A pápai mezősök részvétele az ERASMUS + programban


2017-04-10 10:57:52  | cikk:  | 


A pápai mezősök részvétele az ERASMUS + programban főképe
Az utolsó csoport is hazaérkezett 2017. április 7-én Németországból. A tanulók az ERASMUS + 2015-1-HU01-KA102-013118- es projektben vettek részt, amely lehetővé tette, hogy az érintett tanulók, németországi gazdasági társaságoknál, vendéglátó ipari, élelmiszeripari és, mezőgazdasági területeken vegyenek részt szakmai gyakorlaton. A turnusonként egy hónapig tartó gyakorlat alatt, a diákok jól felszerelt, magas szintű munka kultúrájú cégeknél, vállalatoknál dolgozhattak, betekinthettek egy fejlett gazdaságú ország mindennapjaiba. Minden diák, kitöltötte az egy hónapos gyakorlatot, ahonnan élményekben gazdagon tértek haza. A munka mellett jutott időszórakozásra és kikapcsolódásra is. Iskolájukban osztályközösségükben még mindig mesélik a kinti élményeiket. Erről kérdeztük a projekt koordinátorát, Fehér Zsófia igazgató helyettest.

-Hány tanuló és milyen szakmákban vett rész a németországi gyakorlaton?
-A négy turnus alatt összesen 16 diák utazott ki Thüringiába. A tanulóink szakácsok, vendéglátás szervezők, pékek, édesipari termékgyártók és gazdák voltak.
-Hogyan szervezték meg a tervezett tevékenységeket? Milyen munkamódszerekkel dolgoztak? Hogyan működtek együtt és kommunikáltak a projektpartnerekkel?
-A szervezés során, a projektben közreműködő szervezetek feladatait a tevékenység megvalósítására vonatkozó szerződés határozza meg. A projekt támogatottja, intézményünk feladata volt, a megfelelő tanulói kör kiválasztása, felkészítése, kiutaztatása, és az ezzel kapcsolatos teendők elvégzése. E tekintetben, elsősorban a szervezést végző német partnerrel, a Siegmundsburger Haus Werraquelle GmbH-el voltunk kapcsolatban, melyhez a magyarországi közvetítő nyújtott nyelvi és szervezési segítséget. Sem én, sem a kísérő nevelők nem voltak közvetlen kapcsolatban a gyakorlati helyek képviselőivel, azonban közvetítőn keresztül, megkaptuk a szükséges információkat. A gyakorlati helyek, a németországi szervezést végző Siegmundsburger Haus Werraquelle GmbH-el voltak kapcsolatban ez alapján kerültek tanulóink a különböző gyakorlati helyekre. Ugyanakkor, mivel a tanulók munkavégzésének értékelése eljutott hozzánk, így kellő információnk volt róluk. Kiutazásunkkor személyesen is megnéztük, hol dolgoztak diákjaink, és beszélgettünk közvetlen munkaadójukkal is.
-Kik voltak a projekt résztvevői és mi volt a résztvevők kiválasztásának menete, módszertana?
-A részvevők 13 szakmunkás, 3 ágazati képzésben résztvevő tanuló volt németországi gyakorlaton. Ebből 10 lány és 6 fiú tanuló volt. Koruk 16-19 év közöttiek voltak. Szakmai profiljuk a vendéglátás (1 szakács, 3 vendéglátás-szervező vendéglős) élelmiszeripari (6 pék, 4 édesipari termékgyártó) mezőgazdasági (2 gazda). A 7 kísérő iskolánk tanárai, akik valamilyen szinten beszélnek németül, illetve rendelkeznek jogosítvánnyal. 40-60 éves korosztályból kerültek ki a kísérők.
-Hogy történt a résztvevők kiválasztása?
- Kihirdetésre került a lehetőség osztályfőnökök, szaktanárok segítségével. A jelentkezők közül kiválasztottuk, akik tudnak németül és a tanárokat, gyakorlati képzőhelyeket is megkérdeztük, hogy alkalmasak-e a kinti munkára.

-A mobilitás alatt megvalósult tevékenységek mely kompetenciákat (tudás, készség, attitűd és autonómia) fejlesztették?
-A tanulók kommunikációs tudása terén képesek voltak önállóan bemutatkozni, a szakmai alapszókincset elsajátítani, az ehhez tartozó számok mennyiségek összefüggéseiben kommunikálni, valamint saját magukról kommunikálni. Képessé váltak pármondatban megfogalmazni gondolataikat. A tanulói attitűd vonatkozásában a tanulók az elvárt szinthez képest alul teljesítettek, melynek oka az idegen környezetben nehezebb kommunikációban keresendő. A munkavédelmi előírások, a higiéniai követelmények tekintetében mind a képességek, mind az attitűd és az önállóság valamint a felelősség vállalás terén, teljesítették az elvárt szintet. A munkahelyi hozzáállás önállóság és felelősségvállalás tekintetében maradt el az elvártaktól, néhány tanuló esetén, melynek oka, a még nem kialakult munkakultúra, az esetlegesen a családból hozott minták nem megfelelő szintje voltak. A munkahelyen használatos anyagok tekintetében a képességek attitűdök, az önállóság és felelősségvállalás terén is teljesültek az elvárások. A szociális és interkulturális kompetenciák terén, maradt el leginkább a képességek, attitűdök, önállóság és felelősség vállalás terén a teljesítmény az elvárt szinttől. A tanulók stressztűrő képessége, mellyel az adott problémák áthidalását kellett volna biztosítani mutatja a legnagyobb problémát. Ennek oka valószínűleg életkorukban keresendő, illetve a még félig kialakult személyiségükben. Ugyanakkor, nagy fokú nyitottság jellemezte a tanulókat, más kultúrák iránt, mely a kommunikációban és az együttesen végzett tevékenységekben is megmutatkozott
-Milyen hatást gyakorolt a projekt a résztvevőkre, résztvevő szervezetekre, célcsoportokra és egyéb érintett szereplőkre?
Tanulóink, a beszámolójukban kivétel nélkül pozitívan ítélték meg tapasztalataikat, az ottlétük alatt nyújtott segítséget, szakmai tudást. Hazajövetelükkor boldogan számoltak be ottlétükről. Tanáraik szakoktatóik visszajelzéseik alapján, valamennyi tanulóról elmondható, hogy a projektben való részvételük pozitív hatással volt szakmai tudásukra, személyiségükre, munkához való viszonyukra. A kint megismert munkaszervezés, munkairányítás, példaként áll előttük. A kint megismert anyagok technológiák, eszközök, berendezések olyan hatást gyakoroltak rájuk, hogy megértették azok fontosságát és nyitottá váltak a mind szélesebb körű ismeretszerzésre bővítésre. Munkához való viszonyuk javulása abban mérhető, hogy társaik szemében, pozitív példává válva ösztönözték őket, arra hogy hatékonyabban vegyenek részt a szakmai órákon. A kísérő nevelők, számára lehetővé vált, kapcsolatrendszerük kiszélesítése, esetleges kapcsolatfelvétel más magyarországi illetve közép-kelet európai országok iskoláival, azok pedagógusaival. Az eszmecserék, beszélgetések nyitottabbá tették őket, egy-egy probléma megoldására, esetleg új aspektust mutatott számukra. Intézményünk a programban való részvétellel bővítette ismereteit, pályázat írás és megvalósítás terén ugyanakkor több kolléga közös munkája kellett a projekt eredményes lezárásához, melynek közösség formáló szerepét hangsúlyoznám.


Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!