Lezajlott a magyar érettségi


2016-05-02 21:37:32  | cikk: Babos Petra  | 


Lezajlott a magyar érettségi főképe
A szombati ballagás izgalmát, ünnepélyes hangulatát a ma kezdődött érettségi vizsga időszakának drukkja váltotta fel a végzős középiskolások számára.
Reggel nyolc órakor kapták meg a diákok a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgafeladatait. A magyar középszintű írásbelije 240 perces, a vizsgázóknak két feladatlapot kell megoldaniuk, a szövegértési feladatlap esetében 60 perc, a szövegalkotási feladatlap esetében pedig 180 perc állt rendelkezésükre. Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor - közép- és emelt szinten is - helyesírási szótár használhattak a tanulók.

A középszinten érettségiző diákoknak országszerte először Moravcsik Gyula: A papiruszok világából című könyvének egy részét kellett értelmezniük. Az 1942-ben megjelent mű az ókori szövegekről szól, s a szerző a fennmaradásuk körülményeit vizsgálja. A szövegalkotásnál Csoóri Sándor Nomád naplójából vett részlet alapján kellett érvelést írniuk a tanulóknak a kérdezéssel, a rákérdezéssel és a kétellyel kapcsolatban. Ha nem ezt választották, akkor a művek értelmezésénél Tamási Áron Szerencsés Gyurka című novellája vagy az összehasonlító elemzés, Vörösmarty Mihály Liszt Ferenchez és Illyés Gyula Bartók című alkotása várt rájuk.

A Pápai Petőfi Sándor Gimnáziumban két osztály 55 diákja érettségizett a mai napon. Érdekessége az idei évnek, hogy idén először egy tanuló magyar, mint idegen nyelvből érettségizett.
Huszár Endre igazgató érdeklődésünkre elmondta, a szövegértési feladat elég világos, jól követhető volt, s a hozzá kapcsolódó kérdések nem okozhattak nehézséget.
-A szöveg bekezdései be voltak számozva, s adott bekezdésekhez voltak a kérdések megadva, ezzel is könnyítve a tanulók munkáját. A szövegalkotásnál egyet kellett kidolgozniuk az érettségizőknek. Az érvelés Csoóri Sándor egy szövegéhez kapcsolódik, amely a kérdező, felfedező emberre vonatkozik, s irodalmi művekre kellett hivatkozni, arra választ keresni, hogy a kérdezés, a kételyre építő gondolkodás hogyan viszi közelebb az embert a megismeréshez és a tudáshoz. Ebben elsősorban a diákoknak az okozhatott nehézséget, hogy 2-3 irodalmi művet is fel kellett hozni példaként. A tanulók figyelmét minden évben felhívjuk arra, hogy ne legyen csapongó a fogalmazásuk, legyenek érveik. A Tamási Áron novella elemzésénél ki kellett térni arra, hogy a mese műfaji kellékei hogyan jelennek meg, s milyen sajátos tipikusnak nem tekinthető eljárásokat alkalmaz az író. Az értelmezés itt nem könnyű, de talán ezt választották a legtöbben. A legnehezebb minden évben az összehasonlítás. Ez idén sem volt egyszerű. A két művet több mint száz év választja el egymástól, az egyikben a haza nagy kérdései jelennek meg Liszt Ferenc zenéin keresztül, míg a másik 1955-ben keletkezett. Valóban vannak könnyen felismerhető hasonlóságok és különbségek, az elmélyült összehasonlítás komoly feladat volt a diákoknak, nagy kihívást jelenthetett – mondta az igazgató.

Englert Georgina számára a szövegértés kicsit nehéznek tűnt, de nem volt annyira vészes. Szerinte a kérdések kicsit trükkösen voltak megfogalmazva, s ha az ember nem figyelt eléggé oda rájuk, rossz választ adhatott. Georgina az érvelést választotta, mivel ezt jobban szereti. Sok irodalmi példát vonultatott fel a Bibliából, s Orwell: 1984 című regényéből idézett, valamint költői kérdéseket tett fel Petőfi verseiből és a Rómeó és Júliára is hivatkozott. A fiatal lány holnap matematikából emelt szinten fog érettségizni, mivel műszaki vonalon szeretne továbbtanulni.
Andrei Gavrila román állampolgárságú diák magyar, mint idegen nyelvből érettségizett. 2009 óta él Magyarországon, s azóta tanulja a nyelvet. Andrei szereti a magyart, ami nem könnyű, de sokat segített neki a magyartanára és az osztálytársai, barátai, akik mindig magyarul beszélnek vele.
-Szerintem jól sikerült a vizsgám. Négy elkülönülő részből állt, volt olvasott szöveg értése, nyelvhelyesség, hallott szöveg értése és íráskészségi feladat. A hallott szövegértésben egy pályaudvari hangosbemondót kellett megérteni, ami számomra nem volt nehéz, mivel sokszor járok pályaudvaron. Az írásos részben Magyarországról és Pápáról írtam, amit nagyon szeretek, jól érzem itt magam – mesélte mosolyogva. Andrei vizsgája holnap folytatódik, amikor is matekból fog emelt szinten érettségizni, persze angol nyelven.
A Pápai Szakképzési Centrum Gazdasági Szakközépiskolája és Kollégiuma diákja, Kálmán Petra szerint a szövegértés nehezebb volt a vártnál.
-Én a két mű összehasonlítását választottam. Úgy érzem, ebben vagyok a legjobb. Mindkét művet a Himnusszal hoztam kapcsolatba, és az egyiknél Petőfi: Feltámadott a tenger című művét is megemlítettem párhuzamként. Remélem, jól sikerült. Holnap a matek vár ránk, szerdán pedig a történelem, amitől kicsit tartok, mert az nagy tananyag – fűzte hozzá.

A végzősök holnap matematikából, szerdán történelemből, csütörtökön angolból, pénteken pedig németből adnak számot tudásukról.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!