Tudományos konferencia az Esterházy-kastély termeinek átadása alkalmából


2011-05-21 00:14:27  | cikk: Tóth Tamara  | fotó: Tóth Tamara  | 


Tudományos konferencia az Esterházy-kastély termeinek átadása alkalmából főképe
Tudományos konferencia kezdődött ma a pápai Esterházy-kastély reprezentatív termeinek holnapi ünnepélyes átadása alkalmából. A konferencia kapcsán egy kiállítást állított össze a Jókai Mór Városi Könyvtár, a tárlat részben kapcsolódik a konferencia utolsó két előadásához, mely a falképek és a Kastélykápolna valamint az Ősök Csarnoka képeinek felújításáról szólnak. Húsz évvel ezelőtt, a város a képek és a kápolna rekonstruálásért Európa Nostra-díjban részesült, így a tárlóban helyet kapott az eredeti Európa Nostra-díj oklevele, az átadó ünnepség dokumentumai, valamint a restaurálás dokumentumai is.
A konferencia helyszíne a kápolna volt, a vendégeket dr. Áldozó Tamás polgármester köszöntötte, majd első szekcióban dr. Winkler Gábor építész, dr. Veöreös András építész és Kocsis Ferenc építész előadásai hangzottak el.
Pápa a barokk város címmel dr. Winkler Gábor építész tartott előadást. Mint mondta, kulcsépülete a barokk városképnek az Esterházy-kastély, amely a legkisebb műtárgyában is a barokk világmindenségét ábrázolja, illetve képviseli.
- Pápán a barokk a városkép megtervezésével és kialakításával indult el, a nagy kompozíciót készítették el az Esterházyak azzal, hogy lebontották a különben szép, román kori templomot, s helyette kijelöltek egy fő és több ahhoz kapcsolódó kereszttengelyt, s így lett a kastély a pápai kompozíciónak, a pápai univerzumnak a központja.
Dr. Winkler Gábor szíve vágya teljesült azzal, hogy a kastély megújult. A főépítész úgy fogalmazott, fiatal építészként mindig úgy tervezte, ha nyerne a lottón, a pápai kastély felújítására adná a pénzét.
- Csodálatos az a szorgalom és kitartás, ahogy Pápa város vezetői és a közreműködő építészek harcolnak azokért a forintokért, amelyek szükségesek ennek a kastélynak a felújításához. Úgy gondolom, hogy most a szívét, a legfontosabb részét állították elsőként helyre. A barokk csodálatos összhangot tud teremteni város, kastély és természet között. Van, hogy az egész város a kastély bejáratához fut össze, és itt ezekben a dísztermekben összpontosul a barokk kompozíció lényege, majd innen sugárzik aztán ki a Várkertbe, csodálatos az egész.
A barokk jegyeit nemcsak a felújított Fő téri épületek, hanem az ahhoz kapcsolódó utcák is képviselik, apró földszintes, térhatással díszített házai és az azokon keresztül futó sikátorai is. A barokk dr. Winkler Gábor szerint ma nagyon aktuális a modern építészek számára és egyfajta példaként szolgál.
Dr. Veöreös András építész a ferences templomot helyezte el előadása során a magyarországi egyházi építészetben. Előadása elején tisztázta a korszak tudományos hátterét, annak gondolkodásmódját és felidézte legfontosabb történelmi eseményeit is. Ezt követően a szerzetesrendekről általánosságban, majd rendekre bontva beszélt, kiemelve építészeti stílusjegyeiket. Az építész előadásából kiderült, a pápai ferences templom a középkori térforma jegyeit képviseli.       
Az izgalmas és érdekes előadás után Kocsis Ferenc építész a ferences templom felmérési rajzait részletesen ismertette a konferencia résztvevőivel.
A konferencia második szekciója dr. László Csaba régész előadásával kezdődött. A régész 8 hetet és 40 napot töltött a kastély feltárása során az ásatásokon. Több középkori falmaradványt és burkolatot, a 17. század elején épült falat és pincét tárt fel, továbbá részleteiben feltárta a kastély északi szárnyában működő árnyékszék patakhoz vezető, falazott barokk szennyvízcsatornáját.
Őt Káló Judit építész követte az előadók sorában, aki a kastély helyreállítási munkálatait mutatta be. 
- 15 éve kezdtük ezt a munkát a kastélyban, amikor veszélyessé a vált a koncertek alatt a Nádor -terem födémének a helyzete és azóta sokadmagammal egy 5 éves kutatási programon vagyunk túl, ahol régészek, művészettörténészek, restaurátorok, természettudósok, építészek és egyéb szakemberek próbálták megfigyelni a múltból ránk hagyott jeleket. Ebből a sok-sok jelből próbáltunk meg összeadni egy olyan harmonikus képet, ami hiteles és mégis a huszonegyedik századi technikát is magába foglaló megoldást ad - fogalmazott az építész, akinek országos szinten is a pápai Esterházy-kastély és a pápai miliő áll a legközelebb a szívéhez.
A sok tervezés után egy kiváló csapatmunkának köszönhetően 5 hónap alatt készültek el a restaurálási munkák, amiben nagyon régen volt része a szakembernek, hiszen itt a kivitelezőtől az üzemeltetőn át a tervezőig mindenki azon volt éjjel-nappal, hogy előre vigye az ügyet.
Král Éva restaurátorművész keze munkáját dicséri a Kastélykápolna falfestményeinek restaurálása. Mint mondta, egyike a legszebb munkáinak. Amikor először látták a kollégáival, megbeszélték, hogy ez az a munka, amit nem szabad elvállalni; nem sokkal később pedig megkapták a nehéz és szakmai szempontból is összetett munkát. A rendkívül elszennyeződött mennyezetről több helyen hiányzott a csegely, átrepedések és többszörös átvakolások várták a művészt. Az eredmény, az Európa Nostra-díj pedig magáért beszél. Král Éva a kápolna restaurálási munkálatait ismertette előadásában. Őt munkatársai követték a sorban. Zsámboki Orsolya restaurátor jelenleg is egy Esterházy családi festményen dolgozik. Munkálatai során azonban egy érdekesség került napvilágra a kezei által. A Dersffy Orsolyát ábrázoló egész alakos festmény egy másik Esterházy hölgyet rejt maga alatt, mégpedig Esterházy Júlia Annát. A restaurátor a másik festmény előbukkanásáról és restaurálási munkáiról beszélt.
A felújított kastélyban helyet kapott újra az Ősök Csarnoka is. A falon az eredeti 40 kép helyett ma még csak 14 található meg, de a közeljövőben visszakerül a többi Esterházy családtag is eredeti helyére. Szabó Mariann restaurátor Esterházy Imre, Esterházy Pál, Esterházy László főkapitány, a tárnokmester Esterházy Ferenc valamint Derssfy Orsolya egész alakos képein dolgozott. A konferencia utolsó előadójaként részletesen ismertette a felmerülő problémákat és azok restaurátorművészi megoldásait is valamint kitért az Ősök Csarnoka és a festmények valódi jelentőségeire is.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!