Eltérített, lelőtt, elszabadult, eltűnt repülőgépek - Kositzky Attila előadása
2018-10-27 09:25:44 | cikk: Babos Petra |
Kositzky Attila nyugállományú repülő altábornagy volt a Jókai Mór Városi Könyvtár vendége. A mindenki számára jól ismert és közkedvelt pilóta Eltérített, lelőtt, elszabadult, eltűnt repülőgépek címmel tartott előadást az érdeklődőknek.
Kositzky Attila 43 évig repült, 38 évig a vadászpilóták kenyerét ette. 28 féle géppel, 6665 felszállás során 3369 órát töltött a levegőben. 15 ejtőernyős ugrásból 9 alkalommal a Balaton hullámai fogadták. Előadásaival járja az országot, eddig négy könyvet írt.
A könyvtár előadóterme zsúfolásig megtelt, szinte egy gombostűt sem lehetett leejteni, annyira sokan voltak kíváncsiak az érdekfeszítő, rendhagyó előadásra.
Kosiztky Attila Magyarországról és a világ minden részéről szedett össze példákat eltérített, eltűnt gépekről.
-Mint mindenben, a magyarok elsők voltak a gépeltérítésben, vagyis 1919 tavaszán Mátyásföldről Báró Felsőszilvási Nopcsa Ferenc térítette el a gépet, aki geológus volt, szabadidejében pedig kémkedéssel foglalkozott. Egy kétüléses repülőgéppel indultak útnak. Amikor Győr felé értek előrántotta és a pilóta fejéhez szorította a revolvert és arra kényszerítette, hogy Bécsbe repüljenek. Ez volt a világ első repülőgép-eltérítése - derült ki az előadáson.
A nyugállományú altábornagy kiemelte, IV. Károlyra akarták fogni, hogy ő volt az első gép-eltérítő 1921-ben, de kiderült, hogy az nem volt eltérítés.
- A Koreai légitársaság repülőgépe 1983. szeptember 1-jén Alaszkát elhagyva letért a légifolyosóról és attól nyugatabbra berepült Kamcsatka fölé, többször megsértve a szovjet légteret. Már Szahalin közelében járt, amikor a szovjet légierő két Szuhoj Szu-15 típusú elfogó vadászgépe a nyomába eredt, de a pilótáknak sem rádión, sem vizuálisan nem sikerült a kapcsolatot felvenniük vele. A gép már éppen a szovjet légtér elhagyására készült, amikor hajnali fél négykor az egyik vadászgép két rakétát lőtt ki rá. Az utasszállító a tengerbe zuhant, fedélzetén mindenki - 269 ember, köztük egy amerikai kongresszusi képviselő - meghalt. A szovjet hatóságok sokáig tagadták a gép lelövését és hátráltatták az eset kivizsgálását, s azt állították, hogy kémrepülő hatolt a szovjet légtérbe.
1944. július 31-én, légi felderítés közben tűnt el Antoine de Saint-Exupéry francia író, A kis herceg című világhírű regény szerzője, aki minden valószínűség szerint később a Földközi-tengerbe zuhant repülőgépével. Az amerikai Amelia Earhartról és társáról utoljára 1937. júliusában hallottak. A két repülős a földet akarta megkerülni, azonban soha nem érték el a céljukat. A Malaysia Airlines Kuala Lumpur és Peking közötti menetrend szerinti járata helyi idő szerint 2014. március 8-án hajnalban eltűnt. A repülőgép a Thai-öböl felett tűnt el a radarok képernyőjéről. A gépen 227 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott. Ez is rendkívül rejtélyes történet a mai napig.
Kositzky Attila kiemelte, a gépek eltűnése általában navigációs hiba miatt történik, de vannak olyanok, amelyeket direkt eltérítenek.
-Én gyermekkorom óta olvasom a repüléssel kapcsolatos irodalmat, könyveket, iratokat. Sok mindent hallottam, láttam, és ezért gondoltam, hogy Pápán is elmesélem a tapasztalataimat, élményeimet - fűzte hozzá.
Az előadást a közönség nagy érdeklődéssel hallgatta.
Kositzky Attila 43 évig repült, 38 évig a vadászpilóták kenyerét ette. 28 féle géppel, 6665 felszállás során 3369 órát töltött a levegőben. 15 ejtőernyős ugrásból 9 alkalommal a Balaton hullámai fogadták. Előadásaival járja az országot, eddig négy könyvet írt.
A könyvtár előadóterme zsúfolásig megtelt, szinte egy gombostűt sem lehetett leejteni, annyira sokan voltak kíváncsiak az érdekfeszítő, rendhagyó előadásra.
Kosiztky Attila Magyarországról és a világ minden részéről szedett össze példákat eltérített, eltűnt gépekről.
-Mint mindenben, a magyarok elsők voltak a gépeltérítésben, vagyis 1919 tavaszán Mátyásföldről Báró Felsőszilvási Nopcsa Ferenc térítette el a gépet, aki geológus volt, szabadidejében pedig kémkedéssel foglalkozott. Egy kétüléses repülőgéppel indultak útnak. Amikor Győr felé értek előrántotta és a pilóta fejéhez szorította a revolvert és arra kényszerítette, hogy Bécsbe repüljenek. Ez volt a világ első repülőgép-eltérítése - derült ki az előadáson.
A nyugállományú altábornagy kiemelte, IV. Károlyra akarták fogni, hogy ő volt az első gép-eltérítő 1921-ben, de kiderült, hogy az nem volt eltérítés.
- A Koreai légitársaság repülőgépe 1983. szeptember 1-jén Alaszkát elhagyva letért a légifolyosóról és attól nyugatabbra berepült Kamcsatka fölé, többször megsértve a szovjet légteret. Már Szahalin közelében járt, amikor a szovjet légierő két Szuhoj Szu-15 típusú elfogó vadászgépe a nyomába eredt, de a pilótáknak sem rádión, sem vizuálisan nem sikerült a kapcsolatot felvenniük vele. A gép már éppen a szovjet légtér elhagyására készült, amikor hajnali fél négykor az egyik vadászgép két rakétát lőtt ki rá. Az utasszállító a tengerbe zuhant, fedélzetén mindenki - 269 ember, köztük egy amerikai kongresszusi képviselő - meghalt. A szovjet hatóságok sokáig tagadták a gép lelövését és hátráltatták az eset kivizsgálását, s azt állították, hogy kémrepülő hatolt a szovjet légtérbe.
1944. július 31-én, légi felderítés közben tűnt el Antoine de Saint-Exupéry francia író, A kis herceg című világhírű regény szerzője, aki minden valószínűség szerint később a Földközi-tengerbe zuhant repülőgépével. Az amerikai Amelia Earhartról és társáról utoljára 1937. júliusában hallottak. A két repülős a földet akarta megkerülni, azonban soha nem érték el a céljukat. A Malaysia Airlines Kuala Lumpur és Peking közötti menetrend szerinti járata helyi idő szerint 2014. március 8-án hajnalban eltűnt. A repülőgép a Thai-öböl felett tűnt el a radarok képernyőjéről. A gépen 227 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott. Ez is rendkívül rejtélyes történet a mai napig.
Kositzky Attila kiemelte, a gépek eltűnése általában navigációs hiba miatt történik, de vannak olyanok, amelyeket direkt eltérítenek.
-Én gyermekkorom óta olvasom a repüléssel kapcsolatos irodalmat, könyveket, iratokat. Sok mindent hallottam, láttam, és ezért gondoltam, hogy Pápán is elmesélem a tapasztalataimat, élményeimet - fűzte hozzá.
Az előadást a közönség nagy érdeklődéssel hallgatta.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!