Kérdések és válaszok – még egyszer az új hulladékkezelési rendszerről
2011-07-15 08:17:59 | cikk: HuHa |
Július elsején lépett életbe Pápa Város Önkormányzata képviselőtestületének 13/2011. (V.30.) önkormányzati rendelete a települési hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról. A rendelet pontosan meghatározza a lakosság kötelességeit a kötelező közszolgáltatás igénybe vételével kapcsolatban, rögzíti a közszolgáltató kötelességeit és szigorúan rendelkezik a szabálysértések szankcionálásáról. Mindennek célja, hogy a hulladékkezelési és ártalmatlanítási rendszer nem olcsó költségeiből mindenki megfizesse a rá eső részt. A követelés jogos, hiszen minden lakott háztartásban keletkezik hulladék. A rendelet számos változást tartalmaz az eddigiekhez képest, ám a lakossági hulladék gyűjtésének, kihelyezésének és elszállításának módja nem változott, csupán az Öreg-hegy, Kis-hegy és Törzsök-hegy esetében. Mégis sokan félreértelmezik a július elsejétől élő rendeletet és néhány teljesen abszurd felvetéssel is találkoztunk az elmúlt napok során. Ezért kerestük fel ismét a Közszolg Kft. ügyvezetőjét, Mészáros Istvánt, hogy a rendelethez kapcsolódó gyakorlati kérdéseket – talán kissé szájbarágósan – átbeszéljük.
- A Közszolg Kft. egyedi szerződést köt minden ingatlantulajdonossal a kötelező közszolgáltatás ellátására. Mennyiben jelent ez változást az előző rendszerhez képest? -A hulladékkezelés gyakorlatában tulajdonképpen ez semmi változást nem jelent. A lakosok eddig is kitették a kukájukat a ház elé a megadott napon, vagy belerakták a lakótelepi konténerekben az ott lakók az otthonukban keletkezett szemetet, befizették – ha befizették - a szemétszállítás költségét, mi pedig elszállítottuk a hulladékgyűjtők tartalmát. Ez ugyanígy lesz továbbra is. A változás annyi, hogy az új rendelet értelmében a lakosoknak lesz egy szolgáltatási szerződésük, egy írásos dokumentumuk erről a szolgáltatásról. Ezek a szerződések egyediek, tehát lakóingatlanonként köttetnek meg a tulajdonossal. Tulajdonos pedig ez esetben az ingatlan használója, tehát az, aki a szemetet „termeli” az adott háztartásban.
-Eddig nem voltak ilyen szerződések?
-Nem volt egységes a rendszer, volt, akinek volt szerződése, volt, akinek nem, most azonban mindenki megkapja a szerződését, aki igénybe veszi a szolgáltatást. Mivel azonban kötelező közszolgáltatásról van szó, ez minden ingatlantulajdonosra vonatkozik. Vagyis mindenkinek lesz írásbeli szerződése és mindenki egyedi számlát fog kapni, amit ki kell egyenlíteni, hiszen mindenkinek a szemetét elszállítjuk, aki kirakja a gyűjtőedényekbe. A háztartásban keletkezett hulladékot pedig mindenkinek kötelessége átadni a Közszolg Kft-nek.
-Az egyéni szerződéskötés a lakótelepeken élőkre, társasházakban lakókra is vonatkozik?
-Természetesen. Eddig a lakóközösséggel szerződött a Közszolg Kft. a szolgáltatás ellátására, most viszont az egyes lakások tulajdonosaival/használóival kötünk szerződést. Ez annyi változást jelent, hogy míg eddig a közös költségben fizették meg a szemétszállítás díját, most egyedileg fognak számlát kapni, amit ki kell egyenlíteni. Ugyanis, aki a közös költséget nem fizette be, az a szemétszállítás díját sem fizette ki, márpedig az ő szemetét is elszállítottuk a konténerből. A szemét kezelésének módjában azonban ez semmiféle változást nem jelent!
-Vagyis nem lesz 48 kuka a negyvennyolc lakásos házak előtt felsorakoztatva, amivel egyesek a lakosságot rémisztgetik és negatív hangulatot próbálnak kelteni.
-A lakóközösségeknél, ahol eddig is konténer volt, most is marad. A lakók pedig leviszik a szemetesedényük tartalmát a konténerbe, beleteszik, mi pedig elszállítjuk. Éppúgy mint eddig – ezt nem győzöm hangsúlyozni.
- Miként változik a hulladékkezelés díja?
-Díjemelés nem történt – ezt ugyancsak ki kell hangsúlyoznom. Azonban a rendelet pontosan szabályozza, hogy az ingatlanban élők száma határozza meg a szükséges hulladékgyűjtő edény vagy gyűjtőzsák nagyságát és ezáltal a díjfizetés mértékét. Vagyis a gyűjtőedényes területeken az 1-2 fő által használt ingatlan esetén legalább 50 literes gyűjtőedényt kötelező igénybe venni, a 3-8 fős háztartásokban 110 l-es kuka kell, a több mint 8 fős ingatlanokban pedig kötelező a legalább 240 l-es hulladékgyűjtő edény használata. Ezek a kötelezően előírt méretek határozzák meg a díjfizetést. Ez a lakótelepeken élők számára annyit jelent, hogy a 3-8 fős háztartásokban például a 110 literes gyűjtőedényre vonatkozó hulladékkezelési díjat kell megfizetni, az 1-2 fő által lakott lakásban az 50 l-es kukának megfelelő díjjal számol hetente a szolgáltató, ahol pedig 8 főnél többen laknak a lakásban, ott a 240 l-es edényhez rendelt díjat kell megfizetni . Mindezt persze úgy, hogy a lakótelepieknek nem kell külön kukát vásárolniuk, hanem ahogy mondtam, továbbra is a konténerbe teszik a szemetet. Ez a rendszer azért igazságos, mert a kisebb háztartásokban természetszerűen kevesebb hulladék keletkezik, míg abban az ingatlanban (legyen az családi ház vagy társasházi lakás) ahol többen laknak, több a hulladék is.
- A háztartási hulladék gyűjtésével és a Közszolg Kft-nek való átadásával kapcsolatban ezek szerint csak az Öreg-hegyben Kis-hegyben és Törzsök-hegyben élőknek lett más feladatuk, hiszen ők eddig a hegyekben elhelyezett nagy konténerekbe rakták az összegyűlt szemetet. Július elsejétől viszont nekik is egyedi hulladékgyűjtő edényben vagy gyűjtőzsákban kell a szolgáltatónak átadniuk.
-A hegyekben élők is kapnak szerződést és esetükben is a lakók száma határozza meg a kötelezően használt eszközök és díjak mértékét. Vagyis az itt lakóknak is be kell szerezniük a hulladékgyűjtő edényt, vagy Közszolg-os zsákot és azt a méretet, ami az ingatlanban élők számához kötött és a díjfizetésük is ennek megfelelő lesz. Azokban az utcákban ahová a szemetesautó be tud menni, ott kötelező a hulladékgyűjtő edény, ahová pedig nem tud bemenni az autó, mert túl szűk az utca, ott gyűjtőzsákot kell használni. Az ott kirakott hulladékot kisebb autó gyűjti össze. Hogy melyik utcában melyiket kell használni, azt a rendelet pontosan meghatározza. A hulladék gyűjtése itt is hetente – hétfői napokon – történik, tehát hétfő reggelre kell kirakni a zsákot vagy a kukát. Aki zsákot használ, azzal, hogy megfizette a Közszolg feliratú gyűjtőzsákot a vásárláskor, egyben megfizette a szemétszállítási díjat is, tehát neki nem fogunk számlát küldeni. De az ingatlanban élők száma alapján meghatározott méretű és mennyiségű zsákot hetente meg kell vásárolni és kirakni. Vagyis az egyedül élőnek a Kis-hegyben, Törzsök-hegyben és Öreghegyben – azokban az utcákban, ahol a zsák használata a kötelező - egy évben 52 db 30 literes zsákot kell megvásárolniuk, a 2 fős háztartásokban heti szinten egy db 55 l-es gyűjtőzsákot kell használni, a 3-8 fő által lakott ingatlanban pedig évente 104 (52 x 2) darab 55 litereset, vagyis hetente 2 db 55 l-eset. Ahol 8 főnél többen lakják az ingatlant ott hetente 4 db 55 l-es gyűjtőzsák használata kötelező. A gyűjtőzsákok megvásárlásáról pontos nyilvántartást vezetünk, tehát lehet tudni, hogy ki az, aki nem tesz eleget a kötelezettségének. A hegyekben a gyűjtőedényes utcákban pedig a már említett méretű kukákat kell beszerezni és használni.
-Hol vásárolhatók meg a Közszolgos gyűjtőzsákok?
-A Közszolg Kft. ügyfélszolgálati irodájában (Árkád sor) megvásárolhatók a gyűjtőzsákok, itt azonnal nyilvántartásba is vesszük, hogy melyik ingatlanba viszik, tehát tudjuk, hogy ki az, aki eleget tett a kötelezettségének. A gyűjtőzsák egyébként arra is használható – éppúgy, mint eddig – hogy ha egy háztartásban az összegyűlt szemét meghaladja a kuka méretét, akkor abban a hulladékgyűjtő edény mellé kirakható a többlet szemét. A zsák megvásárlásával ugyanis a benne lévő hulladék elszállításának költségét megfizette a lakó. A hegyekben hétvégi házzal rendelkezőknek is megvan ugyanez a lehetősége, ha Közszolg-os zsákban kirakják a kapuba a szállítási napon a szemetet, azt mi elszállítjuk. Erre a célra a CBA üzletekben és a Dobson mésztelepen is beszerezhetők a zsákok. De más zsákban kirakott hulladékot nem áll módunkban begyűjteni és ezt tiltja is a rendelet.
-Mikor kapják kézhez az ingatlantulajdonosok a szolgáltatási szerződést?
-A szerződéseket ezen a hét végén kezdjük postázni. Azonban amelyik ingatlanhoz augusztus közepéig nem érkezik meg a Közszolg szerződése, kérjük az ott élőket, hogy fáradjanak be az ügyfélszolgálati irodába a szerződés megkötése végett.
-Milyen tennivalója van a tulajdonosoknak a szerződéssel?
-Mivel nem mindenütt ismerjük a jelenlegi tulajdonost (bérlőt), tehát a szerződő felet, ezért a szerződés személyes adatokra vonatkozó részét nekik kell kitölteniük. Ugyancsak nekik kell megadniuk azt is, hogy hányan lakják az adott ingatlant és azt is, hogy mekkora gyűjtőedényt használnak. Ez utóbbit a mellékelt tájékoztató alapján határozzák meg a lakosok, és ahogy már mondtam az ingatlanban lakók számától függ. A szerződőnek meg kell jelölnie azt is, hogy milyen módon és milyen időközönként (havonta vagy negyedévente) kíván fizetni. A szerződést aláírva postán vagy személyesen kell visszajuttatni a Közszolg Kft-hez, a borítékon megjelölt címre. Az ügyfélszolgálati irodában természetesen munkatársaink segítenek kitölteni a szerződést, ha ezt valaki igényli. Ez a szerződés egyben jogi nyilatkozat is, ezért az adatok valódiságáért a kitöltőnek felelnie kell. A szerződés megkötése kötelező, mivel kötelező közszolgáltatásról van szó, tehát ez alól kitérni nem lehet, és ugyanez vonatkozik a díjfizetésre is.
-A rendelet a változások bejelentésének kötelezőségéről is rendelkezik.
-Igen, ha az ingatlant eladják, vagy változik a bérlő személye, esetleg műszaki okok miatt lakatlanná válik, azt be kell jelenteni. Tulajdonos/lakó változás esetén együtt kell a változást bejelenteni. Mindaddig míg ezt nem teszik meg, a régi tulajdonosak megy a számla, tehát a változás bejelentése érdeke az eladónak/ kiadónak. Be kell jelenteni azt is, ha az ingatlanban élők száma oly módon változik, hogy ez érinti az edényzet méretét és a díjfizetést. Ez persze lehet olyan is, hogy mondjuk, három főről kettőre csökken a házban lakók száma, ilyenkor természetesen jogosult a tulajdonos a kisebb edény használatára és ennek a díjnak a megfizetésére. A díjfizetés alól akkor mentesülhet valaki, ha a lakóingatlan legalább 90 napig lakatlan, ám ezt igazolni kell.
-A díjfizetés kötelező. Ez eddig is így volt, ám mégis sokaknak van szemétdíj tartozása és vélhetően ezután is lesz. Mi lesz az ő sorsuk?
-A díjfizetés alól kitérni nem lehet. Aki a hulladékkezelési díjat nem egyenlíti ki, attól adók módjára fogjuk behajtani. A hátralékról felszólító levélben tájékoztatjuk az ügyfelet, innentől kezdve 30 nap áll rendelkezésére a tartozás kiegyenlítésére. Ha ez nem történik meg, 90 nap elteltével kezdeményezzük a behajtást.
-Mennyire számít szigorúnak az új rendelet?
-A jogkövető állampolgárok számára nem szigorú. Van egy kötelező közszolgáltatás, amit igénybe kell venni – és lássuk be mindenki igénybe is veszi, hiszen hulladék minden háztartásban keletkezik – és ennek a díját meg kell fizetni. Azt pedig senki nem várhatja el, hogy az ő szemetének a kezeléséért más fizessen.
-Július elsején lépett életbe az új rendelet. Mik az első tapasztalatok?
-Sok kérdéssel fordulnak felénk a lakosok, főként a hegyekben élők. Az első egyéni hulladékszállítási napon túl vagyunk, július 4-én már jártak autóink a Kis-hegyben, Öreg-hegyben és Törzsök hegyben, de még nem sok kukát és gyűjtőzsákot találtunk. Természetesen van türelmi idő, ebben a hónapban még kinn maradnak a régi konténerek, de aztán már mindenkinek kötelező az előírt edény vagy zsák használata és szigorúan fogjuk ellenőrizni a régi konténer helyeket. Egyébként a rendelet betartása mindenkinek érdeke, mivel a hulladékkezelési díjat úgyis meg kell fizetni, nem érdemes kockáztatni az illegális szemétlerakást és az azzal járó szigorú büntetést.
- A Közszolg Kft. egyedi szerződést köt minden ingatlantulajdonossal a kötelező közszolgáltatás ellátására. Mennyiben jelent ez változást az előző rendszerhez képest? -A hulladékkezelés gyakorlatában tulajdonképpen ez semmi változást nem jelent. A lakosok eddig is kitették a kukájukat a ház elé a megadott napon, vagy belerakták a lakótelepi konténerekben az ott lakók az otthonukban keletkezett szemetet, befizették – ha befizették - a szemétszállítás költségét, mi pedig elszállítottuk a hulladékgyűjtők tartalmát. Ez ugyanígy lesz továbbra is. A változás annyi, hogy az új rendelet értelmében a lakosoknak lesz egy szolgáltatási szerződésük, egy írásos dokumentumuk erről a szolgáltatásról. Ezek a szerződések egyediek, tehát lakóingatlanonként köttetnek meg a tulajdonossal. Tulajdonos pedig ez esetben az ingatlan használója, tehát az, aki a szemetet „termeli” az adott háztartásban.
-Eddig nem voltak ilyen szerződések?
-Nem volt egységes a rendszer, volt, akinek volt szerződése, volt, akinek nem, most azonban mindenki megkapja a szerződését, aki igénybe veszi a szolgáltatást. Mivel azonban kötelező közszolgáltatásról van szó, ez minden ingatlantulajdonosra vonatkozik. Vagyis mindenkinek lesz írásbeli szerződése és mindenki egyedi számlát fog kapni, amit ki kell egyenlíteni, hiszen mindenkinek a szemetét elszállítjuk, aki kirakja a gyűjtőedényekbe. A háztartásban keletkezett hulladékot pedig mindenkinek kötelessége átadni a Közszolg Kft-nek.
-Az egyéni szerződéskötés a lakótelepeken élőkre, társasházakban lakókra is vonatkozik?
-Természetesen. Eddig a lakóközösséggel szerződött a Közszolg Kft. a szolgáltatás ellátására, most viszont az egyes lakások tulajdonosaival/használóival kötünk szerződést. Ez annyi változást jelent, hogy míg eddig a közös költségben fizették meg a szemétszállítás díját, most egyedileg fognak számlát kapni, amit ki kell egyenlíteni. Ugyanis, aki a közös költséget nem fizette be, az a szemétszállítás díját sem fizette ki, márpedig az ő szemetét is elszállítottuk a konténerből. A szemét kezelésének módjában azonban ez semmiféle változást nem jelent!
-Vagyis nem lesz 48 kuka a negyvennyolc lakásos házak előtt felsorakoztatva, amivel egyesek a lakosságot rémisztgetik és negatív hangulatot próbálnak kelteni.
-A lakóközösségeknél, ahol eddig is konténer volt, most is marad. A lakók pedig leviszik a szemetesedényük tartalmát a konténerbe, beleteszik, mi pedig elszállítjuk. Éppúgy mint eddig – ezt nem győzöm hangsúlyozni.
- Miként változik a hulladékkezelés díja?
-Díjemelés nem történt – ezt ugyancsak ki kell hangsúlyoznom. Azonban a rendelet pontosan szabályozza, hogy az ingatlanban élők száma határozza meg a szükséges hulladékgyűjtő edény vagy gyűjtőzsák nagyságát és ezáltal a díjfizetés mértékét. Vagyis a gyűjtőedényes területeken az 1-2 fő által használt ingatlan esetén legalább 50 literes gyűjtőedényt kötelező igénybe venni, a 3-8 fős háztartásokban 110 l-es kuka kell, a több mint 8 fős ingatlanokban pedig kötelező a legalább 240 l-es hulladékgyűjtő edény használata. Ezek a kötelezően előírt méretek határozzák meg a díjfizetést. Ez a lakótelepeken élők számára annyit jelent, hogy a 3-8 fős háztartásokban például a 110 literes gyűjtőedényre vonatkozó hulladékkezelési díjat kell megfizetni, az 1-2 fő által lakott lakásban az 50 l-es kukának megfelelő díjjal számol hetente a szolgáltató, ahol pedig 8 főnél többen laknak a lakásban, ott a 240 l-es edényhez rendelt díjat kell megfizetni . Mindezt persze úgy, hogy a lakótelepieknek nem kell külön kukát vásárolniuk, hanem ahogy mondtam, továbbra is a konténerbe teszik a szemetet. Ez a rendszer azért igazságos, mert a kisebb háztartásokban természetszerűen kevesebb hulladék keletkezik, míg abban az ingatlanban (legyen az családi ház vagy társasházi lakás) ahol többen laknak, több a hulladék is.
- A háztartási hulladék gyűjtésével és a Közszolg Kft-nek való átadásával kapcsolatban ezek szerint csak az Öreg-hegyben Kis-hegyben és Törzsök-hegyben élőknek lett más feladatuk, hiszen ők eddig a hegyekben elhelyezett nagy konténerekbe rakták az összegyűlt szemetet. Július elsejétől viszont nekik is egyedi hulladékgyűjtő edényben vagy gyűjtőzsákban kell a szolgáltatónak átadniuk.
-A hegyekben élők is kapnak szerződést és esetükben is a lakók száma határozza meg a kötelezően használt eszközök és díjak mértékét. Vagyis az itt lakóknak is be kell szerezniük a hulladékgyűjtő edényt, vagy Közszolg-os zsákot és azt a méretet, ami az ingatlanban élők számához kötött és a díjfizetésük is ennek megfelelő lesz. Azokban az utcákban ahová a szemetesautó be tud menni, ott kötelező a hulladékgyűjtő edény, ahová pedig nem tud bemenni az autó, mert túl szűk az utca, ott gyűjtőzsákot kell használni. Az ott kirakott hulladékot kisebb autó gyűjti össze. Hogy melyik utcában melyiket kell használni, azt a rendelet pontosan meghatározza. A hulladék gyűjtése itt is hetente – hétfői napokon – történik, tehát hétfő reggelre kell kirakni a zsákot vagy a kukát. Aki zsákot használ, azzal, hogy megfizette a Közszolg feliratú gyűjtőzsákot a vásárláskor, egyben megfizette a szemétszállítási díjat is, tehát neki nem fogunk számlát küldeni. De az ingatlanban élők száma alapján meghatározott méretű és mennyiségű zsákot hetente meg kell vásárolni és kirakni. Vagyis az egyedül élőnek a Kis-hegyben, Törzsök-hegyben és Öreghegyben – azokban az utcákban, ahol a zsák használata a kötelező - egy évben 52 db 30 literes zsákot kell megvásárolniuk, a 2 fős háztartásokban heti szinten egy db 55 l-es gyűjtőzsákot kell használni, a 3-8 fő által lakott ingatlanban pedig évente 104 (52 x 2) darab 55 litereset, vagyis hetente 2 db 55 l-eset. Ahol 8 főnél többen lakják az ingatlant ott hetente 4 db 55 l-es gyűjtőzsák használata kötelező. A gyűjtőzsákok megvásárlásáról pontos nyilvántartást vezetünk, tehát lehet tudni, hogy ki az, aki nem tesz eleget a kötelezettségének. A hegyekben a gyűjtőedényes utcákban pedig a már említett méretű kukákat kell beszerezni és használni.
-Hol vásárolhatók meg a Közszolgos gyűjtőzsákok?
-A Közszolg Kft. ügyfélszolgálati irodájában (Árkád sor) megvásárolhatók a gyűjtőzsákok, itt azonnal nyilvántartásba is vesszük, hogy melyik ingatlanba viszik, tehát tudjuk, hogy ki az, aki eleget tett a kötelezettségének. A gyűjtőzsák egyébként arra is használható – éppúgy, mint eddig – hogy ha egy háztartásban az összegyűlt szemét meghaladja a kuka méretét, akkor abban a hulladékgyűjtő edény mellé kirakható a többlet szemét. A zsák megvásárlásával ugyanis a benne lévő hulladék elszállításának költségét megfizette a lakó. A hegyekben hétvégi házzal rendelkezőknek is megvan ugyanez a lehetősége, ha Közszolg-os zsákban kirakják a kapuba a szállítási napon a szemetet, azt mi elszállítjuk. Erre a célra a CBA üzletekben és a Dobson mésztelepen is beszerezhetők a zsákok. De más zsákban kirakott hulladékot nem áll módunkban begyűjteni és ezt tiltja is a rendelet.
-Mikor kapják kézhez az ingatlantulajdonosok a szolgáltatási szerződést?
-A szerződéseket ezen a hét végén kezdjük postázni. Azonban amelyik ingatlanhoz augusztus közepéig nem érkezik meg a Közszolg szerződése, kérjük az ott élőket, hogy fáradjanak be az ügyfélszolgálati irodába a szerződés megkötése végett.
-Milyen tennivalója van a tulajdonosoknak a szerződéssel?
-Mivel nem mindenütt ismerjük a jelenlegi tulajdonost (bérlőt), tehát a szerződő felet, ezért a szerződés személyes adatokra vonatkozó részét nekik kell kitölteniük. Ugyancsak nekik kell megadniuk azt is, hogy hányan lakják az adott ingatlant és azt is, hogy mekkora gyűjtőedényt használnak. Ez utóbbit a mellékelt tájékoztató alapján határozzák meg a lakosok, és ahogy már mondtam az ingatlanban lakók számától függ. A szerződőnek meg kell jelölnie azt is, hogy milyen módon és milyen időközönként (havonta vagy negyedévente) kíván fizetni. A szerződést aláírva postán vagy személyesen kell visszajuttatni a Közszolg Kft-hez, a borítékon megjelölt címre. Az ügyfélszolgálati irodában természetesen munkatársaink segítenek kitölteni a szerződést, ha ezt valaki igényli. Ez a szerződés egyben jogi nyilatkozat is, ezért az adatok valódiságáért a kitöltőnek felelnie kell. A szerződés megkötése kötelező, mivel kötelező közszolgáltatásról van szó, tehát ez alól kitérni nem lehet, és ugyanez vonatkozik a díjfizetésre is.
-A rendelet a változások bejelentésének kötelezőségéről is rendelkezik.
-Igen, ha az ingatlant eladják, vagy változik a bérlő személye, esetleg műszaki okok miatt lakatlanná válik, azt be kell jelenteni. Tulajdonos/lakó változás esetén együtt kell a változást bejelenteni. Mindaddig míg ezt nem teszik meg, a régi tulajdonosak megy a számla, tehát a változás bejelentése érdeke az eladónak/ kiadónak. Be kell jelenteni azt is, ha az ingatlanban élők száma oly módon változik, hogy ez érinti az edényzet méretét és a díjfizetést. Ez persze lehet olyan is, hogy mondjuk, három főről kettőre csökken a házban lakók száma, ilyenkor természetesen jogosult a tulajdonos a kisebb edény használatára és ennek a díjnak a megfizetésére. A díjfizetés alól akkor mentesülhet valaki, ha a lakóingatlan legalább 90 napig lakatlan, ám ezt igazolni kell.
-A díjfizetés kötelező. Ez eddig is így volt, ám mégis sokaknak van szemétdíj tartozása és vélhetően ezután is lesz. Mi lesz az ő sorsuk?
-A díjfizetés alól kitérni nem lehet. Aki a hulladékkezelési díjat nem egyenlíti ki, attól adók módjára fogjuk behajtani. A hátralékról felszólító levélben tájékoztatjuk az ügyfelet, innentől kezdve 30 nap áll rendelkezésére a tartozás kiegyenlítésére. Ha ez nem történik meg, 90 nap elteltével kezdeményezzük a behajtást.
-Mennyire számít szigorúnak az új rendelet?
-A jogkövető állampolgárok számára nem szigorú. Van egy kötelező közszolgáltatás, amit igénybe kell venni – és lássuk be mindenki igénybe is veszi, hiszen hulladék minden háztartásban keletkezik – és ennek a díját meg kell fizetni. Azt pedig senki nem várhatja el, hogy az ő szemetének a kezeléséért más fizessen.
-Július elsején lépett életbe az új rendelet. Mik az első tapasztalatok?
-Sok kérdéssel fordulnak felénk a lakosok, főként a hegyekben élők. Az első egyéni hulladékszállítási napon túl vagyunk, július 4-én már jártak autóink a Kis-hegyben, Öreg-hegyben és Törzsök hegyben, de még nem sok kukát és gyűjtőzsákot találtunk. Természetesen van türelmi idő, ebben a hónapban még kinn maradnak a régi konténerek, de aztán már mindenkinek kötelező az előírt edény vagy zsák használata és szigorúan fogjuk ellenőrizni a régi konténer helyeket. Egyébként a rendelet betartása mindenkinek érdeke, mivel a hulladékkezelési díjat úgyis meg kell fizetni, nem érdemes kockáztatni az illegális szemétlerakást és az azzal járó szigorú büntetést.
Képek:
nincsenek képek
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!