Horthy István tragédiája - Kositzky Attila előadása


2017-05-31 20:19:51  | cikk: ha  | 


Horthy István tragédiája - Kositzky Attila előadása főképe

Vitéz nagybányai Horthy István magyar politikus és katona, Horthy Miklós kormányzó idősebb fia 1928-ban szerzett gépészmérnök diplomát, majd a Weiss Manfréd gyár repülőmotor osztályán helyezkedett el. A következő évben amerikai útra indult, a Ford gyárban dolgozott, először egyszerű munkásként, később tervezőmérnökként. Hazatérte után MÁVAG gyárban dolgozott, 1940-ben lett a MÁV elnöke. Horthy István 1942-ben tartalékos vadászpilótaként a keleti frontra került, mesélte a kormányzóhelyettesről Kositzky Attila. A nyugállományú altábornagy, vadászpilóta előadásában felidézte ifjabb Horthy halálának körülményeit, s műszaki adatokkal, tényekkel támasztotta alá, hogy szerinte mi volt a katasztrófa oka.

Kormányzóhelyettessé választása után sok támadás érte Horthy Istvánt szélsőjobboldali körökből, hogy közjogi méltósága mögé bújva ki akar bújni a tényleges katonai szolgálat alól. A választ 1942. május 1-jén adta meg, mikor is tartalékos főhadnagyként bevonult a legendás szolnoki repülőkhöz, mint vadászpilóta. Azt is elmondta az előadó, hogy Horthy István 1942. május 25-én járt a pápai repülőtéren is.

Kositzky Attila gazdag képanyaggal illusztrálta előadását

Horthy István szenvedélyes pilóta volt, ha arra volt szükség, gondolkodás nélkül indult Bombaybe, de a nászútja is légi utazás volt, feleségével repülővel járták be a Földközi-tenger partvidékét. Tehát gyűltek a repült órák, de vadászpilótaként egy új gépet kellett megszoknia, a Héját. Ez akkor az egyik legkorszerűbb olasz repülőgép volt, de más típusokhoz képest rosszabbak voltak a repülési tulajdonságai és számos műszaki probléma is mutatkozott.

Horthy István már túl volt 24 bevetésen, amikor a magyar politikai vezetés vissza akarta vonni a frontvonalból, úgy határoztak, hogy ott szolgálata augusztus 19-én véget ér. A parancs megszületett, de nem jutott el az illetékesekhez, Horthy István augusztus 20-án hajnalban elindult 25. bevetésére. Az már sosem derül ki, hogy a jubileumi repülés volt a célja, vagy más, hisz ez a feladat tragédiával végződött. A felszállás után 300-400 méter magasan az éles fordulóban repülőgépe sebességet vesztve úgynevezett dugóhúzóba került és kis magasságból a földbe csapódott: a kormányzóhelyettes hősi halált halt az oroszországi Ilovszkoje mellett.

A Jókai Mór Városi Könyvtár előadóterme volt a helyszín

Halálát követően számos híresztelés kapott szárnyra a lehetséges okokról, mondta Kositzky Attila. Voltak, akik azzal gyanúsították meg, hogy névnapját ünnepelte és ittasan szállt a gépbe - ennek ellentmond az, hogy református volt és névnapját decemberben ünnepelte. Ugyancsak hamar, napokkal a szerencsétlenség után már pletykáltak arról is, hogy a németek nyúltak az ifjabb Horthy gépébe. Ezt tűnt alátámasztani az is, hogy Horthy István közismerten németellenes poltikus volt, s egyik bevetésén a németek rálőttek. Ez azonban sajnálatos "baráti tűz" volt, mondta az előadó, ami előfordul a fronton, főleg, ha két gép úgy hasonlít egymásra, mint a Héja és az oroszok Rata gépe. Ráadásul Horthy gépét őrizték is, valamint felszállás előtt alaposan átellenőrizték. Kositzky Attila szerint a magyarázat a magasságban keresendő, a 300 méteren lehetetlen volt kihozni a dugóhúzóból a gépet. Hasonló manővert több ezer méteres magasságban korábban elvégzett vitéz Horthy István, azonban 1942. augusztus 20-án hiányzott a szükséges magasság és bekövetkezett a tragédia, mondta az előadó.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!