A váltókat tolatásra állítják
2009-09-21 22:28:07 | cikk: |
Néhány hónapja különvonat indult Pápáról Csornára, hogy újonnan felhívja a figyelmet e vasútvonal méltatlan sorsára. Szanyiak, csornaiak és pápaiak tiltakoztak a töltés Csorna határában tervezett átvágása ellen, s legrosszabb álmukban sem sejtették, hogy a közlekedési kormányzat nemsokára tovább emeli a tétet: ma már a győri vonal sorsáért kell aggódniuk.
A helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat lényeges változásokat eredményez a vasutak működtetésében. Megkülönböztet országos jelentőségű vasúthálózatot a regionálisnak minősítettel szemben, továbbá országos rendeltetésű személyszállítást, ugyancsak a regionálissal szemben. Az országos rendeltetésű személyszállítás gyakorlatilag azt a fajta szolgáltatást jelenti, amit eddig a Pápa-Győr vagy Pápa-Celldömölk vonalakon megszokhattunk. Ez fog megszűnni az új menetrend életbe lépésével.
Az országos rendeltetésű személyszállítás rendszerének áttekintését a minisztérium honlapja (www.khem.gov.hu) térképpel segíti. A térképből nyilvánvaló, hogy a Dunántúl északi felén városunk szenvedi el a legérzékenyebb veszteségeket: azon túl, hogy korábbi négy vonalunkból kettőn 2007 márciusa óta szünetel a személyszállítás, a másik két vonal (a győri és a celli) egyaránt a regionális rendeltetésű viszonylatok közé soroltatott. A térkép vastag piros vonalai jelzik az országos rendeltetésű személyszállítás folyosóit, ezek gondosan elkerülik városunkat. Milyen jövőt szán a közlekedési kormányzat a Celldömölk-Pápa-Győr vasútvonalnak (amin egyesek ígéretei szerint 2006 óta villamosított szerelvényeknek kellene járniuk)?
Regionális közlekedési tanácsok
A kormány a tervek szerint forrásokat biztosít a statisztikai régiók szerint létrehozni kívánt közlekedési tanácsoknak, hogy azok megrendelőként fellépve szervezzék át az országos rendeltetésű személyszállítás körén kívül sorolt viszonylatokat. Forrásokat biztosít, ám azok jóval szűkösebbek például az idei évre még más logika alapján felhasználható kereteknél, hisz az EU-nak tett ígéretek szerint az önkormányzatok támogatása után a közösségi közlekedés támogatásának a lefaragása az egyik legtetemesebb kiadáscsökkentés a jövő évi büdzsében. A régiók tehát pénzt kapnak, s ezt a pénzt ismeretlen összetételű tanácsok ma még nem ismert eljárásrend szerint fogják elosztani, azaz fognak azért járatokat rendelni. Ha lesz olyan tagja a tanácsnak, aki képviselni tudja a pápai érdekeket, akkor az elkezdhet alkudozni a székesfehérváriakkal vagy a veszprémiekkel azon, hogyan osszák el egymás között a szegénységet. Legyen öt vonatpár Pápa és Győr között? Én támogatok az ötből hármat, ha te segítesz a Székesfehérvár-Börgönd vonalon. De mi lesz Veszprém és Győr között? Csornát és Tatabányát felejtsük el, onnan már amúgyis széthordták az arra kaphatók mindazt, ami értéknek számított... Nevetséges.
Aztán a közlekedéstudomány művelői néhány hónap múlva előállnak egy statisztikával, ami szerint drasztikusan csökkent a Pápa-Győr közötti vonalon az utasok száma; be fogja bizonyítani, hogy a személyforgalom a közútra (83-as, óh...) terelődött át, s újra kellene gondolni a vasútvonal korábban tervbe vett villamosítását. Hisz ha utasok sincsenek, miért költekezzen szűkös forrásaiból a MÁV, a kormányzat?
A helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat lényeges változásokat eredményez a vasutak működtetésében. Megkülönböztet országos jelentőségű vasúthálózatot a regionálisnak minősítettel szemben, továbbá országos rendeltetésű személyszállítást, ugyancsak a regionálissal szemben. Az országos rendeltetésű személyszállítás gyakorlatilag azt a fajta szolgáltatást jelenti, amit eddig a Pápa-Győr vagy Pápa-Celldömölk vonalakon megszokhattunk. Ez fog megszűnni az új menetrend életbe lépésével.
Az országos rendeltetésű személyszállítás rendszerének áttekintését a minisztérium honlapja (www.khem.gov.hu) térképpel segíti. A térképből nyilvánvaló, hogy a Dunántúl északi felén városunk szenvedi el a legérzékenyebb veszteségeket: azon túl, hogy korábbi négy vonalunkból kettőn 2007 márciusa óta szünetel a személyszállítás, a másik két vonal (a győri és a celli) egyaránt a regionális rendeltetésű viszonylatok közé soroltatott. A térkép vastag piros vonalai jelzik az országos rendeltetésű személyszállítás folyosóit, ezek gondosan elkerülik városunkat. Milyen jövőt szán a közlekedési kormányzat a Celldömölk-Pápa-Győr vasútvonalnak (amin egyesek ígéretei szerint 2006 óta villamosított szerelvényeknek kellene járniuk)?
Regionális közlekedési tanácsok
A kormány a tervek szerint forrásokat biztosít a statisztikai régiók szerint létrehozni kívánt közlekedési tanácsoknak, hogy azok megrendelőként fellépve szervezzék át az országos rendeltetésű személyszállítás körén kívül sorolt viszonylatokat. Forrásokat biztosít, ám azok jóval szűkösebbek például az idei évre még más logika alapján felhasználható kereteknél, hisz az EU-nak tett ígéretek szerint az önkormányzatok támogatása után a közösségi közlekedés támogatásának a lefaragása az egyik legtetemesebb kiadáscsökkentés a jövő évi büdzsében. A régiók tehát pénzt kapnak, s ezt a pénzt ismeretlen összetételű tanácsok ma még nem ismert eljárásrend szerint fogják elosztani, azaz fognak azért járatokat rendelni. Ha lesz olyan tagja a tanácsnak, aki képviselni tudja a pápai érdekeket, akkor az elkezdhet alkudozni a székesfehérváriakkal vagy a veszprémiekkel azon, hogyan osszák el egymás között a szegénységet. Legyen öt vonatpár Pápa és Győr között? Én támogatok az ötből hármat, ha te segítesz a Székesfehérvár-Börgönd vonalon. De mi lesz Veszprém és Győr között? Csornát és Tatabányát felejtsük el, onnan már amúgyis széthordták az arra kaphatók mindazt, ami értéknek számított... Nevetséges.
Aztán a közlekedéstudomány művelői néhány hónap múlva előállnak egy statisztikával, ami szerint drasztikusan csökkent a Pápa-Győr közötti vonalon az utasok száma; be fogja bizonyítani, hogy a személyforgalom a közútra (83-as, óh...) terelődött át, s újra kellene gondolni a vasútvonal korábban tervbe vett villamosítását. Hisz ha utasok sincsenek, miért költekezzen szűkös forrásaiból a MÁV, a kormányzat?
Képek:
nincsenek képek
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!