Szelek szárnyán siklóernyővel
2014-09-12 18:02:28 | cikk: pt |
A pápai Kis Pál azon kevesek közé tartozik Magyarországon, akik versenyszerűen űzik a hátimotoros siklóernyőzést. Tagja a paramotoros siklóernyő magyar válogatottnak, mellyel részt vett a nyári világbajnokságon is, amit idén Magyarország rendezett.
– Tíz évvel ezelőtt tanultam meg a siklóernyőzés alapjait. Első repüléseimet az egyedülálló adottságokkal és panorámával rendelkező Csobánc-hegy tetejéről hajtottam végre, akkor még motor nélkül. Később hátimotorozni kezdtem. Tavaly indultam először országos versenyen, melyen negyedik lettem. Aztán idén sikerült egy helyezést javítanom az országos bajnokságon, így bronzérmet szereztem. Bekerültem a magyar válogatott keretbe, így részt vehettem az idei paramotoros siklóernyő világbajnokságon, amit a matkópusztai repülőtéren rendeztek – mesélte hírportálunknak Kis Pál.
Mint mondta, a nagyobb hátimotoros siklóernyő versenyeken általában háromféle feladattípusban kell bizonyítani. A navigációs feladat során térkép és iránytű segítségével, elektronikus segédeszköz nélkül kell egy adott vonalon haladni, vagy adott pontokat megkeresni. Az úgynevezett economy versenyszámok alkalmával adott üzemanyag-mennyiség mellett mérik a megtett távot vagy időt. A leglátványosabb és a versenyzők számára talán a legkockázatosabb feladatszám az ügyességi, amikor pár méterrel a föld felett manőverezve kell szlalomozni – természetesen az nyer, aki a legrövidebb idő alatt a legkevesebb hibával megy végig a kitűzött pályán. Kis Pál a matkópusztai világversenyen a 10. helyen végzett a hattagú magyar válogatottal. Elmondása szerint a mezőny rendkívül erős volt, a külföldiek többsége kimagasló technikai háttérrel rendelkezett, mindent összevetve pedig jó eredménynek számít a magyar válogatott helyezése.
Kis Pál oszlopos tagja a pápai Easy Fly Siklóernyős Egyesületnek. A tagság rendszeresen tart összejöveteleket, közös repüléseket. Felszállásaikat általában Dáka modellrepteréről hajtják végre. – Idén első alkalommal a fertőszentmiklósi reptéren rendeztünk hátimotoros siklóernyős találkozót, amire 30 pilóta jött el elsősorban Ausztriából és Észak-Magyarországról. Egyesületünk pilótáinak többsége hobbiból repül, így az összejöveteleken örömrepülés, időjárás függvényében távrepülés zajlik. Az Easy Flynak 25 tagja van, közülük hatan vagyunk pápaiak. Edzőnk és egyesületi vezetőnk Gubics Frigyes, aki oktatóként az utánpótlás-nevelésért is felel – tudtuk meg a tapasztalt siklóernyőstől, aki kérdésünkre úgy fogalmazott, a hátimotoros siklóernyőzés a repülés legelérhetőbb formája. Hozzáfűzte, a siklóernyőzés sokkal kevesebb veszéllyel jár, mint például az autóval való közlekedés. Egy átlagos képességekkel rendelkező személy akár 2-4 hónapnyi gyakorlás és alaptanfolyam után levegőbe tud emelkedni önállóan.
– Tíz évvel ezelőtt tanultam meg a siklóernyőzés alapjait. Első repüléseimet az egyedülálló adottságokkal és panorámával rendelkező Csobánc-hegy tetejéről hajtottam végre, akkor még motor nélkül. Később hátimotorozni kezdtem. Tavaly indultam először országos versenyen, melyen negyedik lettem. Aztán idén sikerült egy helyezést javítanom az országos bajnokságon, így bronzérmet szereztem. Bekerültem a magyar válogatott keretbe, így részt vehettem az idei paramotoros siklóernyő világbajnokságon, amit a matkópusztai repülőtéren rendeztek – mesélte hírportálunknak Kis Pál.
Mint mondta, a nagyobb hátimotoros siklóernyő versenyeken általában háromféle feladattípusban kell bizonyítani. A navigációs feladat során térkép és iránytű segítségével, elektronikus segédeszköz nélkül kell egy adott vonalon haladni, vagy adott pontokat megkeresni. Az úgynevezett economy versenyszámok alkalmával adott üzemanyag-mennyiség mellett mérik a megtett távot vagy időt. A leglátványosabb és a versenyzők számára talán a legkockázatosabb feladatszám az ügyességi, amikor pár méterrel a föld felett manőverezve kell szlalomozni – természetesen az nyer, aki a legrövidebb idő alatt a legkevesebb hibával megy végig a kitűzött pályán. Kis Pál a matkópusztai világversenyen a 10. helyen végzett a hattagú magyar válogatottal. Elmondása szerint a mezőny rendkívül erős volt, a külföldiek többsége kimagasló technikai háttérrel rendelkezett, mindent összevetve pedig jó eredménynek számít a magyar válogatott helyezése.
Kis Pál oszlopos tagja a pápai Easy Fly Siklóernyős Egyesületnek. A tagság rendszeresen tart összejöveteleket, közös repüléseket. Felszállásaikat általában Dáka modellrepteréről hajtják végre. – Idén első alkalommal a fertőszentmiklósi reptéren rendeztünk hátimotoros siklóernyős találkozót, amire 30 pilóta jött el elsősorban Ausztriából és Észak-Magyarországról. Egyesületünk pilótáinak többsége hobbiból repül, így az összejöveteleken örömrepülés, időjárás függvényében távrepülés zajlik. Az Easy Flynak 25 tagja van, közülük hatan vagyunk pápaiak. Edzőnk és egyesületi vezetőnk Gubics Frigyes, aki oktatóként az utánpótlás-nevelésért is felel – tudtuk meg a tapasztalt siklóernyőstől, aki kérdésünkre úgy fogalmazott, a hátimotoros siklóernyőzés a repülés legelérhetőbb formája. Hozzáfűzte, a siklóernyőzés sokkal kevesebb veszéllyel jár, mint például az autóval való közlekedés. Egy átlagos képességekkel rendelkező személy akár 2-4 hónapnyi gyakorlás és alaptanfolyam után levegőbe tud emelkedni önállóan.
Képek:
Címkék:
siklóernyőzés
| világbajnokság
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!