Időutazás a retro reklámok szárnyán


2012-09-22 07:33:45  | cikk: pt  | 


Időutazás a retro reklámok szárnyán főképe
Nosztalgikus hangulatba burkolózott tegnap este a Kossuth utca középső szakasza, ahol retro reklámfilmek idézték meg a ’70-es, ’80-as évek Magyarországát. A reklámblokkok között Hartai László Balázs Béla-díjas filmrendezővel és operatőrrel Cserneczky Attila médiatanár beszélgetett.
Az Őszi Dionüszia keretében zajló, a múlt különleges mementóit felvonultató program előtt Pápa Város Fúvószenekara világhírű filmklasszikusok jól ismert dallamait idézte meg Horváth Adrián karnagy irányításával. A retro reklámok bemutatásának helyszíne tökéletes választásnak bizonyult, ugyanis a Vitafit Étteremmel szemben felállított vetítővászon mögött a szocreál építészeti stílus egyik gyöngyszeme, a Pápai Áruház tornyosult, ami így még inkább erősítette a nosztalgikus légkört.
Érdekes volt látni a közönség soraiban helyet foglaló sok fiatalt, akik minden bizonnyal még tervben sem voltak, amikor a péntek estében pergő reklámokat először műsorára tűzte a Magyar Televízió. Ettől függetlenül az ifjúságot – csakúgy, mint az idősebb korosztály képviselőit – végig lekötötte a beszélgetés és a vetítés, amely gyakran csalt mosolyt a jelenlévők arcaira. De vajon mi a titka a retro reklámok elsöprő sikerének? Hartai László szerint egyértelműen a nosztalgia. Továbbá az a tény, hogy a 30-40 évvel ezelőtti reklámfilmek jelentősen eltérnek a maiaktól.
– A mai reklám vizuálisan fényévekre van a retro társaitól, azoknál sokkal igényesebb, minőségibb. Azonban nem a képe miatt szeretjük a ’70-es, ’80-as évek reklámvilágát. Sokkal inkább a mesteri nyelvi játéka, a kiváló szlogenjei, a kicsit önironikus hangvételük, valamint a mai zenei mértékkel értelmezhetetlen dallamai miatt. Az animációs munkák kilógnak a sorból, hiszen a magyar animáció mindig is rendkívül magas színvonalú volt. Manapság a televíziós csatornák tengerében élő emberek menekülnek a reklámok elől, de ez a kezdetekben nem volt így. A rendszerváltás előtt a tévénéző megtekintette a reklámfilmeket is – tudtuk meg Hartai Lászlótól.
Kérdésünkre, miszerint hazánkban – a külföldi példákhoz hasonlóan – a reklámfilm adott esetben tartalmazhat-e művészi értéket, a neves médiaoktató kifejtette, az alkotók kreativitásának drasztikus korlátozása miatt aligha. Mint mondta, ma már nemzetközi sztenderdek alapján készítik a reklámokat, és nagyon nehéz kreatívnak lenni egy olyan struktúrában, amely pontos sablonokat vár el. A megrendelők a bejáratott mintákban bíznak, mert azok kevesebb kockázatot hordoznak magukban. Hozzátette, az ügynökségek teljes mértékben elválasztják egymástól az alkotót és a megrendelőt, a reklámfilm-készítő önállósága tulajdonképpen nullára csökkent.
Hartai László egyébként a Magyar Mozgókép és Médiaoktatási Egyesület elnöke, régóta képviseli nemzetközi konferenciákon a magyar filmet, illetve médiaoktatás. Feltettük neki a kérdést: Miért fontos, hogy a fiatalok tanuljanak a médiáról, megismerjék annak rendszerét, működését?
– Az iskolának az alapvető készségek fejlesztésén túl az is a feladatai közé tartozik, hogy megtanítsa a gyerekeket a körülöttük lévő világ értelmezésére. A tantárgyi rendszer klasszikus akadémiai tudományágak iskolai leképezéséből áll. Ebből egy gyerek egészen biztosan semmit sem tud meg arról a világról, ahol él, aminek a játékszabályait, működésmódját, nyelvezetét meg kellene értenie. Manapság az imént említetteket döntő többségében a médiából lehet megismerni. Vagyis elengedhetetlen annak az intézményrendszernek a működését érteni, amin keresztül tájékozódunk a világban – fogalmazott a szakember, aki elmondta azt is, hogy jelenleg Magyarországon a médiaoktatás, mint tantárgy, közepesen számít elfogadottnak. Ugyanakkor Európában sok helyen még ennyi időt és energiát sem szentelnek a média tanítására, így véleménye szerint nekünk ilyen téren nem lehet okunk a panaszra.
A Dionüszia pénteki napjának további programjában óvodapedagógusok közreműködésével mesekert várta a gyerekeket a legkisebbektől kezdve egészen az óvodásokig a Pedagógus Művelődési Ház udvarán. Emellett a JMSZK színháztermében a Teleszterion Színházi Műhely Démonokról és más szerelmekről című színdarabját is láthatták az érdeklődők.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!