Bűn és bűnhődés a Dionüszián


2013-09-21 16:11:21  | cikk: pt  | fotó: pt  | 


Bűn és bűnhődés a Dionüszián főképe
Drámafoglalkozásokkal, workshopokkal, színházi előadásokkal, valamint változatos kísérőprogramokkal folytatódott az Őszi Dionüszia pénteken, majd ma délelőtt. Tegnap este Dosztojevszkij klasszikus művének, a Bűn és bűnhődésnek a színházi adaptációját láthatták az érdeklődők a Jókai Mór Művelődési és Szabadidő Központban, a Fő téren képzőművészek alkottak, az Esti Kornél Kávéházat pedig Szórádi Gábor muzsikája töltötte be.
A Bűn és bűnhődést a házigazda Teleszterion Színházi Műhely a celldömölki Soltis Lajos Színházzal közösen állította színpadra. – Olyan formát választottunk ehhez a műhöz, ami közös gondolkodásra sarkall nézőt, színjátszót és rendezőt egyaránt. Az így megszületett előadásnak még sok-sok olyan színe van, ami nem tudott felszínre kerülni, de ez így természetes. Amit most láthattak a nézők, az a két társulat tíznapos nyári együttlétének, illetve egy közös hosszú hétvégnek az eredménye. Rengeteg további munka van egy ilyen jellegű előadással, amin a közös párbeszéd sokat lendíthet előre – fogalmazott a Bűn és bűnhődéssel kapcsolatban Komáromi Sándor, a darab rendezője, a Teleszterion Színházi Műhely vezetője.
Megtudtuk tőle, két ok miatt nyúltak Dosztojevszkij kultikus regényéhez. Egyrészt idén ünnepli 10 éves jubileumát a Teleszterion, és a mű különösen kedves a társulat számára. – Színházi műhelyünk 2003 októberében indult a Bűn és bűnhődés színpadra állításával, és nagyon izgalmas kihívásnak tartottuk újragondolni ezt a történetet. A Soltész Lajos Színházzal néhány évvel ezelőtt ismerkedtünk meg egy színházi fesztiválon. Aztán a tavalyi Dionüszián ismét összetalálkoztunk, és igazán érdekes ötletnek tűnt összeereszteni a két, teljesen más színházi iskolából jövő csapatot egy közös munka erejéig – fűzte hozzá a fiatal direktor.
Megjegyezte, a játékot, valamint a motívum szerkezetét és annak szervezését tekintve egészen más a 2013-as adaptációjuk, mint a tíz évvel ezelőtti. – Egy kicsit reálisabb keretek közé került ez a történet, a régebbi változatunk jóval szimbolikusabb volt. Ez persze nem azt jelenti, hogy a mostani egy teljesen reális síkon értelmezhető előadás, hiszen fontosnak tartottuk visszaadni, megjeleníteni azt a szimbolikát, amit Dosztojevszkij is képvisel a regényíró művészetében – hangsúlyozta a Teleszterion vezetője.
Komáromi Sándor a II. Őszi Dionüsziára kitérve kifejtette, idén az ifjúsági nevelés, a pedagógia, valamint a színház mint metodika és tréning alkotta kérdéskör került jobban előtérbe, míg tavaly inkább a színházi előadások vonalát erősítette a fesztivál. – Most több workshop és szakmai beszélgetés szerepelt a programban, hiszen ezt a fesztivált erre is találtuk ki. Mindemellett persze idén is sikerült több olyan kísérőprogramot megszervezni, amely érdekes és izgalmas lehet a város lakóinak a számára. Az alternatív színházi műhelyek találkozójaként definiált Őszi Dionüsziával szemléltetni szeretnénk, hogy a világunk dolgai többféleképpen értelmezhetőek és több oldalról is megközelíthetőek – zárta gondolatait a drámatanár.

Az Őszi Dionüsziát ma délelőtt a Kékfestő Múzeumban tartott mesekerti program, Fő téri játék, továbbá a KB35 társulat, a FAQ Színházi Társulat és a Kerekasztal Színház előadása színesítette. 18.30-tól Háy János drámaíró vendégeskedik a JMSZK-ban, majd fél tíztől Dionüszia-szertartást rendeznek a Fő téren.
Vasárnap 18 órakor a Black Comedy, majd két órával később a Szélkötő Kalamona című előadás zárja a II. Őszi Dionüsziát.

Képek:


Megjelenő valamennyi cikket, minden megjelent képet szerzői jog véd.
A cikkek és képek üzleti felhasználásuk kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető az engedely(kukac)papa-ma.hu címen.
Üzleti célból a cikket és képet átvevő (az engedély megadása után) kizárólag a saját weboldalán jelentetheti meg, azt saját közösségi oldalán megosztania szigorúan tilos!

Megértésüket köszönjük!