Akinek a munkája a hobbija is… - Interjú az Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola új igazgatónőjével, Heizer Zoltánnéval


2011-09-05 19:07:41  | cikk: Babos Petra  | 


Akinek a munkája a hobbija is… - Interjú az Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola új igazgatónőjével, Heizer Zoltánnéval főképe
2011. augusztus 1-jével Heizer Zoltánné látja el az Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola és Egységes Pedagógiai Intézet igazgatói teendőit, Nagy István és Nemes István igazgatóhelyettesek segítségével.
Egy péntek délelőtti napon, amikor már becsengettek, beszélgettem vele irodájában. Közbe-közbe egy-egy tanár, szülő vagy éppen gyermek kopogtatott be hozzá s kérte segítségét, mire Heizer Zoltánné megszokott kedvességével segített is. Gyermekszerető, barátságos, precíz hölgy, mozdulataiból látszik, hogy mindene a tanítás.

Kérem, pár mondatban mutassa be magát!
- 1964. október 28-án születtem Pápán. Általános iskolai tanulmányaimat a III. számú iskolában, a mai Munkácsyban végeztem. Közben a Bartók Béla Zeneiskola zongora szakán is tanultam. Középiskolába a Türr István Gimnázium és Óvónői Szakközépiskola jártam, majd a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Tanárképző Karára jelentkeztem biológia-földrajz szakos tanárnak. 1988 augusztusában a pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola állást hirdetett földrajz szakra, melyre jelentkeztem is. Horváth Gézáné, Nesi óráit vehettem át, aki igazgatóhelyettes lett. Főiskolai éveim alatt ő volt a mentorom, nagyon sokat köszönhetek neki. 20 évig tanítottam az Erkelben, közben voltam óraadó pedagógus a Türrben és az evangélikus iskolában is. Emellett a városi biológia-földrajz munkaközösség vezetője vagyok, Veszprém megyei földrajz-biológia szaktanácsadó, valamint egy tankönyvkiadó felkérésére pedagógus továbbképzéseket is tartok.
2008-ban letettem a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közoktatási vezető és pedagógus szakvizsgáját, s jelenleg is tanulok a Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karán, neveléstudományi mesterszakon - mesélte mosolyogva Heizer Zoltánné.

Miért gondolta, hogy megpályázza az igazgatói állást az Erkelben?
- Ez egy nagyon nehéz kérdés.  Úgy gondolom, hogy ha egy olyan tantestület áll a háttérben, akik maximálisan támogatnak engem, akkor az  nagy bíztatást jelent. Azt mondták, hogy szeretnének velem dolgozni. A másik, hogy a szülők is bizalmat szavaztak nekem, támogattak mindenben. A harmadik pedig, hogy érzek magamban elég erőt, ambíciót, hogy ezt a munkát elvállaljam. Mivel ez a három dolog ebben az esetben megvalósult, így bele mertem vágni a feladatba, ami öt évre szól - tette hozzá az igazgatónő.

Ön földrajz-biológia szakos tanárnő. Hogy fér össze ez egy ének-zenei iskola irányításával? Nem okoz gondot?
- Ezt a kérdést már sokan feltették nekem. Nem áll tőlem távol a zene, mint már említettem, a Bartók Béla Zeneiskolába is jártam, zongora szakra. Tagja voltam a pápai Erkel Kórusnak. Úgy gondolom, hogy bár nincs ének-zenei végzettségem, de az iskola ének-zenei munkaközössége annyira összetartó és segítőkész, hogy az ő munkájukkal biztosan zökkenőmentesen fogjuk venni az akadályokat.

Milyen tervekkel kezdte meg az ötéves munkát?
- Egy iskola jövőjét csak a hagyományok ápolásával,
átörökítésével lehet eredményesen építeni. Nagyon fontos feladatomnak tartom az iskola ének-zenei profiljának megőrzését, támogatását. Kevés olyan iskola van a megyében, de még talán az országban is, amelyik 7 kórussal büszkélkedhet. Az Erkel iskolában a gyerekek, a pedagógusok és a szülők is örömüket lelik az együtténeklésben. Október 1-jén, a Zene Világnapján különböző helyszíneken énekel az iskola valamennyi tanulója. Ezzel szeretnénk továbbra is a pápaiaknak ezen a jeles napon szép, zenei élményt nyújtani. Szeretném továbbra is ápolni a jó partneriskolai kapcsolatot a révkomáromi Jókai Mór Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolával és a pécsi I. számú Gyakorló Általános Iskolával. Kórusaikkal régóta baráti és eredményes az együttműködés. Szép hagyomány az iskolában az Erkel-plakett odaítélése. Azok a nyolcadik osztályosok kaphatják meg, akik tanulmányi és versenyeredményeikkel ezt megérdemlik. Kiemelkedő jutalmazás a Jó tanuló, jó zenész is azon diákok részére, akik tanulmányi eredményeik mellett hangszeres sikerekkel is büszkélkedhetnek. A Jó tanuló, jó sportoló gyerekek a különböző sportágakban állják meg a helyüket. Mindezt az iskola alapítványából finanszírozza az intézmény. Szeretném, ha folytatódnának: a névadó emlékének ápolása, (Erkel Ferenc születésnapja) iskolai ünnepélyek,(évnyitó, évzáró, ballagás) hangversenyek, (karácsonyi, év végi) diák-önkormányzati rendezvények, (színház- és mozi látogatások, kézműves foglalkozások, farsang, majális) tanulmányi kirándulások, erdei iskola, nemzeti ünnepeink méltó megünneplése, jeles napokról megemlékezés. Fontosnak tartom a hátrányok csökkentését, a beilleszkedési, magatartási, nehézségekkel küszködők támogatását. A fél állásban foglalkoztatott ifjúságvédelmi felelős, a teljes állásban a tanulók szabadidejét szervező pedagógus, a két fejlesztő pedagógus, az iskolapszichológus, az öt logopédus, a függetlenített könyvtáros mind a segítőket jelentik – kiegészítik az ilyen irányú tanórai tevékenységet. Legalább ilyen fontosnak tartom a tehetségekkel való foglalkozást, melyek a tanórai differenciált munkaszervezést, a különböző szakkörök, tehetséggondozó foglalkozások, versenyekre való felkészítést jelentik. Eredményeink sokszínűek és jók, úgy a tanulmányi területen, mint a sportban. A szabadidő hasznos eltöltése is úgy gondolom, hogy az iskola egyik kiemelt feladata. Különféle sportolási lehetőségeket biztosít az intézmény, változatos programok kínálnak kellemes és hasznos időtöltést. Az egészséges életmódra nevelés minden gyermek számára fontos. A heti három testnevelés óra, a különböző sportkörök kitűnő lehetőséget biztosítanak a mozogni, sportolni vágyóknak. A szülőkkel meglévő jó kapcsolat nélkülözhetetlen egy iskola életében. Hiszen pedagógusnak és szülőnek is egy a célja: a lehető legjobb feltételek között megtanítani a gyerekeket olyan alkalmazható tudásra, amit a későbbiekben hasznosítani tudnak. Ez természetesen csak jól működő kapcsolatrendszerrel valósítható meg - mondta Heizer Zoltánné.

Vannak már új ötletek?
- Természetesen vannak. Mivel ének-zenei iskola vagyunk, úgy gondolom a zene és a tánc kiváló párosítás lenne, ezért szeretném, ha ismét lenne arra lehetőség, hogy az Erkelben néptánccal is foglalkozzanak azok a gyerekek, akiknek ehhez kedvük van. Az alsó tagozatos osztályokban már szeptembertől megkezdődött a néptáncoktatás, de szakköri keretben a Tánc-Lánc Művészeti Alapiskolával karöltve lehetőség van még a jelentkezésre, valamint a barokk tánc oktatásra is. Nagy gondot fordítanék a digitális kompetencia fejlesztésére. Úgy gondolom, hogy a tanítási órákon a digitális tananyag használatával mindenképpen színesíteni lehetne a módszertani palettát. A hetedik és nyolcadik osztályosoknak szakköri keretben második idegen nyelv tanulására is legyen lehetőségük. Természetesen itt azokra gondolok, akik az első idegen nyelvvel is eredményesen dolgoznak. Az idegen nyelv oktatása az iskolában két nyelvre korlátozódik, angolra és németre. A jövőben harmadik választható nyelvként az orosz nyelvet is felajánlanánk. Szeretném, ha a nyolcadik osztály végén alapfokú nyelvvizsgát tennének azok a tanulók, akik erre felkészültek. Nyitottabbá kell tenni az iskolát a szülők számára. Ennek a már működő formái az iskolai ünnepélyek, a hangversenyek, kétévente a kulturális bemutató. Keresni kell új lehetőségeket is, ami érdeklődésre tarthat számot a szülők körében. Nagyon szimpatikus nekem a városban már alkalmazott Arizona-szoba. Napjainkban egyre nagyobb gondot kell fordítanunk a tanulói konfliktusok megoldására. Úgy gondolom, hogy a jövőben ezt még hatékonyabban kell kihasználnunk.

Hosszú távú tervek?
- Hosszú távú terveim közé sorolnám, hogy ökoiskolát szeretnénk. Mitől ökoiskola egy iskola? Az emberiség jelenlegi legnagyobb kihívása a környezeti válság. A környezettudatosabb életvitel kialakítása a válsággal való megküzdés egyik fő eszköze. Ehhez a célkitűzéshez járulnak hozzá az ökoiskolák iskolafejlesztő munkájuk során azzal, hogy a jövő generáció nevelése során a környezettudatosan cselekvő állampolgár eszményképét tartják szem előtt. Egy ökoiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén; az iskola működtetése terén éppúgy, mint a gyerekek étkeztetése vagy a táborok szervezése során. A másik távlati tervem, hogy az iskola referencia-intézménnyé váljon.

Számomra az Erkel Ferenc Általános Iskola nem csupán egy munkahely, az itt eltöltött 23 évi munkám a garancia az iskola sorsa iránti elkötelezettségemnek. Városunk jövőjét hosszú távon is meghatározza polgárainak műveltsége, melynek alapeleme, hogy közoktatási intézményei színvonalasan működjenek. Úgy érzem, hogy a magas elvárásoknak a több évtizedes helyi tapasztalataim birtokában meg tudok felelni – fogalmazott az Erkel iskola új igazgatója.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!