A magyar repülés száz esztendejéről Kositzky Attilától


2020-09-05 14:36:28  | cikk: Babos Petra  | 


A magyar repülés száz esztendejéről Kositzky Attilától főképe
Trianon és a magyar repülés stációi címmel tartott előadást Kositzky Attila nyugállományú repülő altábornagy a Jókai Mór Városi Könyvtárban. Kositzky Attila 1943. szeptember 4-én született, így tegnap Pápán, egy előadással ünnepelte a jeles évfordulóját. 43 évig repült, 38 évig a vadászpilóták kenyerét ette. 28 féle géppel, 6665 felszállás során, összesen 3369 órát töltött a levegőben. 15 ejtőernyős ugrásból 9 alkalommal a Balaton hullámai fogadták.
Kositzky Attila mindíg szívesen jön Pápára

Az előadó a tőle megszokott humorral és felkészültséggel mesélt a magyar repülés stációiról, amelyeket képekkel is illusztrált.
Kositzky Attila elmondta, az idei évben a Trianoni békediktátum 100. évfordulójára emlékezünk, így ez adta az apropóját az előadásnak. Elsőként tisztázta, hogy miért nem a légierő kifejezést használta. A Repülési lexikon szerint a légierő rendeltetése az ellenség elpusztítása a szárazföldön, levegőben és a tengereken, míg a hadtudományi lexikon szerint önálló és más haderőnemekkel együttműködve az ellenség pusztítása szárazföldön, levegőben és tengereken.
-A katonai repüléssel nem foglalkozott senki, így egyfajta hiánypótló előadás keretében mesélek Trianon és a magyar katonai repülés stációiról. Furcsán hangzik, de a Trianon okozta sérülés a magyar katonai repülésben még egy picit a mai napig is látszik, csak ezt külsőleg nem veszi észre senki. A körülöttünk lévő országok, amelyek 1918-ban leváltak a nagy Magyarországról, 100 évvel ezelőtt megalapították a légierejüket, Magyarország is. Jött a Trianon, le kellett állítani a légierőt Magyarországnak, de a többiek vitték tovább, így náluk 100 éves a légierő - mondta az előadó.
-Rejtett légierőnk volt a 20-as évektől egészen1938 közepéig, majd megint légierő lett, s aztán az 50-es években volt egy légierő, majd a szovjet rendszer szerint egy honi légvédelem, ahol már nem légierő volt, hanem repülő csapatok voltak - mesélte, majd kiemelte, ezek az emberek itt éltek, itt repültek közöttünk, s mégsem légierő volt, hanem a honi légvédelmi rendszer, aminek repülő csapatai voltak. Volt a radar, a légvédelmi rakéta és a repülő csapatok.
-1997-ben alakult meg a légierő ismételten, aztán légierő parancsnokság működött, most pedig az összhaderőnemi szervezetben egy légierő felügyelőség van. 1918-ban alakult meg a magyar légierő magja, aztán jött a Vörös légierő, majd a nemzeti légierő, ez 1920-ig tartott - tudtuk meg Kositzky Attilától, aki elmondása szerint a világ legmostohább sorsú katonai repülése a miénk.
Az előadó kilenc szakaszra bontotta a magyar katonai repülést. Az első stáció 1902 és 1918 között volt. A második 1918 és 1920 között, a harmadik 1920 és 1938, a negyedik 1939 és 1945, az ötödik 1945 és 1955, a hatodik 1955 és 1957, a hetedik 1957 és 1997, a nyolcadik 1997 és 2007 között, míg a kilencedik 2007-től napjainkig tart.
Kositzky Attila eddig négy könyvet adott ki, az elsőt Franciaországban is kiadták. Elárulta, tervei között szerepel, hogy még hármat fog írni. Egyet a sorállományról, a másik a katonai repülésről maradt emlékei és a harmadik a kutyájáról, Suzyról fog szólni - tudtuk meg.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!