Oratórium - Adventi Omega-koncert a református templomban


2015-12-06 14:00:55  | cikk: pgya  | 


Oratórium - Adventi Omega-koncert a református templomban főképe
A református templom adott otthont tegnap este hét órai kezdettel az Omega Oratórium koncertjének. Isten háza zsúfolásig telt érdeklődőkkel, akiket házigazdaként Márkus Mihály református lelkipásztor köszöntött, az Omega dalaiból felolvasva kívánt kellemes időtöltést a koncerthez.

Márkus Mihály lelkész a Ballada a fegyverkovács fiáról című dalból is felolvasott egy örök aktuális részletet

A cím már önmagában egy érdekesen csengő szóösszetétel. Rock- és szimfonikus zene, szóló ének és kórus közreműködése, nem mindennapi társítások. A helyszín, egy templom, pedig ugyancsak az előadás misztikumát emelte. A lézer-show pedig magával ragadó volt.
Az első ránézésre szokatlannak tetsző műfaji kapcsolódás egy trilógia harmadik része, az Omega együttes legszebb dalait feldolgozó sorozatban. Kóbor János („Mecky”- ének, frontember) nem hétköznapi vállalkozásba fogott, amikor Omegás zenésztársaival, Benkő Lászlóval (billentyűs hangszerek) és Debreczeni Ferenccel (dob, percussion), továbbá az Omega Rapszódia előadásokban  már többször fellépő Gömöry Zsolttal (billentyűs hangszerek), Szöllössy Katival (Katy Zee, basszusgitár) és Szekeres Tamással (gitár) belefogott az Omega Oratórium megírásába és előadásába.
A koncert előtt az Omega tagjai rajongóknak dedikáltak, fényképezkedtek az Immánuel Közösségi Házban

A fellépés előtt kérdeztük meg Kóbor János énekest, hogy honnan származik az ötlet, miszerint templomokban lépnek fel. A magyar rockzene emblematikus alakja elmondta, hogy az Omega Oratórium megalkotásának ötlete egy váratlan megkeresésnek köszönhető. A bátaszéki katolikus templom tornya életveszélyessé vált. A visszabontás sorsára jutott torony felújításához kerestek támogatókat. A bontáskor találtak rá egy régi deszkára, melyre a templom építésekor, az egyik korabeli adományozó nevét írták rá. Az akkori, deszkába vésett Kóbor név a mai Omega-frontember, Kóbor János egyik felmenőjét volt hivatott az utókor számára megörökíteni. Ekkor született az ötlet egy jótékonysági koncert megrendezésére, melynek bevételéből a torony helyreállítását lehet támogatni. Egy ilyen jótékonysági koncert stílusosan a templomban kell, hogy megszólaljon, de lehetőleg olyan repertoárral és előadási móddal, mely egy hagyományos rock koncerttel szemben kellően igazodik a helyhez, annak szelleméhez. Így adta magát az oratórium, mint forma a trilógia lezárásához – vázolta fel Kóbor János az Oraórium megszületését.

A zenekar mögött kórus és szimfónikus zenekar emelte az oratóriumi összhatást

Az Omega életművéből kiválasztott tizennégy dal, valamint a dalokhoz keretet biztosító Liszt Les Preludes részletek biztos zenei alapokat adtak az Omega Oratóriumnak. Az áthangszerelés révén a rock instrumentumai, a szimfonikus zenekar akusztikus hangszerei, valamint a szóló- és kórusének az Omega klasszikusokat merőben új és nagyszerű interpretációban mutatta be.

A fényeffektusok és a lézer-show minden képzeletet felülmúlt

Ami pedig az Omega Oratórium szövegvilágát, üzenetét illeti, ezt Trunkos András, az Omega Oratórium producere és menedzsere az alábbiak szerint fogalmazta meg:
- Az Omega Oratóriumot lehet zenei kirándulásnak is tekinteni, de merem remélni, hogy kellő bölcsességgel csak jóval később tudják majd megítélni. Az Oratóriumban a közönség nem csak énekelni fog, hanem helyenként sírni is. Mert szép lesz! A szövegvilágot egészen bizsergető érzés együtt hallani, ez nagy hazatérése lesz sok dalnak. Olyannak is, amit ezerszer hallottunk és olyannak is, amit élőben még soha. Annak idején elképzelt az ember valamit, sokszor talán vallással átitatott, ha úgy tetszik transzcendens világba helyezve a mondanivalót. Ha belegondolunk, ott vannak a szövegekben is a Biblia jelképei, szimbólumai, amelyek a legjobban közvetítenek üzeneteket.

A közönség felállva tapsolta meg a kétórás oratóriumot, amellyel a hitre, a jóra és az erényességre buzdított az együttes

Jobb és őszintébb díszletet találni sem lehetett volna az Omega Oratóriumhoz, mint egy gyönyörű református templomot, oszlopcsarnokkal, fényekkel, óriási belmagassággal, szószékkel a háttérben és talán ami a legfontosabb, kíváncsi, nyitott szemekkel a padsorokban, karzaton.
A zene, a szöveg, az előadás és a fények játéka mindenki lelkét megérintette, mindenkinek üzent valami szépet a karácsonyi készülődésben, és nem csak, hiszen emlék marad egy örök életre.

Az Omega Oratórium dalai nem erre az alkalomra születtek, hanem szemelvények az életműből. A legkorábbi dal 1970-es, a legkésőbbi 2006-os szerzemény. A dalok egységes hangszerelésével, klasszikus zenei formákba öntésével az Omega együttes által létrehozott életmű újabb zenei dimenziókban él tovább.
A program:
LES PRELUDES / Liszt Ferenc/ – NYITÁNY
Hajnal a város felett /1979/
Egy életre szól /1998/
Boldog angyalok /1998/
Legenda /1998/
Az éjszakai országúton /1970/
Ne legyen /1976/
Ballada a fegyverkovács fiáról /1970/
Álmod őrzi egy kép /2006/
Én elmegyek /1973/
Megszentelt világ /1998/
Szállj le hozzánk angyal /2006/
Koncert a mennyben /2006/
Egy új nap a Teremtésben /2006/
Az égben lebegők csarnoka /1975/
LES PRELUDES / Liszt Ferenc/ – FINÁLÉ

A koncerten az Omega együttest szimfonikus zenekar és vegyeskar kísérte.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!