„Iskolai erőszak a rendőrség szemszögéből” –
Ifjúságvédelmi Egyeztető Fórum


2010-11-10 20:50:19  | cikk: Babos Petra  | fotó: Babos Petra  | 


„Iskolai erőszak a rendőrség szemszögéből” –<br>Ifjúságvédelmi Egyeztető Fórum főképe
Tegnap délután tartotta soron következő  szakmaközi megbeszélését  az Egyesített Szociális Intézmény Gondozási Központ a Városi Rendőrkapitánysággal és a Városi Gyámhivatallal közös szervezésben. A rendezvénynek, melynek témája az iskolai erőszak volt, a Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme adott otthont.

A szakmaközi megbeszélésen a jelenlevőket Orbánné Szekér Dorottya, vezető családgondozó köszöntötte a Gyermekjóléti Szolgálat nevében, majd Tóthné Sipos Eszter, rendőrőrnagy előadását hallhatták a megjelent iskolavédőnők és orvosok, valamint ifjúságvédelmi felelősök.

- Sajnos az iskolai erőszak egyre gyakrabban hallat magáról, már nemcsak a lázadó kamaszokra, rendezetlen háttérrel rendelkező fiatalokra, hanem a mi szemünkben még “kicsiknek” számító 14 év alatti gyerkőcökre is jellemző. Mit is lehet tenni? Elsősorban meg kell ismerni a gyermek otthoni hátterét, és ennél nagyon fontos az etikai szabályok betartása. Amit a gyermektől négyszemközt megtudunk, tartsuk is magunkban mindaddig, míg azt  esetlegesen hivatalosan valaki tudomására ( gyámhivatal, rendőrség) nem kell hoznunk. Ha a gyerek „titkait” kifecsegjük, és ez hozzá visszajut, elveszítjük az addig kialakult bizalmát.Az érzelmi támasz, a biztonság az, amit először el kell érnünk. Ezek a gyerekek általában kedvezőtlen szerepet játszanak egy csoport életében, s ezen segítenünk kell. Fel kell készülnünk a nyílt agresszió – a tombolás, a verekedés, a rombolás – megjelenésére, és nagyon fontos, hogy a tanár ne legyen egyedül a megoldást segítő álláspontjával. Meg kell tanulni lebontani az agresszív magatartást, amit úgy érhetünk el, hogy az agresszív viselkedést gyengítjük az erre szolgáló reakciókkal, míg a normális viselkedést előtérbe helyezve ösztönözünk jó szóval, dicsérettel. A gyermeknek meg kell tanítani a nem agresszív konfliktus-megoldási módszereket. A legfőbb szövetséges a szülő, a másik fontos szövetséges, segítő a csoport, az osztály. Az iskolai agresszió a rendőrséget is érintheti. A leggyakoribb bűncselekmények, amelyekkel találkozunk, az alábbiak: a  könnyű testi sértés, a súlyos testi sértés, a  motiválatlan rongálás, a garázdaság és a becsületsértés. Súlyosabb bűncselekménynek számít a zsarolás és a nemi erőszak. Abban az esetben, ha a gyermek az elkövetéskor a 14-ik életévét még nem töltötte be, eljárás indul ugyan, de büntethetőséget kizáró ok miatt megszüntetésre kerül. Ilyen esetben lehetőség van a gyámhivatal, a gyermekjóléti szolgálatok segítségét igénybe venni. Természetesen a rendőrségnek fiatalkorú elkövetőknél viszonylag csekélyebb eszköz áll rendelkezésre. Eddig a lehetséges és valódi elkövetőkről beszéltünk, azonban nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az agresszió / iskolai agresszió hátterében sokszor a rendezetlen otthoni háttér, az elhanyagolás, erkölcsi és egyéb negatív tényezők állnak, ami időnként egy másik eljárásra, kiskorú veszélyeztetés miatt a szülők elleni eljárásra is lehetőséget ad a rendőrségnek. -zárta gondolatait az előadónő.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!