Suli Moped, azaz ingyen jogsi kismotorra


2013-11-16 22:16:10  | cikk: HuHa  | 


Suli Moped, azaz ingyen jogsi kismotorra főképe
Szokatlan, eddig csak kísérleti szinten kipróbált programmal jelentkezett idén az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottsága és általuk a Veszprém Megyei Baleset-megelőzési Bizottság a tankerület diákjai számára. Harminc kiválasztott diák juthat a tanév végén segédmotoros gépjármű vezetői engedélyhez egy teljesen díjmentes tanfolyam végén. Az előválogató vetélkedőt, melyen közel hetvenen vettek részt ma délelőtt tartották a Türr István Gimnáziumban. A program részleteiről Császárné Elek Veronikát, a vetélkedőt koordináló rendőr alezredest kérdeztük.
-A Suli Moped programot már tavaly elindította az ORFK és az OBB kísérleti jelleggel néhány megyében, idén viszont minden megye lehetőséget kapott arra, hogy harminc diák a projekt végén 50 köbcentis segédmotoros gépjármű vezetői engedélyt szerezzen a rendőrség finanszírozásában. Bár az egész megyére ki lehetett volna terjeszteni a programot és onnan választani ki a harminc kisdiákot, de ennek a megszervezése és lebonyolítása nehézségekbe ütközött volna, így itt Veszprém megyében kiválasztottak egy térséget, méghozzá a Pápai Tankerületet, tehát az ide tartozó iskolák diákjai kapták a rendkívüli lehetőséget és csatlakozhatott a kezdeményezéshez a devecseri Gárdonyi Géza Általános Iskola, hiszen a település közelsége lehetővé teszi a tanfolyamon való részvételt. Ráadásul a célkitűzés az volt, hogy olyan települések vegyenek részt a programban, ahol számottevő a hátrányos helyzetűek aránya – mondta el a rendőr alezredes. A szervezésben nagy segítséget kaptak a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Pápai Tankerületétől, hiszen ők tartották a kapcsolatot az intézmények és a szervezők között. Az önként jelentkező diákoknak szükségük volt szülői beleegyező nyilatkozatra és pedagógiai véleményre, ezek birtokában pedig egy előválogatón vettek részt, hiszen a harmincfős csoportba közel hetvenen jelentkeztek a tizenegy iskolából.
-A mai előválogatónak az volt a célja, hogy kiválasszuk a jelentkezők közül azokat, akik nagy valószínűséggel jó eredménnyel végzik majd el a KRESZ tanfolyamot, sikeres elméleti vizsgát tesznek és így megkezdhetik a gyakorlati képzést. Ahhoz azonban, hogy a gyakorlati képzésen is sikeresen helytálljanak azt is ki kell választanunk, kik azok, akiknek az egyensúlyérzéke megfelelő ahhoz, hogy egy segédmotor-kerékpárra felüljenek és azzal biztonságosan közlekedni tudjanak. Ezért az előválogató vetélkedő KRESZ elméleti és kerékpáros ügyességi fordulóból állt – magyarázta.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság által összeállított KRESZ tesztlap huszonöt kérdésből állt és a gyalogos, kerékpáros közlekedés szabályainak ismeretét mérte fel. A tesztlap sikeres kitöltéséhez a diákoknak ismerniük kellett sok közlekedési táblát, azok jelentését, elsőbbségi helyzetekről kellett dönteniük, a kerékpárosokra vonatkozó sebességhatárokat és a kerékpárútra vonatkozó szabályokat kellett tudniuk. Az elméleti feladatokat kísérő kerékpáros ügyességi pályán elsősorban a biztos kerékpárhasználatra és egyensúlyérzékre voltak kíváncsiak a szervezők, a gyakorlati feladatot a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai bonyolították le a gimnázium udvarán.
Laki Dominika lovászpatonai diáklány nemsokára 14 éves lesz, a Türr-gimnáziumban tanul és határozott ok miatt jelentkezett a vetélkedőre.
-Messze lakunk a falutól és nem szeretném, ha később a szüleimnek kellene fuvaroznia, így jól jöhet egy motoros jogosítvány, mert ez azt is jelenti, hogy megbízható vagyok és ilyen nagy dolgot is a kezembe tudnak adni – mesélte. Dominika szerint a vetélkedő nehéz volt, a KRESZ teszt kérdéseinek megfogalmazását például túl hivatalosnak találta.
-Volt olyan kérdés, hogy a gyalogosoknak mikor kell láthatósági mellényt viselniük, mennyi lehet a maximális sebessége egy járdán haladó biciklisnek, és hogy az úttesten milyen jelöléssel hogyan lehet haladni. Emellett nagyon sok táblát kellett felismerni és különböző közlekedési szituációkat kellett megoldani.
A diáklány szerint a kerékpáros ügyességi pálya sem volt könnyű, hiszen a pálya szűk volt, számára a nyolcas alakzatban kerékpározás és a két léc közötti haladás volt a legnehezebb.
Az értékelésnél elsősorban a KRESZ teszt eredménye számít, de a gyakorlati feladat megoldását is figyelembe veszik. Ezek alapján választják a harminc plusz öt diákot, akik térítésmentesen részt vehetnek a tantervi órakereten kívüli képzésen, előbb az elméletin, aztán a sikeres KRESZ vizsgát követően a gyakorlatin. A képzés Pápán lesz, a képző intézmény kiválasztása most van folyamatban. A sikeresen vizsgázók várhatóan a tanév végén vehetik át a segédmotoros gépjárművezetésre jogosító vezetői engedélyt.

Képek:

Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!