Olajos talpú gépápolóból hajózási társaság vezetője - Vanyolai Sándor hajóvezető a Gondolkodó Kör vendége
2013-04-29 22:19:52 | cikk: Babos Petra | fotó: Babos Petra |
Ha tehetném, mindenhova hajóval mennék… kezdte előadását Vanyolai Sándor hajós, a Vanyolai Hajózási Kft. ügyvezető igazgatója ma este a Gyurátz Ferenc Gondolkodó Kör áprilisi összejövetelén. A vanyolai születésű hajóvezető, gépüzemvezető, a hajózás igazi szerelmese beszélt életéről és a Balatonról. A Vanyolai Hajózási Kft-nek jelenleg négy hajója van, a Klára, a Jókai, a Balaton és a Róza.
- Gyermekkori álmom volt, hogy tengerész legyek, mivel édesapám 35 évig dolgozott a tengerhajózásnál parancsnokként. Én gépipari technikumba mentem Győrbe, gépész lettem, s ezáltal gépápolóként kezdtem a hajózást 18 éves koromban. Eleinte folyton hánytam a tengeren, aztán később megszoktam. Elvégeztem a géptiszti iskolát, majd harmadik, aztán második géptiszt lettem. Sajnos az élet ekkor közbeszólt, cukros lettem, így abba kellett hagynom a tengerhajózást. Akkor választási lehetőség elé kerültem, mehettem a Dunára vagy a Balatonra. Én persze a Balatont választottam, ami kicsit csalódás volt, mert egészen más volt, mint az igazi tenger. Itt üzemvezetőként kezdtem a pályafutásom 1979-ben. A Jókai volt az első hajó, amire felszálltam. 1994-ben megvásároltam életem első saját tulajdonú hajóját, a felszámolás sorsára jutott Pest Megyei Révhajózási Kisvállalattól, a Balatont. Másodikként az 1913-ban épített Jókait vásároltam meg, aminek rekonstrukciója négy évig tartott - mesélte a hajóvezető.
Elmondása szerint nincs kedvenc hajója, mindet ugyanúgy szereti.
- A Klára egy 300 személyes rendezvényhajó. Ezen bármilyen programot meg tudunk oldani, hideg, meleg ételt tudunk felszolgálni színvonalasan. Sajnos manapság kevesebb a vendégünk. A hajózás luxusszolgáltatás, amire mostanában már nincs pénze az embereknek. De reméljük, hamarosan ez változni fog - tette hozzá bizakodva. Vanyolai Sándor úgy fogalmazott, hajót vezetni egészen más, mint egy autót, együtt kell élni vele, és nagyon kell ismerni. A Jókai például egy 36 méter hosszú, egy hajócsavarral működő hajó, s nincs benne orrsugárkormány. Ezt nagyon nehéz vezetni, sokat kell gyakorolni.
- Nagyon sok kellemes élményem, tapasztalatom van a hajózással kapcsolatban. Amikor a Klárát idehoztuk Németországból, 6 nap alatt Balatonfüreden voltunk. Óriási élmény volt, hiszen 40 centiméteres jégben jöttünk a Dunán. A másik nagy élményem az volt, amikor 80-90 km/h-s északi szélben hajóztam vele a Balatonon, kipróbáltam mit tud a gépem. Hát ez is csodálatos érzés volt, jól bírta a próbát - mondta nevetve Vanyolai Sándor.
A hajóvezető végül elárulta, legnagyobb örömére mindkét fia a hajózás szerelmese, így a cég irányítását majd ők veszik át.
A Gyurátz Ferenc Gondolkodó Kör soron következő összejövetelén Gangler László parancsnok lesz a vendég.
- Gyermekkori álmom volt, hogy tengerész legyek, mivel édesapám 35 évig dolgozott a tengerhajózásnál parancsnokként. Én gépipari technikumba mentem Győrbe, gépész lettem, s ezáltal gépápolóként kezdtem a hajózást 18 éves koromban. Eleinte folyton hánytam a tengeren, aztán később megszoktam. Elvégeztem a géptiszti iskolát, majd harmadik, aztán második géptiszt lettem. Sajnos az élet ekkor közbeszólt, cukros lettem, így abba kellett hagynom a tengerhajózást. Akkor választási lehetőség elé kerültem, mehettem a Dunára vagy a Balatonra. Én persze a Balatont választottam, ami kicsit csalódás volt, mert egészen más volt, mint az igazi tenger. Itt üzemvezetőként kezdtem a pályafutásom 1979-ben. A Jókai volt az első hajó, amire felszálltam. 1994-ben megvásároltam életem első saját tulajdonú hajóját, a felszámolás sorsára jutott Pest Megyei Révhajózási Kisvállalattól, a Balatont. Másodikként az 1913-ban épített Jókait vásároltam meg, aminek rekonstrukciója négy évig tartott - mesélte a hajóvezető.
Elmondása szerint nincs kedvenc hajója, mindet ugyanúgy szereti.
- A Klára egy 300 személyes rendezvényhajó. Ezen bármilyen programot meg tudunk oldani, hideg, meleg ételt tudunk felszolgálni színvonalasan. Sajnos manapság kevesebb a vendégünk. A hajózás luxusszolgáltatás, amire mostanában már nincs pénze az embereknek. De reméljük, hamarosan ez változni fog - tette hozzá bizakodva. Vanyolai Sándor úgy fogalmazott, hajót vezetni egészen más, mint egy autót, együtt kell élni vele, és nagyon kell ismerni. A Jókai például egy 36 méter hosszú, egy hajócsavarral működő hajó, s nincs benne orrsugárkormány. Ezt nagyon nehéz vezetni, sokat kell gyakorolni.
- Nagyon sok kellemes élményem, tapasztalatom van a hajózással kapcsolatban. Amikor a Klárát idehoztuk Németországból, 6 nap alatt Balatonfüreden voltunk. Óriási élmény volt, hiszen 40 centiméteres jégben jöttünk a Dunán. A másik nagy élményem az volt, amikor 80-90 km/h-s északi szélben hajóztam vele a Balatonon, kipróbáltam mit tud a gépem. Hát ez is csodálatos érzés volt, jól bírta a próbát - mondta nevetve Vanyolai Sándor.
A hajóvezető végül elárulta, legnagyobb örömére mindkét fia a hajózás szerelmese, így a cég irányítását majd ők veszik át.
A Gyurátz Ferenc Gondolkodó Kör soron következő összejövetelén Gangler László parancsnok lesz a vendég.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!