Nagyobb hangsúlyt a pályaorientációnak - beszélgetés Unger Tamással, a TÁMOP projekt vezetőjével


2010-07-14 06:28:44  | cikk: Tóth Tamara  | 


A Pápai Szakképzés-szervezési Társulás a Társadalmi Megújulás Operatív Program A szak- és felnőttképzés struktúrájának átalakítása konstrukció keretében A TISZK rendszer továbbfejlesztése elnevezésű programban A Pápai TISZK szakmai fejlesztése elnevezésű projekttel 280.963.600 forint támogatásban részesült. A projekt általános célja olyan szakképzési intézményi környezet kialakítása, amely támogatja az ÚMFT TÁMOP és a magyar Szakképzési Fejlesztési Program célkitűzéseit. A projekt 2008. november elsején indul és 2010. október 31-ig tart. Keretein belül négy vállalkozói fórum kerül megrendezésre, az elsőt 2009. december 14-én, a másodikat ez év február 26-án tartották a Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium Tagintézményében, a harmadik vállalkozói fórumot pedig július 2-án rendezték az Acsády Ignác Szakképző Iskolában. Unger Tamással, a TÁMOP-projekt vezetőjével beszélgettünk arról, hol tart most a TISZK szakmai fejlesztése.

- Az intézmények mely dolgozói rétegét érintette és milyen képzéseken vettek részt?
- TISZK szakmai fejlesztése kapcsán a két intézmény - az Acsády Ignác Szakképző és a Pápai gazdasági Szakképző Iskola - összes tanárát érintette a képzés, ugyanis elvárás volt, hogy egy-egy tanár legalább egy képzésen vegyen részt. A képzések a legkülönfélébb területeket érintették, nem csak szakmai továbbképzésekről, hanem esélyegyenlőséggel, hátránykompenzációval kapcsolatos képzéseken is, emellett különböző kompetencia alapú oktatásokon, esélyegyenlőséggel, hátrány kompenzációval kapcsolatos, módszertani képzéseken vettek részt a tanárok. Ezt kiegészítették olyan jellegű képzések is, hogy a TISZK rendszer folyékony együttműködését a minőségbiztosítás területén segítette valamint az intézmények vezetőinek az együttműködését is segítette.

- Hol tartanak most a képzések?
- Mondhatjuk, hogy határidő előtt sikeresen lezárultak június 30-ával befejeztük a képzéseket.  Összesen 1300 órányi tovább képzésen vett részt mintegy 140 pedagógus. Remélem, hogy effektíven és nagyon sok eredményes képzéssel sikerült támogatni az intézmények leendő hosszú távú együttműködését.

- Mely fő területeket érintették a szakmai szolgáltatások?
- Három fő területet, melyekből a pályaorientációt emelném ki, mert ez hiányos része a mai oktatási-szakképzési rendszernek. A pályaorientációval eddig tulajdonképpen nem foglalkozott a szakképzés, nagyon helytelenül, hiszen nagyon sokszor tapasztaltuk azt szakképző intézményekben, hogy a nyolcadikos diákok pályaválasztása nem megfelelő tizennégy éves korukban, sok esetben nem tudják eldönteni ennyi idősen, hogy hova szeretnének továbbtanulni, mit csináljanak. Bizony előfordul, hogy két-három év után döbbennek rá, hogy nem jól választottak, nem jó az a képzés, amiben ők vannak, nem megfelelő számukra, nem érdekli őket. Így általában tanulási, teljesítménybeli problémák lépnek fel, hosszabb távon pedig magatartásbeli problémákat is okoz. Egyszerűen nem találják a helyüket a képzésben. A pályaorientáiónak az lenne a lényege, hogy egyrészt egyéni karrier-tanácsadás formájában, másrészt online számítógépes formában is a pápai TISZK képzéseire orientálja a pápai nyolcadikosokat. De szeretettel várjuk a pápai kistérség és az azon kívüli diákokat is.

- Hány szakmát kínál a pápai TISZK a leendő nyolcadikosoknak?
- Jelenleg a Pápai TISZK 14 szakmacsoportot ölel fel a 22-ből, ami különösen jó aránynak tekinthető. Lévé, hogy egy összesen két intézményből álló térségi integrált szakképző központról beszélünk, míg mások esetleg nyolc vagy tízezer főt is magába foglaló intézményrendszert vezetnek kevesebb képzéssel, mint például Fehérváron. Úgy gondolom, a TISZK korszerű szakképzéseket ajánl a nyolcadikosok számára. A szakképzésnek úgy néz ki, hogy a jövendőben lényegesen nagy jelentőséget kell tulajdonítani, hiszen egyre inkább azt tapasztalhatjuk, hogy a tanulók, akik tovább tanulnak, egyre kevesebben választják a szakképzést. Kell egy olyan eredményes rendszert kialakítani, ami hosszútávon a gazdasági előnyöket is jelent, amellett, hogy a munkaerőpiaci igényeket is kielégíti.

Képek:

nincsenek képek

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!