Nemzetiségi hagyományápolás a személyes élmények erejével
2012-02-29 19:31:56 | cikk: mo |
A magyarországi németek történetét, a kitelepítés körülményeit, a sváb hagyományokat és népszokásokat elevenítik fel a héten a Munkácsy Mihály Általános Iskola tanulói. A „Zweiglein”, vagyis „ágacska” névre hallgató projekthét rendkívül változatos programjain első osztálytól egészen nyolcadikig minden nemzetiségi tagozatos diák részt vesz. Szücs Judit, az idegen nyelvi munkaközösség vezetője érdeklődésünkre elmondta, a nemzetiségi hagyományápolás mindig nagy szerepet kapott az intézményben. A magyarországi német származású lakosság történetét, hagyományait felelevenítő projekthét azért nagyon fontos, mert a német nemzetiségi gyökerekkel rendelkező magyarországi közösség egyre fogy, és velük együtt hagyományaik is a felejtés homályába vésznek. Ugyanez a helyzet a nyelvükkel is. A német nyelvet használni és ápolni kell, ezzel is fenntartva a nemzetiségi közösség hagyományait – derült ki a programon.
A témahét keretében a felső tagozatosok Németbányán jártak, az egyik 8.N osztályos diák, Kiss Király András dédmamájánál, aki mesélt életéről, a kitelepítésről és családjáról. Marika néni körbevezette vendégeit otthonában is, a 102 esztendős épületben. A kirándulás alkalmával a diákok megtekintették a kitelepített nemzetiségi lakosság emlékére, 1998-ban állított kápolnát, majd további információkat szerezhettek a falutörténeti múzeum anyagából a kultúrházban - számolt be a hét első felében megvalósult programokról Szücs Judit.
A munkaközösség-vezető elmondta azt is, nemcsak a felsősök gazdagodnak az élményekkel, mert a projekthét lehetőséget biztosít arra is, hogy a diákok beszámoló formájában adják át megszerzett ismereteiket társaiknak. Így a felsősök élménybeszámolói által a fiatalabbak is többlettudásra tehetnek szert, a módszer pedig egy egészen különleges módja az ismeretszerzésnek – véli a pedagógus.
A projekt tartalma a mai napon csúcsosodott ki, hiszen délután négy tanteremben négyféle módon dolgozták fel az eddig tanultakat a diákok. A kisgalériában a gyerekek az iskola nemzetiségi tánccsoportja vezetésével, a nemrég alakult nemzetiségi zenekar játéka mellett sajátíthatták el a tánclépéseket, míg egy másik teremben Nyulasi József fafaragó mester készített sípot a gyerekekkel. A harmadik helyszínen játékos feladatok, rejtvények, kirakók várták a diákokat, a negyedik teremben pedig egy sváb származású magyar asszony mesélt a tanulóknak a nemzetiségi hagyományokról. Az idős hölgy nemcsak történeteket mesélt, de még énekelt is a gyerekeknek, akik mindeközben megkóstolhatták az igazi, tradicionális sváb süteményeket: a lekváros krumplipogácsát és a kukoricaprószát ízletes szilvalekvárral.
Szücs Judit elmondta azt is, a projekthét előtt fordítói és rajzpályázatot hirdettek a gyerekek körében, melyek eredményhirdetését pénteken, a projekt zárórendezvényén tartják.
A témahét keretében a felső tagozatosok Németbányán jártak, az egyik 8.N osztályos diák, Kiss Király András dédmamájánál, aki mesélt életéről, a kitelepítésről és családjáról. Marika néni körbevezette vendégeit otthonában is, a 102 esztendős épületben. A kirándulás alkalmával a diákok megtekintették a kitelepített nemzetiségi lakosság emlékére, 1998-ban állított kápolnát, majd további információkat szerezhettek a falutörténeti múzeum anyagából a kultúrházban - számolt be a hét első felében megvalósult programokról Szücs Judit.
A munkaközösség-vezető elmondta azt is, nemcsak a felsősök gazdagodnak az élményekkel, mert a projekthét lehetőséget biztosít arra is, hogy a diákok beszámoló formájában adják át megszerzett ismereteiket társaiknak. Így a felsősök élménybeszámolói által a fiatalabbak is többlettudásra tehetnek szert, a módszer pedig egy egészen különleges módja az ismeretszerzésnek – véli a pedagógus.
A projekt tartalma a mai napon csúcsosodott ki, hiszen délután négy tanteremben négyféle módon dolgozták fel az eddig tanultakat a diákok. A kisgalériában a gyerekek az iskola nemzetiségi tánccsoportja vezetésével, a nemrég alakult nemzetiségi zenekar játéka mellett sajátíthatták el a tánclépéseket, míg egy másik teremben Nyulasi József fafaragó mester készített sípot a gyerekekkel. A harmadik helyszínen játékos feladatok, rejtvények, kirakók várták a diákokat, a negyedik teremben pedig egy sváb származású magyar asszony mesélt a tanulóknak a nemzetiségi hagyományokról. Az idős hölgy nemcsak történeteket mesélt, de még énekelt is a gyerekeknek, akik mindeközben megkóstolhatták az igazi, tradicionális sváb süteményeket: a lekváros krumplipogácsát és a kukoricaprószát ízletes szilvalekvárral.
Szücs Judit elmondta azt is, a projekthét előtt fordítói és rajzpályázatot hirdettek a gyerekek körében, melyek eredményhirdetését pénteken, a projekt zárórendezvényén tartják.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!