Énekek éneke – Egy polihisztor festménykiállítása a református gimnáziumban


2013-02-19 01:23:09  | cikk: pt  | fotó: pt  | 


Énekek éneke – Egy polihisztor festménykiállítása a református gimnáziumban főképe
– Az Énekek éneke címet viselő kiállítás a vallás, a szerelem és a művészet elegye, azaz misztikus. A bibliai Énekek éneke az ősforrása minden európai zsidó-keresztény misztikának, minthogy Istennel szerelmes, sőt erotikus nyelven beszél – és vice versa: a szerelem vallásos élménnyé válik. De csak akkor, ha mindez művészi megnyilvánulás – ezekkel a gondolatokkal nyitotta meg Szabó Ottó festő- és grafikusművész tárlatát Veress Zsuzsa, a református gimnázium magyartanára hétfőn késő délután.
A Refi díszterme ismét megtelt az újabb nem mindennapi képzőművészeti kiállítás megnyitójára. Az egybegyűlteket Kovács Péter, a házigazda gimnázium igazgatója köszöntötte, majd Veress Zsuzsa vette át a szót, aki beszédében az Énekek éneke elnevezésű tárlat kapcsán kitért Szabó Ottó sokrétű tevékenységére is. Mint mondta, a művész a festés mellett tanít, könyvillusztrációkat készít, templombelsőket tervez és valósít meg, továbbá installációk fűződnek a nevéhez, valamint számítógépes grafikával is foglalkozik.
– De ezen kívül is: se szeri, se száma a Szabó Ottó-féle szervezéseknek. Művészeti logisztikai és tehetséggondozó tevékenysége során nyári művésztáborokat hoz létre Magyarországon, Szlovákiában és Erdélyben. Újabban nyit a Délvidék, és a nyugaton élő magyarok felé is. A közép-európai régió sorsközössége okán pedig - eléggé nem is méltányolhatóan - igyekszik bevonni a szlovák, román, szerb alkotókat is vonzáskörzetébe. Mindezt a Rovás nevű alkotócsoport vezetőjeként műveli – fűzte hozzá a tanárnő.
Veress Zsuzsa rámutatott, Szabó Ottó festészetével az Isten-ember kapcsolatról beszél, a férfi és nő kapcsolata által. Az emberi lény lényegét kívánja felmutatni, ennek mélységeit és magasságait, az emberalattit éppúgy, mint az embert meghaladót.
– A bűn, a pokoljárás is megfogalmazódik festményein. A szenvedés és a szenvedély egy tőről fakadása látható erőteljes, a vörös árnyalataiban tobzódó képein. Egyszóval a pátosz. De az érzékiség mindig fékeződik, avagy ellensúlyozódik a szárnyakat idéző formák által, kezek szárnyassága által, a transzcendensbe való elmélyülést kifejező arcok által – fejtegette a református gimnázium tanára. – Amit még legjellemzőbb vonásaként kiemelhetnék, hogy portrékat rajzol bravúrosan festve, éspedig egészen különös látószögből: felülről, oldalvást, alulról – olyan szemszögekből, ahonnan az úgynevezett valóságból nemigen láthatunk.

Képek:


Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!