Tájékoztató a biztonságos siklórepülés érdekében
2014-03-26 20:52:59 | cikk: |
Pápán és környékén egyre több alkalommal lehet látni színes siklórepülőket a magasban. A tavasz beköszöntével várhatóan ebben az évben is számos repülést kedvelő ember hódol szenvedélyének. A pápai bázisrepülőtér egy működő, katonai repülőtér, éppen ezért szükség van néhány légtér használatát szabályozó információ közzétételére, hogy elkerüljük az esetleges baleseteket, szabálysértéseket.
Sok emberben felmerül a kérdés: „Miért kell a repülést jogilag szabályozni”? Hisz a siklórepülésben az emberek pont a szabadságot és a kötetlenséget látják.
Tekintettel arra, hogy a levegőben nehéz táblákat elhelyezni, a légiközlekedést más, egyedi módon kell szabályozni. Az új magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24. ) KHVM-HM-KTM együttes rendelete már elsősorban a polgári légiközlekedést veszi alapul. Ez az új rendelet javította a repülésben, és természetesen a siklórepülésben résztvevők repülési lehetőségeit.
A légterek meghatározásánál egyrészt megadják a légtérnek a föld felszínén látható vetületét, valamint a tengerszinti alsó és felső határait. A különböző légterek átfedik egymást, továbbá léteznek még ideiglenes légterek is. Érdemes tanulmányozni Magyarország légtérfelosztási térképét, ami tartalmazza a légterek legfontosabb adatait, valamint földrajzi kiterjedésüket. A repterek, a hozzájuk tartozó légterekben, külön szabályokat vezethetnek be.
Idegen, nem ismert helyen történő repülés megkezdése előtt mindenképpen tájékozódni kell a légterekről és a speciális szabályokról.
A magyar légtér határa megegyezik a Magyar Köztársaság országhatárával, azaz magyar légtér az egész ország feletti terület. De nagyon fontos, hogy nem lehet mindenütt repülni. A légtereket alapvetően megkülönböztetjük, ellenőrzött és nem ellenőrzött légterekre. Különbség az, hogy az ellenőrzött légtérben a repüléshez külön engedély szükséges, míg a nem ellenőrzött légtérben nem szükséges.
Ellenőrzött légterek:
- a repülőtéri irányító körzet, amely polgári vagy katonai körzet;
- közelkörzeti irányítói körzet, amely polgári vagy katonai körzet;
A közelkörzeti irányítói körzet alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik. A repülőtéri irányító körzet ellenőrzött légtere a föld vagy a víz felszínétől egy meghatározott felső magasságig terjed. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával.
Fontos megjegyezni, hogy az állami légijármű által igénybe vett időszakosan korlátozott légtér az üzemelési ideje alatt ellenőrzött légtérnek minősül.
Az ellenőrzött légtérben történő repülésekhez, légtér engedély szükséges, ide tartozik az ideiglenesen ellenőrzött légtér is működése alatt, a légtér engedélyt az adott reptér légiforgalmi irányítói szolgálata biztosítja, a légiforgalomtól függően.
A 3/2006 HM rendelet, az állami repülések céljára kijelölt légterekben végrehajtott repülések szabályairól intézkedik, kijelölt légterekben, működési idejük alatt repülni, azokba berepülni vagy azon átrepülni csak az illetékes légiforgalom irányító szolgálatok engedélyével lehet. Sokan, talán még szakemberek sem tudjak, de a Pápa Bázisrepülőtér 10 km sugarú körén belüli repülésekkor, csak bizonyos feltételek meglétekor lehetséges, (repülésiterv, kétoldalú rádió összeköttetés, fedélzetiválaszadó) ezek a korlátozások állandó jellegűek (24 órás).
A légtérsertés, azon repülés különleges esetei közé tartoznak melyeknél a repülés biztonsága, csökken, vagy meghiúsul.Ez a tájékoztatás remélhetően segít mindazoknak, akik a repülés szeretete mellett fontosnak tartják önmaguk és mások életének, vagyontárgyainak biztonságát.
Nyíri Miklós szds.
Repülésbiztonsági tiszt
MH Pápa Bázisrepülőtér
Sok emberben felmerül a kérdés: „Miért kell a repülést jogilag szabályozni”? Hisz a siklórepülésben az emberek pont a szabadságot és a kötetlenséget látják.
Tekintettel arra, hogy a levegőben nehéz táblákat elhelyezni, a légiközlekedést más, egyedi módon kell szabályozni. Az új magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24. ) KHVM-HM-KTM együttes rendelete már elsősorban a polgári légiközlekedést veszi alapul. Ez az új rendelet javította a repülésben, és természetesen a siklórepülésben résztvevők repülési lehetőségeit.
A légterek meghatározásánál egyrészt megadják a légtérnek a föld felszínén látható vetületét, valamint a tengerszinti alsó és felső határait. A különböző légterek átfedik egymást, továbbá léteznek még ideiglenes légterek is. Érdemes tanulmányozni Magyarország légtérfelosztási térképét, ami tartalmazza a légterek legfontosabb adatait, valamint földrajzi kiterjedésüket. A repterek, a hozzájuk tartozó légterekben, külön szabályokat vezethetnek be.
Idegen, nem ismert helyen történő repülés megkezdése előtt mindenképpen tájékozódni kell a légterekről és a speciális szabályokról.
A magyar légtér határa megegyezik a Magyar Köztársaság országhatárával, azaz magyar légtér az egész ország feletti terület. De nagyon fontos, hogy nem lehet mindenütt repülni. A légtereket alapvetően megkülönböztetjük, ellenőrzött és nem ellenőrzött légterekre. Különbség az, hogy az ellenőrzött légtérben a repüléshez külön engedély szükséges, míg a nem ellenőrzött légtérben nem szükséges.
Ellenőrzött légterek:
- a repülőtéri irányító körzet, amely polgári vagy katonai körzet;
- közelkörzeti irányítói körzet, amely polgári vagy katonai körzet;
A közelkörzeti irányítói körzet alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik. A repülőtéri irányító körzet ellenőrzött légtere a föld vagy a víz felszínétől egy meghatározott felső magasságig terjed. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával.
Fontos megjegyezni, hogy az állami légijármű által igénybe vett időszakosan korlátozott légtér az üzemelési ideje alatt ellenőrzött légtérnek minősül.
Az ellenőrzött légtérben történő repülésekhez, légtér engedély szükséges, ide tartozik az ideiglenesen ellenőrzött légtér is működése alatt, a légtér engedélyt az adott reptér légiforgalmi irányítói szolgálata biztosítja, a légiforgalomtól függően.
A 3/2006 HM rendelet, az állami repülések céljára kijelölt légterekben végrehajtott repülések szabályairól intézkedik, kijelölt légterekben, működési idejük alatt repülni, azokba berepülni vagy azon átrepülni csak az illetékes légiforgalom irányító szolgálatok engedélyével lehet. Sokan, talán még szakemberek sem tudjak, de a Pápa Bázisrepülőtér 10 km sugarú körén belüli repülésekkor, csak bizonyos feltételek meglétekor lehetséges, (repülésiterv, kétoldalú rádió összeköttetés, fedélzetiválaszadó) ezek a korlátozások állandó jellegűek (24 órás).
A légtérsertés, azon repülés különleges esetei közé tartoznak melyeknél a repülés biztonsága, csökken, vagy meghiúsul.Ez a tájékoztatás remélhetően segít mindazoknak, akik a repülés szeretete mellett fontosnak tartják önmaguk és mások életének, vagyontárgyainak biztonságát.
Nyíri Miklós szds.
Repülésbiztonsági tiszt
MH Pápa Bázisrepülőtér
Képek:
nincsenek képek
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!