Magyarfalusi gyerekek nyaralnak Pápán

2018-07-31 23:23:12  | cikk: Babos Petra  |

Magyarfalusi gyerekek nyaralnak Pápán főképe
Rászoruló, csángómagyar gyerekek nyaralnak Pápán a héten. A 24 gyermek és négy kísérőjük Magyarfaluból, a legkeletibb csángó-magyar településről érkezett. Magyarfalu moldvai csángók által lakott település. Az 1950-es évek végéig magyar iskola is működött itt, azonban ezt a kommunista hatóságok bezárták. A faluban jelenleg is csak román nyelvű óvoda és általános iskola működik, de 2000 óta sikerült bevezetni a magyar nyelvű oktatást is, jelenleg mintegy 110 gyerek tanulja a magyar nyelvet, az iskolai oktatáson kívül, nem kötelező jelleggel.
-Harmadik alakommal jöhettünk el Pápára, nagy örömünkre. A gyerekek, akiket kiválasztottunk a jutalom pápai táborra, ők azok, akik rendszeresen eljártak az év során a magyar tanításokra, (hiszen ez nem kötelező), valamint részt vettek mese- és versmondó versenyen. A gyerekek országos versenyeken is jól szerepelnek - tudtuk meg Kiss Annamaritól, aki magyart tanít a gyerekeknek, népdalokat és néptáncokat.
Joó László magánszemély, keresztszülő elmondta, 2015-ben Áldozó Tamás polgármester szervezésében jutottak el a moldvai Magyarfaluba, ahol megismerkedtek Kiss Annamari és Kiss Csaba tanítókkal, s az ő segítségükkel, közreműködésükkel találkoztak az ottani csángó közösséggel.
-2015 óta gyümölcsöző a kapcsolatunk. Mi 2015-ben már keresztszülőként érkeztünk haza, hisz csatlakoztunk a Csángó keresztszülő-programhoz is. Ennek keretében Katának és Gábrielnek lettem a keresztszülője. Megismerkedtünk a családjukkal, s azóta is folyamatosan tartjuk a kapcsolatot, vagyis évente két alkalommal találkozunk személyesen, de telefonon gyakran beszélünk- mesélte Joó László, majd hozzátette, tavaly már meghívták a keresztszülő-programban résztvevő gyerekeket, ami nagy sikernek örvendett. Nagy öröm számukra, hogy már most a jövő évi nyári táboroztatásukat szervezik, s már várják, hogy jövőre újra együtt lehessenek Pápán.
A gyerekek vasárnap érkeztek Pápára, ekkor a Várkertfürdő strandjára mentek, a táborozók legnagyobb örömére, este pedig a tókerti plébánián Áldozó Tamás és Szijártó László atya látta vendégül vacsorára a csapatot. Hétfőn a marcalgergelyi Joó-tónál vendégeskedtek, kedden a tűzoltóságot tekintették meg, délután pedig az Esterházy-kastélyba látogattak, majd késő délután kisvonattal a Hagyományok Hegyére kirándultak, este pedig Rádi Róbert vacsora meghívásának tettek eleget. Szerdán Boross Ottó, a VEMÉVSZER Építő- és Szerelőipari Kft., ügyvezető igazgatója meghívására a veszprémi állatkertbe mennek, csütörtökön pedig Balatonra, Alsóörsre kirándulnak. Pénteken délelőtt a Várkertfürdőben pancsolnak, majd délután hazaindulnak.
Joó László köszönetét fejezte ki mindazoknak, akik a programok gördülékeny lebonyolításában részt vettek és támogatták a gyerekeket, felejthetetlen élményt nyújtva ezzel nekik, hiszen a táborozók ebben az egy hétben igazán gyerekek lehettek.
Hírportálunk kedden kísérte el a gyerekeket a tűzoltóságra.
Csillag István, a Pápai Katasztrófavédelmi Kirendeltség vezetője elmondta, mindig nagy öröm számukra, ha gyermek csoportot fogadhatnak a laktanyában, az pedig külön öröm, ha határontúliaknak mutatkozhatnak be.
-Általában nyílt nap keretében mutatjuk be azokat az eszközöket, amiket használunk, de persze fogadunk ezen kívül is csoportokat. A gyerekek megtekinthették az eszközeinket, szakfelszereléseinket, a védőruháinkat, a tűzoltó gépjárműveket - tudtuk meg a kirendeltség vezetőtől.
Az Esterházy-kastélyban is számos érdekes program várt a táborozókra. A kézműves foglalkoztatóban Marcsi nénivel sós-sajtos kalácskát sütöttek, majd megnézték a gyermekbirodalmat, ahol legóztak és a hozzá tartozó kiállítást tekintették meg, majd egy interaktív tárlatvezetésen vehettek részt a barokk főúri enteriőrben.
-Nagyon jó volt eljönni Pápára, nekem eddig legjobban a strand tetszett, mivel sokat csúszdázhattunk, lubickolhattunk, remélem, még mehetünk oda. A kastélyban legózhattunk, megtekinthettük a gyönyörű kastélyt - mesélte Gyurka Bianka, majd hozzáfűzte, neki sokat jelent, hogy eljöhetett Magyarországra, mivel már sokat hallott róla és a szülei is támogatták, hogy ebben a táborban részt vegyen.
Avadani Annamária szerint is jó, hogy eljöhetett ismét Pápára, hiszen ő már tavaly járt itt. Annamarinak is a strandolás tetszett a legjobban, de kastélyban is jól érezte magát. A mosolygós lány elmondása szerint szülei is nagyon örültek, hogy részt vehetett ebben a táborban, ahol sok szép élménnyel gazdagodhatott.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!