Auer Lipótra emlékeztek a Bartók-napon
2013-03-22 23:08:53 | cikk: Babos Petra | fotó: Babos Petra |
Hetyei József igazgató érdeklődésünkre elmondta, minden évben megemlékeznek Bartók Béla születésnapjáról a Bartók-nap keretein belül.
- Az idei évben igyekeztünk olyan műsorral kedveskedni a növendékeknek, ami egy kicsit elgondolkodtatja, esetleg kíváncsiságra ösztönzi őket. A mai programunk különleges, hiszen egy filmet néztünk meg, ami Auer Lipótról szólt. A kiváló hegedűművész Veszprémben született. Róla készített egy kis dokumentumfilmet Kováts Péter hegedűművész. Reméljük, a diákok ezáltal megismerkednek Auer Lipóttal, aki Szentpétervárott és New Yorkban is elismert hegedűművész, karmester volt - mondta Hetyei József.
Auer Lipót a huszadik század első felének ünnepelt szólistája és egyik legkeresettebb tanára volt. Pályája Veszprémből indult és Szentpéterváron keresztül New Yorkig ívelt. A század legmeghatározóbb hegedűművészei kerültek ki a kezei alól. Sztár-növendékei közé tartozik többek között Efrem Zimbalist, Mischa Elman, Jascha Heifetz, Nathan Milstein és Toscha Seidel.
A Gyökerek és Ágak címet viselő dokumentumfilmet Kováts Péter hegedűművész és Bárány László rendező alkotta. A film Auer Lipót életét mutatja be a nézőnek, melyben olyan híres emberek, mint Heller Ágnes Auer-leszármazott filozófus, Fischer Iván karmester, Vladimir Ashkenazy zongoraművész-karmester, dr. Batta András professzor, a Zeneakadémia rektora és Vadim Gluzman hegedűművész méltatják a mestert. A filmet eredeti helyszíneken, Veszprémben, Szentpétervárott és New Yorkban forgatták több mint 2 éven keresztül.
- A film elsődleges célja, hogy a magyarok megismerjék a hegedűművészt, mivel sokan nem tudják, hogy ő Veszprém szülötte. A filmforgatás közben rengeteg új információra, tényre bukkantunk, vannak olyan jelentek is a filmben, amelyek akkor alakultak ki, nem voltak eredetileg a forgatókönyvben – mondta Kováts Péter szerkesztő.
Végül hozzátette, az Auer-féle vezénylési technika más, mint a többi, hiszen az elsők között volt, aki kotta nélkül vezényelt. Auer véleménye szerint a karmesternek ismernie kell a művet, hogy vezénylés közben szemkontaktusban tudjon lenni a zenészekkel.
Kováts Péter érdeklődésünkre elárulta még, terveik között szerepel, hogy 2014-ben egy Auer hegedűversenyt szerveznek, valamint szeretnék megreformálni a hegedűoktatást, s az ő tanai alapján oktatni.
Képek:
Auer Lipót
(1845 Veszprém - 1930 Loschwitz)
Magyar származású kiváló hegedűművész, tanár, karmester, zeneszerző. Első tanára Liedl Lipót volt Veszprémben, majd 1953-1956-ig a Budapesti Hangász Egyleti Zenedében Ridley-Kohne Dávid tanította. Ezután Bécsben J. Dont és G. Hellmesberger képezte tovább. 13 évesen kapta meg diplomáját. 1859-től hangverseny körutakon vett részt: Magyarország, Ausztria, Hollandia, stb. 1861-től Párizsban D. Alardnál, majd Hannoverben Joachim Józsefnél - aki korának meghatározó jelentőségű hegedűművésze, tanáróriása volt - tökéletesítette tudását. Itt Párizsban személyes ismeretséget kötött Rossinival és Berliozzal.
1868-ban Szentpétervárra került, ahol 1917-ig a Konzervatórium hegedűtanára volt. Ugyanitt kamarazenét is tanított, sőt létrehozta a világhírű Szentpétervári Vonósnégyest, amelyet 25 éven át vezetett. (Tagjai voltak: Pickel, Weickmann, Davidov).
1872-től az orosz balett szólóhegedűse lett, 1874-től a cár szólistájává lépett elő, akitől 1883-ban nemesi rangot, 1903-ben pedig államtanácsosi címet kapott.
Mint szólista és karmester Európa-szerte nagy sikerrel szerepelt, jelentős muzsikuskortársak kitüntető barátságát elnyerve. Neki ajánlotta Csajkovszkij és Glazunov hegedűversenyét.
1918-ban az Egyesült Államokba költözött, ahol a Juilliard Graduate School (New York) és a Curtis Institute (Philadelphia) tanára volt és magas kora ellenére sokat koncertezett. Bár 1926-tól amerikai állampolgár volt, nyaranként Európában tartott kurzusokat, és itt érte a halál is.
Korának leghíresebb hegedűtanára volt. Világhírű növendékeket nevelt: E. Brown, I. Menges, N. Milstein, J. Heifetz, M. Rosen, T. Seidel, E. Zimbalist, K. Parlow. Fontos pedagógiai írásai: Violin playing as I teach (1921), Violin master works and their interpretation (1925).
Tanításában Joachim módszerét követte: sokat játszott elő a tanítványainak, ugyanakkor gondosan ügyelt saját egyéniségük kifejlesztésére. A világ minden tájáról özönlöttek hozzá a növendékek.
Oszip Gabrilovics a Musical Courier 1930. október 25-i számában megjelent búcsúbeszéde hangsúlyozta: "Auer előadásmódjának nemessége és mélységes őszintesége, amely tévedhetetlen stílusérzékkel párosult, szinte egyedülálló alakká tették őt az előadóművészek között. Ritkán engedett az öncélú virtuozitásnak, de amikor a követelmények úgy kívánták, technikája teljes mértékben megfelelt a szükséges kívánalmaknak."
Forrás: www.users.atw.hu
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!