Magyarország bennünk él - kassai művészek kiállítása a Somogyiban
2012-03-14 20:09:23 | cikk: Tóth Tamara | fotó: Tóth Tamara |
Évek óta hagyomány városunkban, hogy nemzeti ünnepünk, március 15-e előtt kiállítás nyílik a Somogyi József Galériában. Idén kassai művészek nem mindennapi alkotásait bemutató tárlattal és a világhírű pápai festő és bábművész, A. Tóth Sándor emlékkiállításával köszönti a tavaszt a kiállítóterem. Fecsó Szilárd, Gyenes Gábor, Suchoža József és Tóth József, azaz a Kassai Négyes kiállítása szorosan kötődik a rimaszombati születésű A. Tóth Sándorhoz, akinek fia, dr. Tóth Sándor Gábor részt vett a kiállításmegnyitón.
A megjelenteket dr. Áldozó Tamás köszöntötte. A polgármester beszédében elmondta, nemcsak egy kiállítást, egy festményt, egy képzőművészeti alkotást érezhetünk vagy nevezhetünk szépnek, lehet szép egy eszme, egy gondolat is, és amikor 1848/49 örökségét idézzük meg egy kiállításon, akkor bizony egy szép eszmét és gondolatot, a magyarságunkat és összetartozásunkat idézzük meg.
- Magyarország bennünk él, hallhattuk korábban, és Magyarország valóban bennünk él, éppen ezért ennek az országnak a hátárai körülölelnek mindenkit, aki március idusát, azaz a holnapi napot ünnepinek vallja. Mi valamennyien így vagyunk vele és ezzel egy tágabb értelmezést kap az, hogy ma, itt, éppen kassai, Kassa környéki, felső-magyarországi művészek alkotásaiból nyílik kiállítás - fogalmazott a polgármester.
A. Tóth Sándor emlékkiállításáról és a művészről dr. Szabó Kinga beszélt. A művészettörténész szerint jelképszerű, hogy a Somogyi József Galériában négy kortárs szlovákiai magyar alkotó kiállítása mellett A. Tóth Sándor állandó kiállításának felújítása is helyet kapott. Mint mondta, A. Tóth Sándor és a kortárs fiatalok között a párhuzam nem véletlen, hiszen a nagy művész, a maga korában nyitott és újító szellem, több kultúrát felvevő és tükrözni képes alkotó volt, éppúgy, mint ma a Kassai Négyes.
A losonci művészettörténész beszédében első pápai látogatásának élményét is felelevenítette, majd tematikusan ismertette a közönséggel A. Tóth Sándor világhírűvé válásának állomásait, és a kiállítás hazatérésének göröngyös útját.
A Kassai Négyest Veress Zsuzsa középiskolai tanár mutatta be, aki mind a négy kiállító művészt személyesen is jól ismeri és régóta kedveli. Fecsó Szilárd munkáin a neoavantgárd intermediális stílus hatásai mellett a klasszicizálódás is érezhető, képei olyanok, mint amikor kikristályosodnak és letisztulnak a dolgok. Alkotásai epikusak és mély jelentéstartalommal bírnak, a kereszt, a torony, a zeneszerszám, a körforma, mint mandala és a kapu jelképek többször is visszatérnek. Aranyozott hátterű, ikonos képei a szakralitásra utalnak, de egyéni mitológiákat is gyakran bekebelez az egyetemesbe. Gyenes Gábor alkotásait a legjobban az urbánus kifejezés fedi le, hiszen sejtelmes számítógépes grafikái és linómetszetei, mélynyomású grafikái többek között az árnyékot, a halált ábrázolják. A kiállító művészek közül pont a legfiatalabbat foglalkoztatja az a téma, hogy vajon a halál hogyan élhető át. Nemcsak a formák, a színvilág is a tudatalattit, a személyiség mélyét képviselik alkotásain. Tóth József képcímei sokat mondóak, a metafizikai abszolútumra irányulnak, képei az egyén belső vívódásait, a keresést, azaz a mai ember útjait mutatják be. A színek és formák Tóth József esetében a művész saját meggyőződését, világnézetét közvetítik. Suchoža József alkotásai szintén a mélységbe visznek. A pápai közönség számára talán ennek a művésznek az alkotásai tűnhetnek a legszokatlanabbnak. A galéria legkisebb termében berendezett, elsötétített szobában középen egy oltár, melyen egy nagy könyv üresen paradoxonizálja a Bibliát, mellette viaszból készült kehely, s benne a hamu, másik oldalon pedig a kenyér, mint eltört tojáshéjforma. Szimbólumok, ezek a mulandóság jelképei. Kontrasztként felette egy lepel, melyen az arc jelenik meg, az öröm képe, isten képére és hasonlatosságára hívja fel a figyelmet. A torinoi lepel rendkívül lassan, szinte észrevétlenül a szemből, a lélek tükréből kiindulva változik át és 11 perc múlva Orwell 1984 című könyvéből készült világhírű film nagytestvére néz az emberrel farkasszemet.
A rendkívüli kiállítás június 3-ig tekinthető meg a galéria nyitvatartási idejében.
A megjelenteket dr. Áldozó Tamás köszöntötte. A polgármester beszédében elmondta, nemcsak egy kiállítást, egy festményt, egy képzőművészeti alkotást érezhetünk vagy nevezhetünk szépnek, lehet szép egy eszme, egy gondolat is, és amikor 1848/49 örökségét idézzük meg egy kiállításon, akkor bizony egy szép eszmét és gondolatot, a magyarságunkat és összetartozásunkat idézzük meg.
- Magyarország bennünk él, hallhattuk korábban, és Magyarország valóban bennünk él, éppen ezért ennek az országnak a hátárai körülölelnek mindenkit, aki március idusát, azaz a holnapi napot ünnepinek vallja. Mi valamennyien így vagyunk vele és ezzel egy tágabb értelmezést kap az, hogy ma, itt, éppen kassai, Kassa környéki, felső-magyarországi művészek alkotásaiból nyílik kiállítás - fogalmazott a polgármester.
A. Tóth Sándor emlékkiállításáról és a művészről dr. Szabó Kinga beszélt. A művészettörténész szerint jelképszerű, hogy a Somogyi József Galériában négy kortárs szlovákiai magyar alkotó kiállítása mellett A. Tóth Sándor állandó kiállításának felújítása is helyet kapott. Mint mondta, A. Tóth Sándor és a kortárs fiatalok között a párhuzam nem véletlen, hiszen a nagy művész, a maga korában nyitott és újító szellem, több kultúrát felvevő és tükrözni képes alkotó volt, éppúgy, mint ma a Kassai Négyes.
A losonci művészettörténész beszédében első pápai látogatásának élményét is felelevenítette, majd tematikusan ismertette a közönséggel A. Tóth Sándor világhírűvé válásának állomásait, és a kiállítás hazatérésének göröngyös útját.
A Kassai Négyest Veress Zsuzsa középiskolai tanár mutatta be, aki mind a négy kiállító művészt személyesen is jól ismeri és régóta kedveli. Fecsó Szilárd munkáin a neoavantgárd intermediális stílus hatásai mellett a klasszicizálódás is érezhető, képei olyanok, mint amikor kikristályosodnak és letisztulnak a dolgok. Alkotásai epikusak és mély jelentéstartalommal bírnak, a kereszt, a torony, a zeneszerszám, a körforma, mint mandala és a kapu jelképek többször is visszatérnek. Aranyozott hátterű, ikonos képei a szakralitásra utalnak, de egyéni mitológiákat is gyakran bekebelez az egyetemesbe. Gyenes Gábor alkotásait a legjobban az urbánus kifejezés fedi le, hiszen sejtelmes számítógépes grafikái és linómetszetei, mélynyomású grafikái többek között az árnyékot, a halált ábrázolják. A kiállító művészek közül pont a legfiatalabbat foglalkoztatja az a téma, hogy vajon a halál hogyan élhető át. Nemcsak a formák, a színvilág is a tudatalattit, a személyiség mélyét képviselik alkotásain. Tóth József képcímei sokat mondóak, a metafizikai abszolútumra irányulnak, képei az egyén belső vívódásait, a keresést, azaz a mai ember útjait mutatják be. A színek és formák Tóth József esetében a művész saját meggyőződését, világnézetét közvetítik. Suchoža József alkotásai szintén a mélységbe visznek. A pápai közönség számára talán ennek a művésznek az alkotásai tűnhetnek a legszokatlanabbnak. A galéria legkisebb termében berendezett, elsötétített szobában középen egy oltár, melyen egy nagy könyv üresen paradoxonizálja a Bibliát, mellette viaszból készült kehely, s benne a hamu, másik oldalon pedig a kenyér, mint eltört tojáshéjforma. Szimbólumok, ezek a mulandóság jelképei. Kontrasztként felette egy lepel, melyen az arc jelenik meg, az öröm képe, isten képére és hasonlatosságára hívja fel a figyelmet. A torinoi lepel rendkívül lassan, szinte észrevétlenül a szemből, a lélek tükréből kiindulva változik át és 11 perc múlva Orwell 1984 című könyvéből készült világhírű film nagytestvére néz az emberrel farkasszemet.
A rendkívüli kiállítás június 3-ig tekinthető meg a galéria nyitvatartási idejében.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!