Iskola-példa
2010-03-03 22:50:09 | cikk: Tóth Tamara |
A Kávéházi beszélgetések Életünk felülnézetben című előadássorozatának harmadik estje kezdődött ma 19 órakor az Esti Kornél Kávéházban. Első alkalommal Kulcsár-Molnár Mónika családvédelmi tanácsadó beszélt a gyerekvállalásról pro és kontra, múlt héten Kemény János a Nevelés háza címmel. A családsegítő előadásában kiemelte, a gyermeknevelés nem ott kezdődik, hogy milyen filmet nézhet a tévében a gyerek és mit ehet. A legnagyobb problémát abban látja a szakember, hogy a szülő-gyerek viszony manapság nagyon szeparált lett. A szülők mindent meg akarnak adni a gyereküknek, de közben elfelejtik, hogy a mindenbe ők is beletartoznak. A nevelést befolyásolja az istenképünk és az emberképünk. Kemény János szerint fontos, hogy korlátokat szabjunk, hogy célokat mutassunk a gyerekeknek, hiszen a nevelés célja, hogy a gyerekünket elvezessük a saját felelősségvállalásra és független legyen, határozott értékrenddel, emellett vállalja fel az Istennel való kapcsolatot. Mint mondta, manapság összemosódik a kegyelem és a tolerancia, hiszen a tolerancia jegyében követik el a legnagyobb gazságokat.
Ma Márkus Gábor, a Református Pedagógiai Intézet igazgatója tartott előadást Iskola-példa címmel. A cím szójáték és utal az előadás tartalmára, hiszen ha értelmezzük, akkor az valaminek az alapesete. Márkus Gábor úgy fogalmazott, ma amilyen helyzetbe jutott a magyar oktatásrendszer, az annak az alapesete, iskolapéldája, hogy hogyan nem kell belenyúlni egy rendszerbe. Mint mondta, az az oktatási paradigma, amit ma folytatunk, hogy csak munkaerőt akar kitermelni, az önmagában kevés. Az előadás során kitért arra is, hogy mire való az iskola, mióta van iskola, mi minden szabályozható az iskolában. Ki irányítja az iskolát, mit jelentett az iskolafenntartás egykor és ma, az iskola működtetése érdek-e, hatalmi érdekként jelenik-e meg - ezekre a kérdésekre kereste a választ az előadó. Külön kitért arra is, hogy az értékrendek mennyire ellentétesek a szándékos nevelési hatásokkal.
– A jó iskolákkal kapcsolatban ki kell térnünk arra, hogy mi mindenre tanít meg az iskola. A kompetencia fogalma nagyon zűrös, de elterjedt. Van rá definíció, hiszen a kompetencia alatt nem csak a tudás, készség, képesség hármasságát látom, hanem a jogosultságot és megítélést, egy adott probléma felmerülésekor alkalmazható tudást. Egy ilyen komplex tudást - mondta az igazgató.
Beszélt még az előadó a református iskolák küldetéstudatáról, arról, milyennek kell lennie egy jó református iskolának, majd végigjárta a közösségi nevelés témakörét; mit jelent a közösségi nevelés, a konzervatív-liberális nevelési formák miben mondanak egymásnak ellent. Végül kitért arra is, hogy atehetségnek milyen mértékben van szüksége a közösségre és fordítva, illetve, hogy mit kezd a mai oktatás a devianciával és az agresszióval, ami ma kulcskérdés.
Az előadás végén az alternatív elképzelésekről, a közösségi, az erkölcsi nevelés visszaállításáról, annak lehetőségeiről beszélgetett a közönséggel az előadó.
Képek:
nincsenek képek
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!