Alternatív konfliktuskezelés az Acsádyban
2013-11-12 21:21:48 | cikk: HuHa |
A közelmúltban számoltunk be arról, hogy az áldozattá válás megelőzését és az áldozatsegítést célzó Veszprém megyei európai uniós projekt egyik eleme a mediációs szolgáltatások és képzések nyújtása, melyet a Veszprém Megyei Igazságügyi Hivatal és az operatív megvalósításban közreműködő Vista Verde Oktatási Központ végez négy településen, köztük Pápán. A két héttel ezelőtt tartott programindító workshop után tegnap már a gyakorlati megvalósítása is megkezdődött a programnak, az Acsády Ignác Szakképző Iskolában tartottak úgynevezett iskolai nagyműhely foglalkozást. A kora délutáni rendezvényre az iskola pedagógusait, szakoktatóit, diákönkormányzati vezetőit és tanulóit hívták meg, hogy megismerkedjenek a harmadik, független fél bevonásával zajló alternatív konfliktuskezelési programmal. Szita Gabriella, az intézmény igazgatóhelyettese arra a kérdésre, hogy kellemetlen-e az iskolának, hogy egy konflikuskezelési programhoz kell csatlakoznia, vagy éppen pozitívumként értékelhető, hogy tenni kívánnak a minden iskolában egyre szaporodó problémák kezeléséért, úgy válaszolt, nem szabad homokba dugni a fejünket és nem tudomást venni a problémákról.
-Nagyon sok múlik azon, hogy felvállaljuk-e a problémát, ami minden nap nyilvánvalóan megmutatkozik, vagy struccpolitikát folytatunk. Meglátásom szerint a dolgokat kezelni kell, megpróbálni megkeresni rá a megoldásokat, akkor is, ha már a sokadik próbálkozáson vagyunk túl.
Az igazgatóhelyettes elmondta, az iskolába járó gyermekek egy része problémás, gondot jelent, hogy nincs apaminta, nincs családminta és vannak olyan gyökértelennek nevezhető fiatalok, akiknek sok mindent az iskolában kellene megtanulniuk.
-A mostani projekt kapcsán elmondtuk a trénereknek, mi már annyi konfliktuskezelő trénerrel dolgoztunk, de még mindig keressük a lehetőséget, hiszen a gyerekek néha felülmúlják még a valóságot is, és minden fiatal egyedi megoldást kíván. Én abban bízom, hogy ma arról fogok hallani, hogy az egyes problémákat hogyan tudjuk biztosan kezelni.
Az iskolai nagyműhelyen ismertették a résztvevőkkel a mediáció lényegét, alkalmazási területeit és az alternatív módszerrel elérhető eredményeket, hogy mind a pedagógusok, mind a diákok nyitottabbá váljanak a módszerre és a pedagógusok maguk is bekapcsolódjanak a mediátorképzésbe, mely a program egyik hangsúlyos eleme. A szakemberek meglátása szerint a megelőzést segíti, ha a fiatalok is megismerik a konfliktuskezelésnek ezt a módszerét, és olyan nevelésben részesülnek, aminek eredményeit a mindennapi életben hasznosítani tudják.
-Azt is nagyon fontosnak tartjuk, hogy az iskola közreműködésével terepmunkát is végezhetünk, valós esetekben mediálhatunk, vagyis valódi konfliktusban álló felek között tudunk békéltetni – mondta el Kanizsai Dóra oktatásvezető.
Az előadást követően problémás diákokat és szüleiket hívtak beszélgetésre, hogy tájékozódjanak meglévő problémákról, a diákok között fennálló konfliktusokról, a tanár-diák kapcsolatban felmerülő konfliktusokról és mindezekre megoldást kínáljanak. Kanizsai Dóra úgy fogalmazott, a mediáció nagyon sok esetben tud hatékony megoldást kínálni, de nem varázsszerről van szó, amivel mindent meg lehet oldani. Tapasztalataik szerint a konfliktusok többsége a kommunikáció zavarán múlik, ezt pedig - a haragban álló felek beleegyezése esetén – a mediáció, egy harmadik, semleges személy bevonása hatékonyan kezelheti.
A program következő rendezvénye a november 25-én 14 órakor tartandó lakossági kerekasztal beszélgetés lesz, melyet a Városháza épületében tartanak, és melybe a programkezdés után is bekapcsolódhatnak az érdeklődők.
-Nagyon sok múlik azon, hogy felvállaljuk-e a problémát, ami minden nap nyilvánvalóan megmutatkozik, vagy struccpolitikát folytatunk. Meglátásom szerint a dolgokat kezelni kell, megpróbálni megkeresni rá a megoldásokat, akkor is, ha már a sokadik próbálkozáson vagyunk túl.
Az igazgatóhelyettes elmondta, az iskolába járó gyermekek egy része problémás, gondot jelent, hogy nincs apaminta, nincs családminta és vannak olyan gyökértelennek nevezhető fiatalok, akiknek sok mindent az iskolában kellene megtanulniuk.
-A mostani projekt kapcsán elmondtuk a trénereknek, mi már annyi konfliktuskezelő trénerrel dolgoztunk, de még mindig keressük a lehetőséget, hiszen a gyerekek néha felülmúlják még a valóságot is, és minden fiatal egyedi megoldást kíván. Én abban bízom, hogy ma arról fogok hallani, hogy az egyes problémákat hogyan tudjuk biztosan kezelni.
Az iskolai nagyműhelyen ismertették a résztvevőkkel a mediáció lényegét, alkalmazási területeit és az alternatív módszerrel elérhető eredményeket, hogy mind a pedagógusok, mind a diákok nyitottabbá váljanak a módszerre és a pedagógusok maguk is bekapcsolódjanak a mediátorképzésbe, mely a program egyik hangsúlyos eleme. A szakemberek meglátása szerint a megelőzést segíti, ha a fiatalok is megismerik a konfliktuskezelésnek ezt a módszerét, és olyan nevelésben részesülnek, aminek eredményeit a mindennapi életben hasznosítani tudják.
-Azt is nagyon fontosnak tartjuk, hogy az iskola közreműködésével terepmunkát is végezhetünk, valós esetekben mediálhatunk, vagyis valódi konfliktusban álló felek között tudunk békéltetni – mondta el Kanizsai Dóra oktatásvezető.
Az előadást követően problémás diákokat és szüleiket hívtak beszélgetésre, hogy tájékozódjanak meglévő problémákról, a diákok között fennálló konfliktusokról, a tanár-diák kapcsolatban felmerülő konfliktusokról és mindezekre megoldást kínáljanak. Kanizsai Dóra úgy fogalmazott, a mediáció nagyon sok esetben tud hatékony megoldást kínálni, de nem varázsszerről van szó, amivel mindent meg lehet oldani. Tapasztalataik szerint a konfliktusok többsége a kommunikáció zavarán múlik, ezt pedig - a haragban álló felek beleegyezése esetén – a mediáció, egy harmadik, semleges személy bevonása hatékonyan kezelheti.
A program következő rendezvénye a november 25-én 14 órakor tartandó lakossági kerekasztal beszélgetés lesz, melyet a Városháza épületében tartanak, és melybe a programkezdés után is bekapcsolódhatnak az érdeklődők.
Képek:
Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!
Megértésüket köszönjük!