Vállalkozói fórum a Pápai TISZK szakmai fejlesztéséről
2010-07-02 20:18:57 | cikk: Tóth Tamara | fotó: Tóth Tamara |
A Pápai Szakképzés-szervezési Társulás a Társadalmi Megújulás Operatív Program A szak- és felnőttképzés struktúrájának átalakítása konstrukció keretében A TISZK rendszer továbbfejlesztése elnevezésű programban A Pápai TISZK szakmai fejlesztése elnevezésű projekttel 280.963.600 forint támogatásban részesült. A projekt általános célja olyan szakképzési intézményi környezet kialakítása, amely támogatja az ÚMFT TÁMOP és a magyar Szakképzési Fejlesztési Program célkitűzéseit. A projekt 2008. november elsején indul és 2010. október 31-ig tart. Keretein belül négy vállalkozói fórumot rendeznek, az elsőt 2009. december 14-én, a másodikat ez év február 26-án tartották a Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium Tagintézményében, a harmadik vállalkozói fórumot pedig ma rendezték az Acsády Ignác Szakképző Iskolában.
A rendezvényen Áldozó Tamás, Pápa város alpolgármestere, a Pápai Szakképzés-szervezési Társulás elnöke köszöntötte a megjelent vállalkozókat és a TISZK intézményeinek képviselőit. Mint mondta, néhány évvel ezelőtt az utolsó előtti pillanatban jó irányú változások történtek a szakképzés jogszabályi környezetében és intézményi átalakításában. Ennek a jogszabályváltozásnak a hatására Pápán egy rendkívül stabil, jó szakképzési struktúra látszik kialakulni, olyan, amit megye szerte irigyelnek is tőlünk. Úgy véli, ennek a helyi struktúrának látszik a jövője is, hiszen az intézmények fenntartói hosszú távra kötelezték el magukat, ennek az intézményhálózatnak a fenntartására, semmi változás ezen a téren nem várható.
A házigazda iskola igazgatója, Kemény Éva is üdvözölte a résztvevőket. A jó szakma felér egy diplomával - mondta köszöntőjében. Szerinte egyre többször és egyre erőteljesebben vetődik fel az a kérdés, hogy kevés a jó szakmunkás. Mint mondta, a szakmunkásképző iskoláknak az a feladata, hogy kineveljék és tanítsák a jövő szakembereit, hiszen ők lesznek azok, akik kifestik a házunkat, megjavítják az autónkat, levágják a hajunkat, bútorokat gyártanak nekünk. Fontos, hogy a diákok, olyan szakmát válasszanak, amelyben később el is tudnak majd helyezkedni. Az iskola a régióban megnevezett tíz hiányszakmából nyolcra biztosít szakképzést.
A programon az RFKB működéséről, a hiányszakmák és a szakképzés kapcsolatáról Szűcs Attila, az Oktatási Hivatal Közép-Dunántúli Regionális Igazgatóságának területfejlesztési és szakképzési referense tartott előadást. Mint mondta, a hiány szakképesítések meghatározása hosszú távú dolog, amely általában egy egészséges gazdaságban történő tervezést jelent. A pápai régióban hiányszakmának minősül a hegesztő, ács-állványozó, épületgépészet és csőhálózat szerelő, kőműves, bútorasztalos. Ezekhez az RFKB ösztöndíjrendszert alakított ki, melynek célja, hogy ezeket a kiemelten támogatott hiányszakmákat minél többen és minél jobb eredménnyel tanulják a fiatalok. Szűcs Attila előadása végén az RFKB támogatási rendszeréről, annak eredményeiről és a 2010-es tapasztalatokról beszélt, valamint felhívta a vállalkozások figyelmét olyan problémákra, amely a pályázatok meghiúsulását okozta.
Végh László, a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési irodavezetője a gyakorlati képzés formáiról, s ezen belül a tanulószerződéssel kapcsolatos gyakorlati tudnivalókról tájékoztatta a jelenlévőket. Bemutatta, hogyan köthet tanulószerződést egy vállalkozó, milyen előnyökkel jár ez a tanulónak és a vállalkozónak, hogyan kell elszámolni a költségeket és beszélt a kamara a képzésekkel kapcsolatos aktuális témákról, mint a nyári szabadságrendszerről. Végh László szerint a vállalkozónak tisztában kell lennie azzal, hogy miket kell biztosítania, ahhoz hogy tanulókat foglalkoztathasson. A szakember szerint számos előnye van, ha a vállalkozás tanulókat alkalmaz: elszámolhatja a költségeket, értéket is termel a tanuló, eszközfejlesztési pályázatokon vehet részt a vállalkozás, valamint megspórolja a tanulás költségeit az új munkavállaló felvételénél.
Mógor Tamás a Közép-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Pápai Kirendeltségének munkáltatói kapcsolattartója a pápai kistérség munkaerő piaci helyzetét mutatta be. A települések közel 40 százaléka - 22 település munkaerő-piaci és infrastrukturális szempontból - hátrányos helyzetű, a településszerkezet elöregedő, aprófalvas és gondot okoz a közlekedés is. A régión belül folyamatosan a második legtöbb az álláskeresők száma, csak Székesfehérváron és Dunaújvárosban több a regisztrált munkanélküliek száma. A szakember elmondta azt is, hogy a kistérség a megyén belül a 4. helyet, régión belül a 7. helyet foglalja el ebben az összevetésben (Veszprém megyéből a sümegi, a várpalotai és az ajkai kistérségben rosszabbak az adatok, mint a miénkben).
A rendezvény előtt Unger Tamás, a TÁMOP-projekt vezetője sajtótájékoztatón mondta el, a TISZK szakmai fejlesztése kapcsán a két intézmény - az Acsády Ignác Szakképző és a Pápai gazdasági Szakképző Iskola - összes tanárát érintette a képzés, ugyanis elvárás volt, hogy egy-egy tanár legalább egy képzésen vegyen részt. A képzések a legkülönfélébb területeket érintették, nem csak szakmai továbbképzésekről, hanem esélyegyenlőséggel, hátránykompenzációval kapcsolatos képzéseken is, emellett különböző kompetencia alapú oktatásokon, módszertani képzéseken vettek részt a tanárok. A képzések határidő előtt sikeresen lezárultak, összesen 1300 órányi tovább képzésen vett részt mintegy 140 pedagógus. Szakmai szolgáltatások szempontjából három fő területet nevezett meg a TÁMOP projekt vezető projektmanagere, melyekből a pályaorientációt emelte ki, mert mint mondta, ez hiányos része a mai oktatási-szakképzési rendszernek. Szerinte a szakképzés eddig nagyon helytelenül nem foglalkozott a pályaorientáció kérdésével. Unger Tamás elmondta nagyon sokszor tapasztalta szakképzési intézményeknél, hogy egy nyolcadikos 14 éves gyerek még nem tudja, hogy milyen irányba szeretne továbbtanulni, mit szeretne csinálni, s a rossz választást követően tanulmányi, majd magatartásbeli problémák követik egymást a gyerekek életében. A pályaorientáció célja ennek a megelőzése. Unger Tamás kiemelte, jelenleg a Pápai TISZK 14 szakmacsoportot ölel fel a 22-ből, ami különösen jó aránynak tekinthető. Úgy véli, a TISZK korszerű szakképzéseket ajánl a nyolcadikosok számára. Mint mondta, a soron következő harmadik fórum, melynek ma az Acsády Ignác Szakképző Iskola ad otthont is azt a célt tűzte ki célul, hogy minél jobban próbáljanak megfelelni a munkaerő piac támasztotta igényeknek, a hangsúly ma a tanulók külső gyakorlati képzésén van.
A rendezvény délután fórummal folytatódott, melyen a gyakorlati helyek és az oktatási intézmények képzésért felelős képviselői vettek részt, hogy megbeszéljék a szakmai gyakorlatokkal kapcsolatos problémákat és fejlesztési javaslatokat fogalmazzanak meg mind a magasabb színvonalú szakmai képzés megvalósításáért.
A rendezvényen Áldozó Tamás, Pápa város alpolgármestere, a Pápai Szakképzés-szervezési Társulás elnöke köszöntötte a megjelent vállalkozókat és a TISZK intézményeinek képviselőit. Mint mondta, néhány évvel ezelőtt az utolsó előtti pillanatban jó irányú változások történtek a szakképzés jogszabályi környezetében és intézményi átalakításában. Ennek a jogszabályváltozásnak a hatására Pápán egy rendkívül stabil, jó szakképzési struktúra látszik kialakulni, olyan, amit megye szerte irigyelnek is tőlünk. Úgy véli, ennek a helyi struktúrának látszik a jövője is, hiszen az intézmények fenntartói hosszú távra kötelezték el magukat, ennek az intézményhálózatnak a fenntartására, semmi változás ezen a téren nem várható.
A házigazda iskola igazgatója, Kemény Éva is üdvözölte a résztvevőket. A jó szakma felér egy diplomával - mondta köszöntőjében. Szerinte egyre többször és egyre erőteljesebben vetődik fel az a kérdés, hogy kevés a jó szakmunkás. Mint mondta, a szakmunkásképző iskoláknak az a feladata, hogy kineveljék és tanítsák a jövő szakembereit, hiszen ők lesznek azok, akik kifestik a házunkat, megjavítják az autónkat, levágják a hajunkat, bútorokat gyártanak nekünk. Fontos, hogy a diákok, olyan szakmát válasszanak, amelyben később el is tudnak majd helyezkedni. Az iskola a régióban megnevezett tíz hiányszakmából nyolcra biztosít szakképzést.
A programon az RFKB működéséről, a hiányszakmák és a szakképzés kapcsolatáról Szűcs Attila, az Oktatási Hivatal Közép-Dunántúli Regionális Igazgatóságának területfejlesztési és szakképzési referense tartott előadást. Mint mondta, a hiány szakképesítések meghatározása hosszú távú dolog, amely általában egy egészséges gazdaságban történő tervezést jelent. A pápai régióban hiányszakmának minősül a hegesztő, ács-állványozó, épületgépészet és csőhálózat szerelő, kőműves, bútorasztalos. Ezekhez az RFKB ösztöndíjrendszert alakított ki, melynek célja, hogy ezeket a kiemelten támogatott hiányszakmákat minél többen és minél jobb eredménnyel tanulják a fiatalok. Szűcs Attila előadása végén az RFKB támogatási rendszeréről, annak eredményeiről és a 2010-es tapasztalatokról beszélt, valamint felhívta a vállalkozások figyelmét olyan problémákra, amely a pályázatok meghiúsulását okozta.
Végh László, a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési irodavezetője a gyakorlati képzés formáiról, s ezen belül a tanulószerződéssel kapcsolatos gyakorlati tudnivalókról tájékoztatta a jelenlévőket. Bemutatta, hogyan köthet tanulószerződést egy vállalkozó, milyen előnyökkel jár ez a tanulónak és a vállalkozónak, hogyan kell elszámolni a költségeket és beszélt a kamara a képzésekkel kapcsolatos aktuális témákról, mint a nyári szabadságrendszerről. Végh László szerint a vállalkozónak tisztában kell lennie azzal, hogy miket kell biztosítania, ahhoz hogy tanulókat foglalkoztathasson. A szakember szerint számos előnye van, ha a vállalkozás tanulókat alkalmaz: elszámolhatja a költségeket, értéket is termel a tanuló, eszközfejlesztési pályázatokon vehet részt a vállalkozás, valamint megspórolja a tanulás költségeit az új munkavállaló felvételénél.
Mógor Tamás a Közép-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Pápai Kirendeltségének munkáltatói kapcsolattartója a pápai kistérség munkaerő piaci helyzetét mutatta be. A települések közel 40 százaléka - 22 település munkaerő-piaci és infrastrukturális szempontból - hátrányos helyzetű, a településszerkezet elöregedő, aprófalvas és gondot okoz a közlekedés is. A régión belül folyamatosan a második legtöbb az álláskeresők száma, csak Székesfehérváron és Dunaújvárosban több a regisztrált munkanélküliek száma. A szakember elmondta azt is, hogy a kistérség a megyén belül a 4. helyet, régión belül a 7. helyet foglalja el ebben az összevetésben (Veszprém megyéből a sümegi, a várpalotai és az ajkai kistérségben rosszabbak az adatok, mint a miénkben).
A rendezvény előtt Unger Tamás, a TÁMOP-projekt vezetője sajtótájékoztatón mondta el, a TISZK szakmai fejlesztése kapcsán a két intézmény - az Acsády Ignác Szakképző és a Pápai gazdasági Szakképző Iskola - összes tanárát érintette a képzés, ugyanis elvárás volt, hogy egy-egy tanár legalább egy képzésen vegyen részt. A képzések a legkülönfélébb területeket érintették, nem csak szakmai továbbképzésekről, hanem esélyegyenlőséggel, hátránykompenzációval kapcsolatos képzéseken is, emellett különböző kompetencia alapú oktatásokon, módszertani képzéseken vettek részt a tanárok. A képzések határidő előtt sikeresen lezárultak, összesen 1300 órányi tovább képzésen vett részt mintegy 140 pedagógus. Szakmai szolgáltatások szempontjából három fő területet nevezett meg a TÁMOP projekt vezető projektmanagere, melyekből a pályaorientációt emelte ki, mert mint mondta, ez hiányos része a mai oktatási-szakképzési rendszernek. Szerinte a szakképzés eddig nagyon helytelenül nem foglalkozott a pályaorientáció kérdésével. Unger Tamás elmondta nagyon sokszor tapasztalta szakképzési intézményeknél, hogy egy nyolcadikos 14 éves gyerek még nem tudja, hogy milyen irányba szeretne továbbtanulni, mit szeretne csinálni, s a rossz választást követően tanulmányi, majd magatartásbeli problémák követik egymást a gyerekek életében. A pályaorientáció célja ennek a megelőzése. Unger Tamás kiemelte, jelenleg a Pápai TISZK 14 szakmacsoportot ölel fel a 22-ből, ami különösen jó aránynak tekinthető. Úgy véli, a TISZK korszerű szakképzéseket ajánl a nyolcadikosok számára. Mint mondta, a soron következő harmadik fórum, melynek ma az Acsády Ignác Szakképző Iskola ad otthont is azt a célt tűzte ki célul, hogy minél jobban próbáljanak megfelelni a munkaerő piac támasztotta igényeknek, a hangsúly ma a tanulók külső gyakorlati képzésén van.
A rendezvény délután fórummal folytatódott, melyen a gyakorlati helyek és az oktatási intézmények képzésért felelős képviselői vettek részt, hogy megbeszéljék a szakmai gyakorlatokkal kapcsolatos problémákat és fejlesztési javaslatokat fogalmazzanak meg mind a magasabb színvonalú szakmai képzés megvalósításáért.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!