Egészségesen talpon maradni - Prof. Dr. Bagdy Emőke előadása a Közgázban


2019-03-19 21:44:42  | cikk: ha  | 


Egészségesen talpon maradni - Prof. Dr. Bagdy Emőke előadása a Közgázban főképe

A Pápai Szakképzési Centrum Jókai Mór Közgazdasági Szakgimnáziumában futó GINOP-projektnek köszönhetően az intézményben mentállhigiénés előadásokkal gazdagítják a programokat. A lelki egészség megőrzése, védelme egyre nagyobb kihívást jelent, gyakran a felnőtteknek sem sikerül megőrizniük lelki egyensúlyukat, és ez még nehezebb a az önmaguk megismerésével küzdő, a társas kapcsolatokban helyüket kereső középiskolásokról. Épp ezért hívták meg Prof. Dr. Bagdy Emőkét, klinikai szakpszichológust, pszichoterapeutát, hogy tartson előadást ebben a témában.

Ritkán gondolunk arra, mondta a szakember, hogy a felnövekedés milyen nehéz feladat. Az érés genetikai és környezeti tényezőktől egyaránt függ, s fontos kérdés, hogy ezt hogyan tudjuk segíteni. Minden korszaknak megvan a maga sajátossága, ennek megfelelően kell támogatni a fejlődést: például már csecsemőkorban is fontos a szemkontaktus, aztán később bevésődnek a szülői minták. Fontos korszak az iskolába lépés, megjelenik a teljesítménykényszer, az elvárások, s ilyenkor kell pozitív megerősítésekkel, dicséretekkel támogatni a gyerekek önbizalmát. Azért is fontos ez, mert ha az erősségeket támogatjuk és nem a hiányosságokat helyezzük fókuszba, akkor a gyerekekben nem a rivalizálást, az irigységet erősítjük, hanem megtanulnak örülni egymás sikereinek, hisz mindenki jó valamiben. Minden gyerek különböző, a képességeihez viszonyítsuk az elvárásainkat, a saját lehetőségek kibontakoztatása, a differenciálás a pedagógia része kellene hogy legyen, mondta.

Az iskola tornatermében volt az előadás, hogy minden érdeklődő részt vehessen az alkalmon

Az iskola mentálhigiénés műhely, hangsúlyozta Bagdy Emőke, hisz az oktatás mellett a nevelés is fontos: az illemtan, a kommunikáció alapjai, az elfogadó viszonyulás segítheti a fiatalok boldogulását. A boldogsághoz hozzátartozik az is, hogy hálát tudunk adni azért, amink van: nem csak a nehézségeket, a gondokat vegyük észre, hanem azt is, ha például valakinek feltűnik, hogy fáradtak vagyunk és hoz egy kávét. A gondoskodó szeretet nem elvárható, az apró szívességeket is meg kell köszönni. A holnapra bizakodással, reménykedve kell előre tekinteni, ha ma gödörbe léptünk, akkor másnap már ki tudjuk kerülni.

A fiataloknak olyan hivatást, életfeladatot kell választaniuk, ami nem kényszer, hanem örömteli tevékenység, így mindjárt kisebb a kiégés veszélye. (Bár a kiégés fő tényezője a kollegiális kapcsolatok lecsapódása lelkünkben, mondta a szakember.) Meg kell tanítani gyerekeinket megbocsátani, a harag, az indulataik kezelésére. A bal agyfélteke okos, befogadja a világot és gondolkodik róla, de nem ismer semmit, ami érzelem. Mivel az iskolarendszerben főleg a bal agyféltekét pallérozzuk, ezt mindenképp ki kell egészíteni az érzelmi neveléssel, a jobb agyfélteke fejlesztésével, ez talán a legfontosabb feladat, mondta Bagdy Emőke.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!