TÉLI BALESET-MEGELŐZÉSI TANÁCSOK AUTÓSOKNAK!


2016-11-15 16:19:06  | cikk:  | 


Az ún. „téli” gumiabroncs használatát a közúti közlekedéssel kapcsolatos hatályos hazai szabályozás kötelező jelleggel nem írja elő. Ettől függetlenül javasolt a gépjárművel közlekedőknek a téli gumiabroncsok használata, ha a levegő hőmérséklete + 7 C˚ alá csökken. Télen különösen fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, mivel az eltérő időjárási viszonyok különböző kihívások elé állítják az autósokat. Ha az autót nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal szerelik fel, akkor még a legártalmatlanabb közlekedési szituációk is életveszélyesek lehetnek. A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően +7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásukkal a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy hideg időben az útfelület is lehűl. A hideg, a havas, jeges, csúszós útfelületen szükséges - az őszi, téli és tavaszi időszakban - téli gumiabroncsot használni. Hidegben a nyári gumi megkeményedik, nem tapad, szárazon is csúszik, így jelentősen megnő a féktávolság, ezért a nyári gumi télen veszélyes lehet. A téli abroncsok anyaga más, speciális mintázata van, és ezek biztosítják a jobb tapadást. Az adalékanyagoknak köszönhetően a gumi a nagy hidegben is megőrzi tulajdonságát, rugalmasságát, tapadó-képességét, ezért téli gumival a fékút is rövidebb. Hidegben történő (és téli) autózásnál a jó tapadás és a jó fékhatás mellett az egyenes- és oldalirányú úttartás biztosítása is fontos. A legtöbb téli gumi esetében a futófelület lamellázott, egy átlagos méretű futófelületen több mint 1600 pici bevágás (lamella) biztosítja a tapadást. A mélyebb és szélesebb mintaárkok tovább javítják a kapaszkodó képességet, a hosszirányú, mélyebb mintázat a túlkormányozottsági hajlamot csökkenti. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. Hasonlóan a nyári gumiabroncsokhoz, a téliek esetében is ügyelni kell a megfelelő profilmélységre. Egy 8 milliméteres profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokkal szerelt autó, 50 km/h-s sebességnél vizes úton történő fékezésnél már 31 méter hosszú fékúttal képes megállni. Azonban a 4 milliméteres profilmélységgel bíró gumiabroncsokkal szerelt autó fékútja vizes úton akár 14 méterrel is nagyobb lehet egy ugyanilyen sebességről történő fékezés esetén. Ezért erősen ajánlott az ennél kisebb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat lecserélni az autón. A gumi is megöregszik, akár használjuk, akár nem. Cserélni kell a gumit, ha kopott, töredezett, szálszakadásos (hullámos oldalfal), vagy tapadó-képessége érezhetően rosszabb lett, ha megnő a féktávolság. Ilyenkor újat kell venni! Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy a téli gumi sem „old meg mindent”. Vezessünk az út-és látási viszonyoknak megfelelően, de kicsit lassabban. Ha 100 km/óra sebességről 95 km/óra sebességre lassítunk, a féktávolság optimális esetben 5 méterrel is lerövidülhet, és lehet, hogy ennyi kell az életben maradáshoz! Hóban vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet a hajtott tengelyen lévő kerékre kell feltenni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton - a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig - csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek hólánccal vannak felszerelve. Forrás: Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának Hírlevele

Képek:

nincsenek képek