10 éves az Arizona-program Magyarországon
2017-06-07 19:54:55 | cikk: ha |
A tanórai konfliktusok és azok kezelése nem mai probléma. Az iskolákban gyakori gond már régóta a tanórák megzavarása – tanár, diák szenved a rendetlenkedőktől. Az Arizona program ezt a problémát próbálja orvosolni, hiszen célja a tanárok számára a zavartalan tanítás, a tanulóknak a nyugodt tanóra biztosítása, valamint a felelősségteljes gondolkodás kialakítása a tanulókban.Az Arizona programot Edward E. Ford vezette be 1994-ben egy phoenixi iskolában, Arizonában - innen az elnevezés - és sikere miatt széles körben elterjedt. A Pápai Weöres Sándor Általános Iskola pedagógusa, Gőgös Zoltánné a schwetzingeni partneriskolában, a Hilda-Schule-ban találkozott először ezzel a projekttel, a szakmai anyagot német nyelven ők bocsátották a magyar iskola rendelkezésére.Gőgös Zoltánné az Arizona-csoport vezetője A leggyakrabban előforduló iskolai konfliktushelyzetek a bekiabálás, a padtárs, a közvetlen környezet zavarása, a munkavégzés megtagadása. A pedagógus sokszor nem rendelkezik megfelelő eszközökkel ezek megakadályozására, kezelésére, hiszen a renitens gyermekre a fegyelmezés gyakran nincs hatással. E problémakör kiküszöbölésére vezette be 2006 őszén a Weöres Sándor Általános Iskola az ún. Arizona programot, melynek elsődleges célja a tanítás-tanulás során felmerülő problémák, esetleges konfliktusok minél hatékonyabb kezelése. A módszer lényege, hogy a fegyelmezetlen tanulót a tanár az iskola egy félreeső szobájába, az ún. Arizona szobába küldi, ahol egy másik pedagógus várja, aki segítségére van a problémák megbeszélésében és a diák cselekvési tervet készít saját viselkedésével kapcsolatban.Gőgös Zoltánné elmondta, hogy a tíz év tapasztalata és statisztikája azt mutatja, hogy eredményes a program, egyre kevesebb gyereket küldenek ki óráról. Az Arizona program az iskola egyik jó gyakorlata, melyet már számos más intézmény is megvásárolt szerte az országban, de Pápán is alkalmazzák a Munkácsyban. A jubileum kapcsán szakmai napot szervezet a Weöresben, ahol a projektet átvevő iskolák vezetői közül néhányan beszámoltak a tapasztalataikról. Gőgös Zoltánné elmondta, hogy a találkozó arra is jó alkalom, hogy megnézzék, hogyan tökéletesíthetnék vagy épp egészíthetnék ki az Arizona programot, hogy még hatékonyabb legyen az iskolai konfliktusok kezelése.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!