsatolás és igény is érkezett a munkaerő piac részéről, egyértelműen maghatározták azt, hogy milyen elvárásaik vannak a Szakképzés-szervezési Társulással kapcsolatban. Így a fejlesztés hatására létrejött - az eddiginél korszerűbb keretek között működő - szakképzési központ biztosítja a szakképzés hatékonyabb szervezését, működését, működtetését és a bevezetett szakmai fejlesztések következtében lehetővé válik a szakképzés összehangolása térségi és regionális szinten.
Unger Tamás projektvezető a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a projekt teljes mértéken sikeresnek tekinthető, minden  pályázati lefektetett cél vagy szándék megvalósult, tulajdonképpen a célokhoz képest még több eredmény született, a többi TISZK-hez képest pedig a pápai kiemelten jó indikátorokkal rendelkezik. Két fő tevékenység mentén zajlott a projekt: a képzések megszervezése, lebonyolítsa és infrastrukturális fejlesztések valósultak meg. A projekt ideje alatt több mint 1300óra képzésen vettek részt a pedagógusok, a 140 főre lebontva minimum 2 képzés/fő.
A projekt keretében megvalósított képzések jelentős mértékben hozzájárultak a korszerű intézményszervezési és humánerőforrás-feltételek biztosításához, mint a konfliktuskezelés, matematikai és olvasás-szövegértési kompetencia fejlesztés, személyiségfejlesztés, változásmenedzselés, IKT- s eszközök kezelése, e-tananyagfejlesztések, új szakképzési programok akkreditációja. új szakmai és közösségi szolgáltatások bevezetéséhez, mint a pályaorientációs és pályaválasztási segítségnyújtás, pályakövetés, online hátránykompenzációs szolgáltatás. A teljes Országos Képzési Jegyzék (OKJ) 2/3-át fedi le most városunk pedagógusainak szakképzettsége és a városban felkínált szakképzések száma.
A fejlesztés hosszú távon hozzásegít a szakképzett pályakezdők elhelyezkedési mutatóinak javulásához (pályaorientációs, pályaválasztási tevékenység, egyéni karrier-tanácsadás, pályakövetési rendszer), illetve a gazdaság szereplőivel való együttműködési programok indításához, mint a külső gyakorlati helyek szakoktatóinak pedagógiai képzése, felnőttképzési programok akkreditációja is megvalósult.
A záró konferencián elsőként dr. Áldozó Tamás köszöntötte a megjelenteket, majd Unger Tamás beszámolt a projekt ideje alatt magvalósult fejlesztésekről. Nyitóbeszédében hangsúlyozta, 2008-ban a diákoknak, a tanároknak azt mondta, hogy a két intézmény - a Mező és a Közgáz - összevonására azért van szükség, hogy a pápai szakképzés megújítására külső forrásokra pályázhassanak. Most kiállhatnának ismét a két tantestület és a diákok elé, hiszen amit ígértek, egyrészt a szellemi tőkébe való befektetéssel, másrészt  pedig új vagy felújított épületek formájában tárgyiasult.
Őt dr. Kovács Zoltán Pápa város polgármestere követte, aki a város oktatásfejlesztési stratégiájáról beszélt, ismertetve a rendszerváltás óta lezajlott változásokat a városban működő oktatási intézmények életútját követve. A polgármester hangsúlyozta, hogy a város érdeke az, hogy a középiskolai oktatás súlypontja a szakképzés irányába tolódjon el, továbbá felvetette azt is, hogy a demográfiai adatok ismeretében vajon meddig lesz képes a megyei önkormányzat két gimnázium működését biztosítani Pápán. Végül Zsuffa Ákos, az Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesületének elnöke a szakképzés országos rendszerét mutatta be előadásban.





Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!