Tom Hanks bejelentkezett az újabb Oscar-díjért – Kritika a Phillips kapitány című filmről


2013-11-18 07:07:08  | cikk: pt  | fotó: www.filmuniverzum.co  | 


Tom Hanks bejelentkezett az újabb Oscar-díjért – Kritika a Phillips kapitány című filmről főképe
Bizonyára kevesen gondolták, hogy a tengeri kalózkodás még komoly problémát jelenthet a 21. században. Pedig az ENSZ és a Világbank nemrég kiadott közös jelentése szerint a szomáliai kalózok az elmúlt hét évben évi 50-60 millió dollár váltságdíjat szedtek be. A modern kori kalózkodás gyakorlatilag Afrika szarvánál, azaz Kenya, Szomália és Dzsibuti partjainál koncentrálódik. A nem mindennapi téma immár a filmkészítők figyelmét is felkeltette, az első modern kalózfilmet a dánok forgatták le 2012-ben, amely Emberrablás címmel a hazai mozikban is látható volt.
Aztán idén év végén megérkezett a Phillips kapitány című, a Maersk Alabama névre keresztelt teherhajó valós történetét feldolgozó alkotás Tom Hanksszel a főszerepben. Az említett amerikai hajó – többségében élelmiszersegéllyel a fedélzetén – 2009 áprilisában lett a szomáliai kalózok célpontja, azonban Richard Phillips kapitánnyal (Hanks) az élen a legénység alaposan megnehezítette a tengeri rablók dolgát.
A Maersk Alabama és Phillips kapitány történetet Paul Greengrass rendezésében dolgozták fel mozgóképen, és a brit direktor kezében a lehető legjobb helyre került a karmesteri pálca. Greengrassnek eddig két igazán kimagasló, a filmtörténelembe kétségkívül bevonuló művet köszönhettek a mozibarátok: az angol-ír konfliktus egyik leggyászosabb eseményének emléket állító Véres vasárnapot, valamint a 2011. szeptember 11-én eltérített egyik utasszállító repülőgép hősies utasai előtt tisztelgő A United 93-ast.
Mindkét film objektív, rendkívül realista képet fest a történtekről, nélkülözi a felesleges ömlengést, szentimentalizmust és pátoszt, miközben elemi erejű érzelmeket vált ki a nézőből, akit nem mellékesen végig a székbe szegez. Mindez elmondható a már-már dokumentarista életszagúságra hajló Phillips kapitányról is, és a valósághű kifejezésmód csak még inkább fokozza a mozi amúgy is torokszorító feszültségét. A kalózok feltűnése, majd a teherhajó fedélzetére való fellépésük után sem jutunk szusszanásnyi levegővételhez sem, ugyanis megkezdődik az idegfeszítő fogócska a Maersk Alabamán. Aztán amikor a thrillerek többségében beköszönt a holtpont, Greengrass kalózfilmje továbbra sem enged, sőt, inkább csavar egyet az ezáltal friss lendületet kapó cselekményen, aminek eredményeképpen teljesen új helyzet áll elő – de a fojtogató légkörből nem szabadulunk.
A hitelesség érdekében a filmkészítők szerencsére nem feledkeztek meg a színészek, illetve a karakterek fontosságáról sem. Éppen ezért bepillantást nyerünk a szomáliai kalózok helyzetébe is, akiket valódi afrikaiak alakítanak, és a szerepük túlmutat a kapzsi, vérszomjas haramiákról alkotott sablonos képen. Ugyanakkor szó sincs sajnáltatásról, egyszerűen nyilvánvalóvá válik: Afrika szarván az élet bizony nem habostorta. A bandavezért emlékezetesen megformáló, fokozatosan kibontakozó Barkhad Abdiról pedig még biztosan sokat hallunk majd. A másik oldal tekintetében is kínálkozott volna lehetőség a végletességre, azonban a Phillips kapitányban felbukkanó kommandósok nincsenek túlmisztifikálva, csupán elvégzik a feladatukat, majd továbbállnak.
Szándékosan hagytam a végére a határozott, rátermett, kissé vaskalapos, de nagyon is emberi és esendő hajóskapitányt. Tom Hanks a játékidő folyamán szinte végig egyenletes színvonalon, kiválóan teljesít, mint azt a világ egyik legjobb színészétől alapvetően elvárhatjuk. Azért használtam az imént a „szinte” szót, mert a film végi utolsó jelenetekben az alakítása még a kiválót is túllépi, tulajdonképpen a színészet csúcsát valósítja meg. Amit Hanks a finisben produkál, azt csak nagyon kevesen képesek ilyen megdöbbentő hitelességgel előadni, és ezzel az 57 éves színész egyúttal bejelentkezett az újabb Oscar-díjért.
Tom Hanks játékának teljesítménygörbéje egyébként magára az üresjárat nélkül pergő filmre is ráillik, a kiemelkedő, félelmetesen megrázó lezárással pedig Paul Greengrass egy újabb filmet helyezett el a mozgóképek panteonjában.

A Phillips kapitány november 20-ig, szerdáig, minden nap 18 órától látható a Petőfi Moziban. A film megtekintése 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Képek:


Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!