Megkezdődött a tavaszi vizsgaidőszak - Nehéz volt a magyar írásbeli
2015-05-05 07:10:42 | cikk: Babos Petra |
Tegnap reggel 8 órakor 723 pápai diák számára kezdődött meg a középiskolai tanulmányok végét lezáró tavaszi vizsgaidőszak. Az országban magyar nyelv és irodalom tárgyból középszinten 77 975 vizsgázó, emelt szinten 1 904 vizsgázó tesz érettségit. Veszprém megyében közép szinten 2371 diák, emelt szinten pedig 962 diák érettségizik. A vizsgák a megye 42 iskolájában 107 vizsgabizottsággal kezdődtek meg- adta hírül a megyei kormányhivatal. A Pápai Gazdasági Szakközépiskola és Kollégiumban 97 diák írt középszintű magyar érettségi vizsgát, amely két feladatsorból állt. A magyar középszintű írásbelije 240 perces, a vizsgázóknak két feladatlapot kell megoldaniuk, a szövegértési feladatlap esetében 60 perc, a szövegalkotási feladatlap esetében pedig 180 perc áll a rendelkezésükre. Somogyi Katalin magyartanár hírportálunk kérdésre elmondta, az idei magyar érettségi nagyon nehéz volt.
Először Grendel Lajosnak A modern magyar irodalom története című könyvéből vett részletét kellett elolvasniuk, majd 12 kérdésre válaszolniuk.
- Nem a lexikális tudás számít, hanem az, mennyire tudják értelmezni az írást, és válaszolni az ezzel kapcsolatos kérdésekre. Ebben a szövegrészletben a többszörösen összetett mondatok mellett még a sok idegen kifejezés is nehezítette a tanulók munkáját. Ez azért sem volt könnyű, mert a diákok nem olvasnak eleget. Ezt a szöveget, amikor megírták, szakmai hallgatóságnak szánták. A modern magyar irodalommal keveset foglalkozunk a tanmenet szerint, így nagyon nehéz volt megbirkózniuk a vizsgázóknak ezzel a témával - magyarázta a tanárnő. Tóth Judit magyar szakos tanárnő hozzáfűzte, a szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázónak három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból kellett választania egyet. Az idő a miénk! címmel kellett érvelő fogalmazást írniuk. A feladatban egy Seneca-idézet is szerepelt az időről, és a diákoknak is erre kellett hivatkozniuk időről szóló irodalmi alkotásokkal alátámasztva. Az egy mű értelmezése feladatban Bodor Ádám Állatkert című novellája kapcsán kellett az elszemélytelenedett emberi kapcsolatokról írniuk, melyben figyelembe kellett venniük az alaphelyzetet, vagyis a családtagok viselkedését, az elbeszélői hang stílusát és mindezek viszonyát. Az összehasonlításban Tóth Árpád Elégia egy rekettyebokorhoz és Jékely Zoltán Az ég játékai című művét kapták az érettségizők.
- Az érvelés nem volt könnyű, tőlük távol áll ez a téma. Talán a legtöbben az összehasonlítást és az egy mű értelmezését választották, de azok sem voltak túl egyszerűek – fogalmazott a tanárnő. - Nehéz volt a magyar érettségi – mondta Horváth Lóránt 13 D osztályos tanuló, majd hozzátette, ő az érvelést választotta, amelyben hivatkozott Madách Imre: Az ember tragédiája című alkotásra. A szövegértést is nehéznek ítélte a fiatal fiú, túl bonyolult volt a megfogalmazása a mondatoknak, s szerinte kevés is volt az idő a befejezésre. Lóránt reméli, sikeres vizsgákat tesz az elkövetkező napokban, mert Óbudán szeretne továbbtanulni hadügybiztonság technikai mérnöki szakon.
Németh Vivien 12. A osztályos diák szintén az érvelést választotta, melyet nem tartott könnyűnek, de sok irodalmi alkotást tudott felvonultatni és saját példái is voltak. A fiatal, mosolygós lány Ady Endre szerelmi költészetére, a vonzás törvényére is hivatkozott, de a carpe diem elve írásában. A szövegértésben könnyebb szövegrészletre számított, de minden feladatot meg tudott oldani, reméli, sikeresen. Vivi Győrben szeretne kereskedelmi és marketing szakon továbbtanulni. A végzősök ma matematikából, szerdán történelemből, csütörtökön angolból, pénteken pedig németből adnak számot tudásukról.
Először Grendel Lajosnak A modern magyar irodalom története című könyvéből vett részletét kellett elolvasniuk, majd 12 kérdésre válaszolniuk.
- Nem a lexikális tudás számít, hanem az, mennyire tudják értelmezni az írást, és válaszolni az ezzel kapcsolatos kérdésekre. Ebben a szövegrészletben a többszörösen összetett mondatok mellett még a sok idegen kifejezés is nehezítette a tanulók munkáját. Ez azért sem volt könnyű, mert a diákok nem olvasnak eleget. Ezt a szöveget, amikor megírták, szakmai hallgatóságnak szánták. A modern magyar irodalommal keveset foglalkozunk a tanmenet szerint, így nagyon nehéz volt megbirkózniuk a vizsgázóknak ezzel a témával - magyarázta a tanárnő. Tóth Judit magyar szakos tanárnő hozzáfűzte, a szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázónak három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból kellett választania egyet. Az idő a miénk! címmel kellett érvelő fogalmazást írniuk. A feladatban egy Seneca-idézet is szerepelt az időről, és a diákoknak is erre kellett hivatkozniuk időről szóló irodalmi alkotásokkal alátámasztva. Az egy mű értelmezése feladatban Bodor Ádám Állatkert című novellája kapcsán kellett az elszemélytelenedett emberi kapcsolatokról írniuk, melyben figyelembe kellett venniük az alaphelyzetet, vagyis a családtagok viselkedését, az elbeszélői hang stílusát és mindezek viszonyát. Az összehasonlításban Tóth Árpád Elégia egy rekettyebokorhoz és Jékely Zoltán Az ég játékai című művét kapták az érettségizők.
- Az érvelés nem volt könnyű, tőlük távol áll ez a téma. Talán a legtöbben az összehasonlítást és az egy mű értelmezését választották, de azok sem voltak túl egyszerűek – fogalmazott a tanárnő. - Nehéz volt a magyar érettségi – mondta Horváth Lóránt 13 D osztályos tanuló, majd hozzátette, ő az érvelést választotta, amelyben hivatkozott Madách Imre: Az ember tragédiája című alkotásra. A szövegértést is nehéznek ítélte a fiatal fiú, túl bonyolult volt a megfogalmazása a mondatoknak, s szerinte kevés is volt az idő a befejezésre. Lóránt reméli, sikeres vizsgákat tesz az elkövetkező napokban, mert Óbudán szeretne továbbtanulni hadügybiztonság technikai mérnöki szakon.
Németh Vivien 12. A osztályos diák szintén az érvelést választotta, melyet nem tartott könnyűnek, de sok irodalmi alkotást tudott felvonultatni és saját példái is voltak. A fiatal, mosolygós lány Ady Endre szerelmi költészetére, a vonzás törvényére is hivatkozott, de a carpe diem elve írásában. A szövegértésben könnyebb szövegrészletre számított, de minden feladatot meg tudott oldani, reméli, sikeresen. Vivi Győrben szeretne kereskedelmi és marketing szakon továbbtanulni. A végzősök ma matematikából, szerdán történelemből, csütörtökön angolból, pénteken pedig németből adnak számot tudásukról.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!