Jézus új szövetsége- Böjti hitmélyítő esték
2010-02-21 21:17:13 | cikk: Tóth Tamara | fotó: Tóth Tamara |
A húsvétra való készülődés kezdetén, böjt első napjaiban újra hitmélyítő, hitre segítő alkalmakat tartottak a Pápai Református Gyülekezetben. Tegnap este - a 18 órakor kezdődött igehirdetéssel - ért véget a Református Gyülekezeti Házban a programsorozat. Igét Karsay Eszter, a Budapest-Klauzál téri Református Egyházközség lelkipásztora hirdetett mind a három este.
- A böjti hitmélyítő alkalmak első estéjén a sorsunkról gondolkodtunk, sorsunk sötétlő árnyairól, a betegségekről, a szenvedésről, a tragédiákról, a gyászról, a veszteségekről, melyek hozzátartoznak az életünkhöz. Nem tudjuk mikor, miért szakad ránk, nincs kivételezés, de mi mégis tanulhatunk belőle, mert én hiszem, hogy minden valamilyen célt szolgál. Második este az esélyeinkről beszéltem, hogy van még időnk, az Isten az öntudatra emelhet minket, ha megismerjük saját életünket, eseményeit, sorsunkat, akkor más emberként tudunk ránézni majd arra, ami velünk történt, és ami még történni fog velünk. Gyógyuljunk ki a panaszainkból, a betegségeinkből, az áldozatszerepből, jussunk el arra, hogy a kezünkbe vesszük a sorsunkat, az életüket-tudtuk meg a lelkipásztortól.
Az utolsó előadás címe: Jézus szabadítása. Az igehirdető Lukács evangéliumának 13. versét, s abból is a 10-17. versét olvasta fel. A történetben Jézus szombaton, a zsinagógában felszabadít egy nőt, akit a Betegség lelke ül meg már 18 éve. Ez az akkor korban három szempontból is botránynak minősült: szombaton, zsinagógában és, hogy megszólított egy nőt. Ugyanis abban a korban a zsidóknál nem volt szabad nyilvános helyen egy férfinak megszólítania egy nőt, s fordítva sem.
- Mit jelentett Pál apostol korában a Jézusi felszabadítás? Milyen volt a nők helyzete abban a korban és milyen ma? Időszámításunk előtt a nők finoman fogalmazva is megkötözöttek voltak biológiai, családi és társadalmi, illetve vallási szempontból is. Biológiai szempontból sokkal rosszabb körülmények között élték nehéz életüket a nők, mint ma. Családi és társadalmi szempontból a férfi uralkodott a családban, a patriarchális rendszer jegyében. A nőknek egyedül a házasság volt az egyetlen egzisztenciájuk. A nőknek nem volt véleményezési, szavazási joguk, a nők végezték a nehéz fizikai munkákat is, mint például a vízhordás-ez sajnos Afrikában még ma is így van. A váláshoz nem volt joguk. A férfi megcsalhatta őt, és a férfi bármikor adhatott be válási keresetet. Tisztátalannak lettek megbélyegezve, minden hónap egyik felében, sőt akkor is, amikor megszülte gyermekét. S Jézus mit sem törődve ezekkel a szabályokkal forradalmi botrányt követe el azzal, hogy megszólítja és meggyógyítja azt a beteg nőt, szombaton, a zsinagógában. Jézus szemében egyforma volt minden nő és férfi, egyenrangúak. Jézus bevezette azt a kifejezést, hogy Ábrahám leánya, ez egy csoda volt akkor. Ezzel óriási szabadságot adott a nőknek, akkora forradalmi újítás volt tőle, hogy bele kellett halnia aztán, annyira nem tudták elviselni az emberek. S akkor érdekes módon nem azt mondta ezzel a nőknek, hogy na, most akkor menjünk, utánam és jöjjön a feminista mozgalom. Nem ezt mondta, nem indított feminista mozgalmat. Mint ahogy nem indított rabszolga felszabadító mozgalmat sem. Az egyéneket felszabadította. Azt mondta, hogy ember állj fel, egyenesedj ki, vedd a kezedbe a sorsodat. Egy belső forradalmat indított el a gondolkodás terén, hogy méltóak legyünk az ember kifejezésre.
A sorozatot követően, február 21-én, Böjtfővasárnap úrvacsorás istentisztelettel zárják a sorozatot. Ezen az alkalmon dr. Hanula Gergely adjunktus - lelkipásztor prédikál a református templomban.
- A böjti hitmélyítő alkalmak első estéjén a sorsunkról gondolkodtunk, sorsunk sötétlő árnyairól, a betegségekről, a szenvedésről, a tragédiákról, a gyászról, a veszteségekről, melyek hozzátartoznak az életünkhöz. Nem tudjuk mikor, miért szakad ránk, nincs kivételezés, de mi mégis tanulhatunk belőle, mert én hiszem, hogy minden valamilyen célt szolgál. Második este az esélyeinkről beszéltem, hogy van még időnk, az Isten az öntudatra emelhet minket, ha megismerjük saját életünket, eseményeit, sorsunkat, akkor más emberként tudunk ránézni majd arra, ami velünk történt, és ami még történni fog velünk. Gyógyuljunk ki a panaszainkból, a betegségeinkből, az áldozatszerepből, jussunk el arra, hogy a kezünkbe vesszük a sorsunkat, az életüket-tudtuk meg a lelkipásztortól.
Az utolsó előadás címe: Jézus szabadítása. Az igehirdető Lukács evangéliumának 13. versét, s abból is a 10-17. versét olvasta fel. A történetben Jézus szombaton, a zsinagógában felszabadít egy nőt, akit a Betegség lelke ül meg már 18 éve. Ez az akkor korban három szempontból is botránynak minősült: szombaton, zsinagógában és, hogy megszólított egy nőt. Ugyanis abban a korban a zsidóknál nem volt szabad nyilvános helyen egy férfinak megszólítania egy nőt, s fordítva sem.
- Mit jelentett Pál apostol korában a Jézusi felszabadítás? Milyen volt a nők helyzete abban a korban és milyen ma? Időszámításunk előtt a nők finoman fogalmazva is megkötözöttek voltak biológiai, családi és társadalmi, illetve vallási szempontból is. Biológiai szempontból sokkal rosszabb körülmények között élték nehéz életüket a nők, mint ma. Családi és társadalmi szempontból a férfi uralkodott a családban, a patriarchális rendszer jegyében. A nőknek egyedül a házasság volt az egyetlen egzisztenciájuk. A nőknek nem volt véleményezési, szavazási joguk, a nők végezték a nehéz fizikai munkákat is, mint például a vízhordás-ez sajnos Afrikában még ma is így van. A váláshoz nem volt joguk. A férfi megcsalhatta őt, és a férfi bármikor adhatott be válási keresetet. Tisztátalannak lettek megbélyegezve, minden hónap egyik felében, sőt akkor is, amikor megszülte gyermekét. S Jézus mit sem törődve ezekkel a szabályokkal forradalmi botrányt követe el azzal, hogy megszólítja és meggyógyítja azt a beteg nőt, szombaton, a zsinagógában. Jézus szemében egyforma volt minden nő és férfi, egyenrangúak. Jézus bevezette azt a kifejezést, hogy Ábrahám leánya, ez egy csoda volt akkor. Ezzel óriási szabadságot adott a nőknek, akkora forradalmi újítás volt tőle, hogy bele kellett halnia aztán, annyira nem tudták elviselni az emberek. S akkor érdekes módon nem azt mondta ezzel a nőknek, hogy na, most akkor menjünk, utánam és jöjjön a feminista mozgalom. Nem ezt mondta, nem indított feminista mozgalmat. Mint ahogy nem indított rabszolga felszabadító mozgalmat sem. Az egyéneket felszabadította. Azt mondta, hogy ember állj fel, egyenesedj ki, vedd a kezedbe a sorsodat. Egy belső forradalmat indított el a gondolkodás terén, hogy méltóak legyünk az ember kifejezésre.
A sorozatot követően, február 21-én, Böjtfővasárnap úrvacsorás istentisztelettel zárják a sorozatot. Ezen az alkalmon dr. Hanula Gergely adjunktus - lelkipásztor prédikál a református templomban.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!