Az Emlékek őre - az önálló döntés veszélyes
2012-01-12 20:31:33 | cikk: Tóth Tamara | fotó: Tóth Tamara |
Amióta a Teleszterion Színházi Műhely megkezdte működését, regényeket dolgoz fel a pódiumra. Tavaly például A zabhegyezőt állították színpadra, s a sikereken felbuzdulva a 2012-es évet is egy regényadaptációval, az Emlékek őrével kezdte a társulat.
- Úgy érezzük, hogy A zabhegyező elég ügyesen és okosan, rafináltan szólította meg a nézőközönségünket, a fiatal-felnőtt társadalmat, hiszen olyan aktuális témákat, problémákat taglalt, amelyek ezt a korosztályt meglehetősen mélyen érintik. Az Emlékek őre is egy olyan regény, amely direktben és konkrétan a mi világunkról szól, és mégis analógia szintjén vagy metaforikus szinten nagyon sok olyan problémakört érint, ami a mai fiatalságot és beleértve a mi nemzedékünket is foglalkoztatja - mondta el az előadás előtt portálunknak Komáromi Sándor rendező.
Az ifjúsági regény egy utópisztikus világot ábrázol; a Lois Lowry által elképzelt jövőben az emberek nem hoznak önálló döntéseket és különös szabályok szerint élik életüket. Nincsenek különösebb problémáik, nincs munkanélküliség, és mások döntenek a felől, hogy ki, hol fog dolgozni, ki lesz később a párja. De mint minden tökéletes világnak, ennek is van hibája és ára: senkinek nincsenek emlékei arról, hogy milyen volt máshogy élni, és senkinek nincsenek emlékei a régi világról, csak az Emlékek Őrének. De az emberek nem is nagyon keresik a válaszokat és a kérdéseket sem, elégedettek az általuk felépített világgal. A tökéletes világban nincsenek diktátorok, akik megmondják nekik, hogy mit, hogyan és miért, csak egy precízen felépített szabályrendszer van. Az előírásokat mindenki betartja, aki nem, vagy vétkezik ellene, azt ez a fajta társadalom, amit a regény közösségnek hív, kiveti magából, azaz száműzik a „máshová-ba”. A regény főhőse, Jonas ebben a világban él. Jonasnak nem elég a mindent összefoglaló magyarázat: „A dolgok nem olyanok, mint amilyennek látjuk őket, hanem olyanok, amilyenek” és nagy bonyodalmak árán végül eljut önálló döntésére.
A Teleszterion Színházi Műhely az Iskolaszínházi bérlet első előadását három napon keresztül játszotta szinte megállás nélkül a város és a Somlóvásárhelyi Általános Iskola diákjai részére. A 2012-es évadkezdő darab során öt új, fiatal, tehetséges színészpalánta debütált a diáksereg előtt az állandó színészek patronálása mellett. Az előadásokat a teleszterionos hagyományoknak megfelelően most is drámafoglalkozás zárta. Komáromi Sándor úgy véli, ezek a rendhagyó órák nagyban segítik megértetni, értelmezni a fiataloknak a látottakat és hallottakat.
- Nemcsak beszélgetésre invitáltuk a diákokat az előadás után, hanem három csoportba bontva a nézősereget, egy-egy az előadáson látott problémakört értelmeztük velük. Elsősorban a kommunikációs magatartásformák változásáról, a személyes kommunikáció hiányáról beszélgettünk, és szóba került továbbá önálló döntéseink kérdésköre, mint hogy mi alapján és miért hozunk döntéseket, magunkat illetve mások érdekeit tartjuk szem előtt döntéshozatalkor, és viseljük-e önálló döntéseink után a felelősséget - összegezte a rendező, aki a jövőt illetően elmondta, a legnagyobb és legfontosabb feladatuknak a jövő generációjának kinevelését tekintik, hiszen a nyárra két előadást is tervez a színház. Komáromi Sándor azonban hozzátette, minden azon múlik, hogy sikerül-e ehhez megfelelő támogatót találniuk.
- Úgy érezzük, hogy A zabhegyező elég ügyesen és okosan, rafináltan szólította meg a nézőközönségünket, a fiatal-felnőtt társadalmat, hiszen olyan aktuális témákat, problémákat taglalt, amelyek ezt a korosztályt meglehetősen mélyen érintik. Az Emlékek őre is egy olyan regény, amely direktben és konkrétan a mi világunkról szól, és mégis analógia szintjén vagy metaforikus szinten nagyon sok olyan problémakört érint, ami a mai fiatalságot és beleértve a mi nemzedékünket is foglalkoztatja - mondta el az előadás előtt portálunknak Komáromi Sándor rendező.
Az ifjúsági regény egy utópisztikus világot ábrázol; a Lois Lowry által elképzelt jövőben az emberek nem hoznak önálló döntéseket és különös szabályok szerint élik életüket. Nincsenek különösebb problémáik, nincs munkanélküliség, és mások döntenek a felől, hogy ki, hol fog dolgozni, ki lesz később a párja. De mint minden tökéletes világnak, ennek is van hibája és ára: senkinek nincsenek emlékei arról, hogy milyen volt máshogy élni, és senkinek nincsenek emlékei a régi világról, csak az Emlékek Őrének. De az emberek nem is nagyon keresik a válaszokat és a kérdéseket sem, elégedettek az általuk felépített világgal. A tökéletes világban nincsenek diktátorok, akik megmondják nekik, hogy mit, hogyan és miért, csak egy precízen felépített szabályrendszer van. Az előírásokat mindenki betartja, aki nem, vagy vétkezik ellene, azt ez a fajta társadalom, amit a regény közösségnek hív, kiveti magából, azaz száműzik a „máshová-ba”. A regény főhőse, Jonas ebben a világban él. Jonasnak nem elég a mindent összefoglaló magyarázat: „A dolgok nem olyanok, mint amilyennek látjuk őket, hanem olyanok, amilyenek” és nagy bonyodalmak árán végül eljut önálló döntésére.
A Teleszterion Színházi Műhely az Iskolaszínházi bérlet első előadását három napon keresztül játszotta szinte megállás nélkül a város és a Somlóvásárhelyi Általános Iskola diákjai részére. A 2012-es évadkezdő darab során öt új, fiatal, tehetséges színészpalánta debütált a diáksereg előtt az állandó színészek patronálása mellett. Az előadásokat a teleszterionos hagyományoknak megfelelően most is drámafoglalkozás zárta. Komáromi Sándor úgy véli, ezek a rendhagyó órák nagyban segítik megértetni, értelmezni a fiataloknak a látottakat és hallottakat.
- Nemcsak beszélgetésre invitáltuk a diákokat az előadás után, hanem három csoportba bontva a nézősereget, egy-egy az előadáson látott problémakört értelmeztük velük. Elsősorban a kommunikációs magatartásformák változásáról, a személyes kommunikáció hiányáról beszélgettünk, és szóba került továbbá önálló döntéseink kérdésköre, mint hogy mi alapján és miért hozunk döntéseket, magunkat illetve mások érdekeit tartjuk szem előtt döntéshozatalkor, és viseljük-e önálló döntéseink után a felelősséget - összegezte a rendező, aki a jövőt illetően elmondta, a legnagyobb és legfontosabb feladatuknak a jövő generációjának kinevelését tekintik, hiszen a nyárra két előadást is tervez a színház. Komáromi Sándor azonban hozzátette, minden azon múlik, hogy sikerül-e ehhez megfelelő támogatót találniuk.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!