Ohm törvénye és a Fibonacci-számok
2016-01-30 19:37:17 | cikk: ha |
Hatodik alkalommal szervezte meg január 29-én a Pápai Református Kollégium Gimnáziuma és Művészeti Szakközépiskolája a Császár Elemér Természettudományos Versenyt. Az iskola egykori diákja, a neves fizikus emléke előtt tiszteleg az intézmény minden évben ezzel a megmérettetéssel. Idén rekordlétszámú nevezés érkezett, 23 csapat mérte össze a tudását. Jöttek diákok Veszprémből, Győrből, Városlődről, Székesfehérvárról, Várpalotáról, Tüskevárról, Nemesgulácsról és a pápai iskolákból is. A versenyt 7-8. osztályosok számára szervezik, a cél az, hogy az évenként más-más téma köré rendezett, figyelemfelkeltő, izgalmas, gondolkodtató feladatokkal népszerűsítsék a természettudományokat, felkeltsék a fiatalokban az érdeklődést a matematika, fizika, biológia, kémia és földrajz szépségei iránt. Ebben az évben Földünk védelme volt a téma, ehhez kapcsolódtak a feladatok.Íme, Fibonacci nyulai
A verseny kétfordulós volt ezúttal is. Az első részben a csapatok egy feladatsort oldottak meg, melyben természetesen mindegyik természettudományos reáltárgyhoz kapcsolódott kérdés, így például volt egy matematikai probléma is, Fibonacci nyulai címmel, melynél az ismert sorozatot kellett alkalmazni, tehát hogy a soron következő elemet az előző kettő összegeként kapjuk meg, de az elektromos kerékpárhoz kapcsolódó fizikai feladat is elgondolkodtatta a résztvevőket, valamint keresztrejtény is színesítette a sort.Amíg a zsűri javította a feladatlapokat, addig az érdeklődők előadásokat hallhattak. Dr. Fényes Tibor atomfizikus a kvarkanyagról beszélt, a protonok, neutronok és más részecskék szerkezetét alkotó kvarkok mozgásáról. Dr. Mérő László matematikus pedig arról tartott előadást, hogy melyek a korszerű tudás jellemzői. Mint mondta, konvertálható tudásra van szükség. Korábban a specializáció volt a kulcs, ma azonban az, hogy az ember olyan kihívásokra is reagálni tudjon, melynek megoldását nem tanulta, olyan tudással rendelkezik, amelynek birtokában bármiféle felmerülő problémára választ tud adni a korábban felhalmozott tudásra építkezve. Éppen emiatt szerinte a modern oktatás komoly kihívások előtt áll jelenleg: reagálnia kell erre a helyzetre, és a tudás konvertálhatóságára kell koncentrálnia.A mérési kísérlet nem volt egyszerű - mondta Mészáros LorettaA második fordulóba a hat legügyesebb csapat jutott be, itt kísérlet várta a diákokat. Varga-Umbrich Károly szervező elmondta, hogy egy ún. fekete doboz-kísérletet kellett elvégezni a csapatoknak. Adott volt egy doboz, melyből csak a kivezetés volt látható, valamint izzók. A csapatok feszültséget, áramerősséget mérhettek és ezekből a mérésekből számították ki, hogy a dobozokban milyen kapcsolások voltak. Varga-Umbrich Károly elárulta, hogy a diákoknak Ohm törvénye segített a megoldásban.A versenyt a Veszprémi Báthory István Általános Iskola csapata nyerte, második helyen végeztek a pápai Türr István Gimnázium diákjai, a bronzérem pedig a Gyurátz Ferenc Evangélikus Általános Iskola csapatáé lett.
A verseny kétfordulós volt ezúttal is. Az első részben a csapatok egy feladatsort oldottak meg, melyben természetesen mindegyik természettudományos reáltárgyhoz kapcsolódott kérdés, így például volt egy matematikai probléma is, Fibonacci nyulai címmel, melynél az ismert sorozatot kellett alkalmazni, tehát hogy a soron következő elemet az előző kettő összegeként kapjuk meg, de az elektromos kerékpárhoz kapcsolódó fizikai feladat is elgondolkodtatta a résztvevőket, valamint keresztrejtény is színesítette a sort.Amíg a zsűri javította a feladatlapokat, addig az érdeklődők előadásokat hallhattak. Dr. Fényes Tibor atomfizikus a kvarkanyagról beszélt, a protonok, neutronok és más részecskék szerkezetét alkotó kvarkok mozgásáról. Dr. Mérő László matematikus pedig arról tartott előadást, hogy melyek a korszerű tudás jellemzői. Mint mondta, konvertálható tudásra van szükség. Korábban a specializáció volt a kulcs, ma azonban az, hogy az ember olyan kihívásokra is reagálni tudjon, melynek megoldását nem tanulta, olyan tudással rendelkezik, amelynek birtokában bármiféle felmerülő problémára választ tud adni a korábban felhalmozott tudásra építkezve. Éppen emiatt szerinte a modern oktatás komoly kihívások előtt áll jelenleg: reagálnia kell erre a helyzetre, és a tudás konvertálhatóságára kell koncentrálnia.A mérési kísérlet nem volt egyszerű - mondta Mészáros LorettaA második fordulóba a hat legügyesebb csapat jutott be, itt kísérlet várta a diákokat. Varga-Umbrich Károly szervező elmondta, hogy egy ún. fekete doboz-kísérletet kellett elvégezni a csapatoknak. Adott volt egy doboz, melyből csak a kivezetés volt látható, valamint izzók. A csapatok feszültséget, áramerősséget mérhettek és ezekből a mérésekből számították ki, hogy a dobozokban milyen kapcsolások voltak. Varga-Umbrich Károly elárulta, hogy a diákoknak Ohm törvénye segített a megoldásban.A versenyt a Veszprémi Báthory István Általános Iskola csapata nyerte, második helyen végeztek a pápai Türr István Gimnázium diákjai, a bronzérem pedig a Gyurátz Ferenc Evangélikus Általános Iskola csapatáé lett.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!