A drámajáték, a színházzal való nevelés gyógyír sok mindenre
2014-11-23 23:09:39 | cikk: HuHa |
Pedagógusokat, színházi szakembereket, a hatékony alkotómunka iránt érdeklődőket várta a Jókai Mór Művelődési és Szabadidő Központ és a Nemzeti Művelődési Intézet Veszprém megyei irodája a hétvégi Pápai Drámaműhely elnevezésű szakmai rendezvényre. A több éve megszervezett programot idén Tegyi Tibor drámatanár emlékének ajánlották, hiszen ő volt az alapítója Pápai Drámaműhelynek.
-Nagyon régóta dolgozunk együtt a Weöres Sándor Általános Iskolával a drámaműhelyen, hiszen az iskola hozta létre ezt a szakmai fórumot, és ennek a munkának az egyik meghatározó alakja volt Tegyi Tibor. Ezért is döntöttünk úgy, hogy az ő emlékének szánjuk ezt a hétvégét, hiszen az egész koncepcióját vele együtt találtuk ki – mondta el a rendezvényről dr. Baloghné Uracs Mariann. Céljuk az volt, hogy a rendezvény szóljon a drámapedagógiáról, annak jó gyakorlatairól, de szóljon azokról a színházi lehetőségekről is, melyek a színjátszó csoportok munkáját segítik. A JMSZK igazgatója hangsúlyozta, intézményük régóta azon dolgozik, hogy megtalálja azokat a szakembereket, csoportokat, melyek kreatív módon próbálják a felnövekvő ifjúság nevelését elindítani, ehhez keresik, szervezik a különböző színházi, pedagógiai alkalmakat, s mintegy kovászként kívánnak részt venni ebben a munkában.
-Úgy érezzük ez a munka nagyon fontos. A mai gyerekek egy kicsit el vannak veszve a világban, a drámajáték pedig segíti őket abban, hogy megtalálják az értékeket, a helyüket – tette hozzá.A stílusosan a JMSZK színpadán megrendezett foglalkozások számos játékot tartogattak a résztvevők számára, olyanokat, melyek segítségül hívhatók a nevelésben, kreatív munkában egyaránt.
Pap Gábor, a Trainingspot Társulat művészeti vezetője Budapestről érkezett Pápára, mint mondta, kicsit hazajött és meglátása szerint városunk a drámajáték egyik fővárosa.
-A drámajáték, a színházzal való nevelés gyógyír sok mindenre és az ilyen módszerek jelentik az igazi tanügyi reformot – fogalmazott. A szakember dramatikus zenei gyakorlatok segítségével vezette be a drámajáték világába a résztvevőket, ízelítőt adva a módszer lényegéből.
-Ezúttal a hangok vannak a középpontban, és az idő rövidsége miatt egy kicsit mutatok az elejéből, a közepéből és a végéből ezeknek a gyakorlatoknak, melyekkel így kerek egészet alkotok. De ezek nem zárt gyakorlatok, nagyon sok irányba továbbvihetők és egész gyakorlatsorokká bővíthetők. Így a „rád mutatok, adj egy hangot” játékból a végére akár egy komplett színházi jelenet lehet.Horváthné Árvai Mária drámapedagógussal, a Pápai Weöres Sándor Általános Iskola tanítójával az anyanyelvi kompetencia fejlesztéséhez kapcsolódó drámajátékokkal ismerkedhettek meg a programon résztvevők. Meglátása szerint a mai gyermekeket nem lehet poroszos módon tanítani, ők sokkal könnyebben tanulnak a tapasztalással, a drámajáték pedig erre ad lehetőséget.
-Tapasztaljon, gondolkodjon, próbáljon meg variációkat keresni, megfogalmazni és nem mi mondjuk meg, hogy mi a tuti. Nálunk az iskolában minden tantárgynál nagyon jól működik ez, minden kollégám próbálja használni a drámajátékokat az óráin, ez leköti a gyerekeket és nem a fegyelmezéssel kell foglalkozni állandóan – mondta a drámatanár, aki szerint a felnőtteknek is szüksége van a játékra, hiszen az öregedés akkor kezdődik, ha már nem játszik az ember. A Pápai Drámaműhely keretében egy általános iskola második osztályában alkalmazható tananyagot játszottak végig a résztvevőkkel, akik nagy lelkesedéssel vettek részt a foglalkozáson. A játékok között volt ritmusra épülő, mozgáskoordinációt javító feladat a hangok tiszta ejtésének és az ABC ismeretének gyakorlására, de az irodalomtanításban használható játék, memóriafejlesztő gyakorlat, fantáziára épülő feladat is szerepelt a sorban.Ugyancsak rendkívül érdekes programmal várta a résztvevőket Komáromi Sándor, a Teleszterion Színházi Műhely művészeti vezetője. A drámatanár évek óta előadója a Pápai Drámaműhelynek, a mostani alkalomra az improvizációs játékokat szedte egy csokorba és játszotta végig a jelenlévőkkel.
-Ezeket a játékokat négy csoportra osztottuk, vannak köztük mozgásos gyakorlatok, szituációs játékok, énfeltáró gyakorlatok és életjátékok. Ez tulajdonképpen egy játékbörze, aminek a végén arról beszélgetünk, hogy melyik játéknak milyen haszna van, nemcsak színházi értelemben, hanem hogy pedagógusként hogyan használható.A Pápai Drámaműhely második napján Scherer Péter színész, rendező és Gyulay Eszter dramaturg tartott foglalkozásokat, a gyermekkori és felnőttkori félelmek és frusztrációk témakörében Családi fényképalbum címmel.Komáromi Sándor a rendezvény kapcsán Tegyi Tiborra, a Pápai Drámaműhely alapítójára emlékezve arról beszélt, úgy tudta megszólítani a gyerekeket, hogy egyszerre volt pedagógus, jó barát és apa is. Mint mondta, a kezdetektől jól tudtak együttműködni, figyelemmel kísérték egymás munkáját, sőt együttműködésben dolgozott a Weöres-iskola és a Teleszterion, az állandó, izgalmas szakmai kapcsolat mellett pedig mély baráti kapcsolat szövődött közöttük.
-Tegyi Tiborról csak felsőfokban tudok beszélni – mondta volt kollégájáról Komáromi Sándor.
-Nagyon régóta dolgozunk együtt a Weöres Sándor Általános Iskolával a drámaműhelyen, hiszen az iskola hozta létre ezt a szakmai fórumot, és ennek a munkának az egyik meghatározó alakja volt Tegyi Tibor. Ezért is döntöttünk úgy, hogy az ő emlékének szánjuk ezt a hétvégét, hiszen az egész koncepcióját vele együtt találtuk ki – mondta el a rendezvényről dr. Baloghné Uracs Mariann. Céljuk az volt, hogy a rendezvény szóljon a drámapedagógiáról, annak jó gyakorlatairól, de szóljon azokról a színházi lehetőségekről is, melyek a színjátszó csoportok munkáját segítik. A JMSZK igazgatója hangsúlyozta, intézményük régóta azon dolgozik, hogy megtalálja azokat a szakembereket, csoportokat, melyek kreatív módon próbálják a felnövekvő ifjúság nevelését elindítani, ehhez keresik, szervezik a különböző színházi, pedagógiai alkalmakat, s mintegy kovászként kívánnak részt venni ebben a munkában.
-Úgy érezzük ez a munka nagyon fontos. A mai gyerekek egy kicsit el vannak veszve a világban, a drámajáték pedig segíti őket abban, hogy megtalálják az értékeket, a helyüket – tette hozzá.A stílusosan a JMSZK színpadán megrendezett foglalkozások számos játékot tartogattak a résztvevők számára, olyanokat, melyek segítségül hívhatók a nevelésben, kreatív munkában egyaránt.
Pap Gábor, a Trainingspot Társulat művészeti vezetője Budapestről érkezett Pápára, mint mondta, kicsit hazajött és meglátása szerint városunk a drámajáték egyik fővárosa.
-A drámajáték, a színházzal való nevelés gyógyír sok mindenre és az ilyen módszerek jelentik az igazi tanügyi reformot – fogalmazott. A szakember dramatikus zenei gyakorlatok segítségével vezette be a drámajáték világába a résztvevőket, ízelítőt adva a módszer lényegéből.
-Ezúttal a hangok vannak a középpontban, és az idő rövidsége miatt egy kicsit mutatok az elejéből, a közepéből és a végéből ezeknek a gyakorlatoknak, melyekkel így kerek egészet alkotok. De ezek nem zárt gyakorlatok, nagyon sok irányba továbbvihetők és egész gyakorlatsorokká bővíthetők. Így a „rád mutatok, adj egy hangot” játékból a végére akár egy komplett színházi jelenet lehet.Horváthné Árvai Mária drámapedagógussal, a Pápai Weöres Sándor Általános Iskola tanítójával az anyanyelvi kompetencia fejlesztéséhez kapcsolódó drámajátékokkal ismerkedhettek meg a programon résztvevők. Meglátása szerint a mai gyermekeket nem lehet poroszos módon tanítani, ők sokkal könnyebben tanulnak a tapasztalással, a drámajáték pedig erre ad lehetőséget.
-Tapasztaljon, gondolkodjon, próbáljon meg variációkat keresni, megfogalmazni és nem mi mondjuk meg, hogy mi a tuti. Nálunk az iskolában minden tantárgynál nagyon jól működik ez, minden kollégám próbálja használni a drámajátékokat az óráin, ez leköti a gyerekeket és nem a fegyelmezéssel kell foglalkozni állandóan – mondta a drámatanár, aki szerint a felnőtteknek is szüksége van a játékra, hiszen az öregedés akkor kezdődik, ha már nem játszik az ember. A Pápai Drámaműhely keretében egy általános iskola második osztályában alkalmazható tananyagot játszottak végig a résztvevőkkel, akik nagy lelkesedéssel vettek részt a foglalkozáson. A játékok között volt ritmusra épülő, mozgáskoordinációt javító feladat a hangok tiszta ejtésének és az ABC ismeretének gyakorlására, de az irodalomtanításban használható játék, memóriafejlesztő gyakorlat, fantáziára épülő feladat is szerepelt a sorban.Ugyancsak rendkívül érdekes programmal várta a résztvevőket Komáromi Sándor, a Teleszterion Színházi Műhely művészeti vezetője. A drámatanár évek óta előadója a Pápai Drámaműhelynek, a mostani alkalomra az improvizációs játékokat szedte egy csokorba és játszotta végig a jelenlévőkkel.
-Ezeket a játékokat négy csoportra osztottuk, vannak köztük mozgásos gyakorlatok, szituációs játékok, énfeltáró gyakorlatok és életjátékok. Ez tulajdonképpen egy játékbörze, aminek a végén arról beszélgetünk, hogy melyik játéknak milyen haszna van, nemcsak színházi értelemben, hanem hogy pedagógusként hogyan használható.A Pápai Drámaműhely második napján Scherer Péter színész, rendező és Gyulay Eszter dramaturg tartott foglalkozásokat, a gyermekkori és felnőttkori félelmek és frusztrációk témakörében Családi fényképalbum címmel.Komáromi Sándor a rendezvény kapcsán Tegyi Tiborra, a Pápai Drámaműhely alapítójára emlékezve arról beszélt, úgy tudta megszólítani a gyerekeket, hogy egyszerre volt pedagógus, jó barát és apa is. Mint mondta, a kezdetektől jól tudtak együttműködni, figyelemmel kísérték egymás munkáját, sőt együttműködésben dolgozott a Weöres-iskola és a Teleszterion, az állandó, izgalmas szakmai kapcsolat mellett pedig mély baráti kapcsolat szövődött közöttük.
-Tegyi Tiborról csak felsőfokban tudok beszélni – mondta volt kollégájáról Komáromi Sándor.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!