Álom, álom, édes álom
2010-06-13 01:45:37 | cikk: Tóth Tamara | fotó: Tóth Tamara |
A művészekkel az előadás alatt és után beszélgettem. A Jászai Mari-díjas érdemes művész, Oszvald Marika nevét nincs olyan ember, aki nem ismerné. A művésznő igazi operett-családból származik, édesanyja a népszerű szubrett, Halasi Marika volt, édesapja pedig a legnagyszerűbb bonvivánok egyike, Oszvald Gyula. Már apró gyermekkorától a színház és azon belül is az operett világában élt. A Színház- és Filmművészeti Főiskola operett-musical szakán végzett, majd az Operettszínházhoz szerződött, amelynek azóta is oszlopos tagja. Bejárta az egész világot. Fellépett Münchenben, az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Izraelben, Olaszországban, Franciaországban, Svájcban, Ausztráliában, Japánban.
- A mai repertoárban hallhatunk olyan darabot, amelyhez valamilyen különleges élménye fűződik?
- Talán a Finálé Jajj Mamája. Mert először mentünk külföldre, Münchenbe és a Németh Sanyival énekeltem duettben. És életemben először ott tapasztaltam, hogy a lábukkal dobognak az emberek. S azt hittem, hogy eleredt az eső bent a színházban, mert olyan fantasztikus hatása volt, nagyon felemelő érzés volt, s ezt azóta is érzem, mindig- meséli nevetve.
Mint mondta, az operett elsősorban az idősebb korosztálynak szól, ez egyértelmű. Hozzátette, a fiatalok egyre jobban kedvelik, abból kifolyólag is, hogy generációváltás volt a színházban is, a fiatalok csinálják már, s az őhozzájuk közel álló fiatal rajongó tábor is jön már ugyanúgy a színházba és nagyon szeretik az operettet. A művésznő nem először járt már városunkban. Mint mondta, mindig csodálatos érzés idejönni, mert őrjöngő közönség van, amit imád. Boldogan lép fel nálunk.
- Azt szoktam mondani, hogy mikor lenézek a nézőtérre és látom az arcokon a mosolyt és a csillogást és a várakozást, az örömöt, bennünket az az első pillanatban feltölt, szinte erőfeszítés nélkül megy a munka.
Nem csak a közönséget szereti az elismert művésznő Pápán, hanem magáról a városról is nagyon jó véleménnyel van.
- Gyönyörű. Hát a kis belvárosról nem is beszélve ezekkel a barokk házakkal. Amikor jöttünk ide, egyszerűen tátva maradt a szám. Mindig, mikor erre járok, elcsodálkozom a szépségén- mondja mosolyogva.
Oszvald Marika lenyűgöző személyiség. A beszélgetés vele feltöltő és felemelő. A zene iránti szeretete óriási, árad belőle és előadásból is. A közönség szinte tombol, a visszatapsolás és a sikoltozás szinte alap, amikor a művésznő a színpadra lép. Erről árulkodik a válasza is arra a kérdésemre, hogy mondjon nekem egy kedvencet a sok darab közül, amit már énekelt.
- Nincs. Nincs kedvencem. Amikor meghallom a zenét, akkor abban a pillanatban felpezsdül a vérem és annak adom át magam. Én kifejezetten amit csinálok, azt szeretem per pillanat a legjobban- mondta Oszvald Marika és már futott is fel a pódiumra elkápráztatni a zenekedvelő közönséget.
A gyönyörű és közvetlen, mégis előkelő művésznő, Fischl Mónika a Liszt Ferenc Zeneakadémia magánének szakán diplomázott. 1997-ben kapta az első operett főszerepét a Budapesti Operettszínházban, melynek azóta is tagja. 1999-ben Donizetti Don Pasqualéjának Norinájaként debütált a Magyar Állami Operaházban, ahol 2007-től a Varázsfuvolában az Éj királynőjét is énekli. Számára tudtuk meg, az egyik legkedvesebb darab, melyben valaha is játszott és egy életre a szívéhez nőtt a Csárdáskirálynő, mert ebben a darabban jött össze mostani párjával, aki azóta már a férje is. Mint mondta, ez nekik egy nagy szerelmi darab.
- Milyen érzés együtt dolgozni Oszvald Marikával?
- Mindig remegő lábakkal megy mindenki fel a színpadra, vele együtt, de főleg utána felmenni, az kész rémálom idézőjelben, mert hihetetlen sikereket tud produkálni-feleli a kérdésemre nevetve a színésznő.
Fischl Mónika is többször járt már városunkban, s mint mondja, az óváros részt nagyon szereti. Majd újból elmosolyodik és elmeséli, hogy ő még anno énekelt a PaDöDő zenekarban mint vokálos, még főiskolás korában pénzkeresés céljából és akkor a Szabadtéri színpadon többször is fellépett az együttessel.
- Fantasztikus a közönség itt Pápán - veszi át a szót, majd hozzáteszi, reméli, jövőre is jöhetnek ide, mert nagyon lelkesítő a pápai közönség, és nekik az nagyon sokat számít, hogy mit kapnak vissza.
Leggyakrabban énekelt szerepe a Csárdáskirálynő Szilviája, amellyel óriási sikert aratott a bécsi Renaissance Theaterben 2001-ben és Mörbisch-ben, az operettek Mekkájában 2002-ben.
A Budapesti Operettszínház társulatával többször vendégszerepelt London, Baden-Baden, München, Amszterdam, Róma, Moszkva színházaiban, Japán, Kanada, Lipcse, Bécs, Délkelet-Ázsia és az Amerikai Egyesült Államok hangversenytermeiben.
Peller Károly. És pont. Ő maga a megtestesült álom, aki annyira közvetlen és kedves, hogy már szinte csak a nézésétől zavarba jön az ember. A Budapesti Operettszínház Zenés Színészképző Stúdiójában végzett 1998-ban, azóta a színház egyik vezető szólistája táncos-komikus szerepkörben. 1998 és 2001 között több szerepet játszott vendégként a Győri Nemzeti Színházban. 2006-tól a bécsi Volksoper vendégszólistája.
Fellép prózai, operett és musical szerepekben is. Szerepei nagy részét németül is játssza. A Budapesti Operettszínház gála- és operett-produkcióiban hallhatta Bécs (Konzerthaus Grosses Saal), München (Deutches Theater), Lipcse (Gewandthaus), Regensburg (Schloss Thurn und Taxis), Amsterdam, London (Sadler Well’s), Róma (Teatro Quirino), Kanada, Japán és az Amerikai Egyesült Államok közönsége. Rendszeresen foglalkozik a Budapesti Operettszínház művésziskolájának, az Operett Akadémiának növendékeivel.
Neki sincs konkrét kedvence a ma előadott repertoárból, úgy mondja igazából mindegyik a kedvence. Azért egyet mégis kiemel, a Cintányéros cudar világ-ot, mert Bajor Imre helyett egyszer játszotta Mágnás Miksát Oszvald Marikával az oldalán.
- Ez egy olyan élmény, amit amíg élek nem felejtek el. Ezért ezt különösen, de igazából mindegyiket nagyon szeretem. Marikával együtt dolgozni fantasztikus. Lehengerlő személyiség, nagyon temperamentumos. Mikor próbálunk valamit és én már kifulladok, akkor Marika még mondja:”Gyerünk, csináld, csináld, még egyszer! Gyere, essünk fejre!” Szóval tényleg kék-zöldek vagyunk egy próbaidőszak után, mert mindent kipróbálunk. Mindig vannak új ötletei, soha sem fásul bele a régi dolgokba. Mindig kitalál új emeléseket, s akkor azt addig gyakoroljuk, amíg tökéletes nem lesz-mondta a sármos művész.
Nagyon szereti Pápát, szinte minden nyáron egy-két napot itt tölt, nemcsak akkor, amikor fellép. Van kedvenc cukrászdája is itt és kiemeli a Várkert gyönyörűségét, hozzáteszi, sajnálja, hogy a Szabadtéri színpad az elenyészésé lesz lassacskán, pedig szerinte abban nagy fantázia lenne. Itt mindig nagyon jó a hangulat- mondja és a pápai közönség eszméletlen.
- Az ember a sörsátorban arra számít, hogy részeg emberek fognak dajdajozni és itt közben nagyon jó hangulat van. Együtt énekelnek velünk. Ami ritkaság, a primadonna nagyszóló lassú számait is őrületesen élvezik, és óriási taps van utána. Szerencsére a fiatalokat is vonzza már az operett világa, ez itt is megfigyelhető, hiszen a közönség sorai nagyon vegyes összetételből álltak, ha csak a korosztályt nézem. Úgyhogy mindig nagy öröm ide jönni-meséli nevető szemekkel a színész.
És már mennek tovább, gyors összepakolás után kocsiba be, s nekünk csak a fülünkben cseng tovább a jól ismert dallam, Álom, álom, édes álom, ami annyira a hatása alá vonja, hogy képes az ember egészen hazáig dúdolni...
Képek:
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!