Liszt-emlékév: hangverseny és kiállítás Tapolcafőn


2011-12-04 19:14:14  | cikk: mo  | 


Liszt-emlékév: hangverseny és kiállítás Tapolcafőn főképe
A 19. század egyik legnagyobb zongoraművésze, a merészen újító zeneszerző Liszt Ferenc életét mutatja be az a tablókiállítás, melyet ezúttal a tapolcafői református templomban tekinthetnek meg az érdeklődők. A Zeneakadémia által összeállított vándorkiállítás dr. Hermann István, a Jókai Mór Városi Könyvtár igazgatója közreműködésével érkezett Tapolcafőre. Apostol Pál református lelkipásztor örömét fejezte ki a tárlat megvalósítása kapcsán, majd elárulta azt is, a templomgaléria művészi alkotásokkal történő megtöltése érdekében végzett munka gyümölcse beérni látszik, hiszen ez az első olyan kiállítás, melyet nem ő kért fel a tapolcafői bemutatásra. A Liszt-emlékév kapcsán összeállt tablókiállítás Liszt Ferenc életét és munkásságát mutatja be a fiatal virtuóz zeneszerzőtől egészen az idős művészig.
Az ünnepi ráhangolódás jegyében azonban nemcsak kiállításnak adott otthont a templom ma este. Az érdeklődők a Liszt pályáját bemutató tárlat mellett rögtön ízelítőt is kaptak a zeneszerző művészetéből, hiszen Kuzsner Péter orgonaművész több mint fél órás hangversenyén - bár mindössze - egyetlen Liszt-darabot hallhatott a zenebarát közönség, abban benne volt minden, ami a rendkívüli zongoraművészt jellemezte. Kuzsner Péter szerint a darab több szempontból is fordulópont volt Liszt életében.
- Egy témára fél órán keresztül, nem unalmas zenét írni, nem kis feladat. A darab 1850-ben született. Merész vállalkozás volt részéről azért is, mert addig még nem írt orgonaművet. Az Ad nos, ad salutarem undam Fantázia és Fúga Liszt első és legmonumentálisabb orgonaműve, amelyet Meyerbeer A Próféta című operájának első felvonásában szereplő korál dallamára komponált és Meyerbeernek ajánlott. A grandiózus, félórás művet az orgonisták h-moll szonátájaként is emlegetik – derült ki a hangversenyen.
Kuzsner Péter hozzátette azt is, a művet csak néhány évvel később, 1855-ben mutatták be nagyközönség előtt. Az orgonaművész úgy fogalmazott, Liszt szinte sokkolta közönségét a darabbal, a mű által fordulópontjához érkezett az orgonairodalom. Kuzsner Péter hozzátette, Liszt orgonaműve nemcsak abban az időben rendítette meg közönségét, hanem még ma is. A fél órás darab mélyen megindítja az embert – véli az orgonista.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!